دلار این روزها در بازار آزاد از مرز 15 هزار تومان گذشته و دیروز نیز همزمان با اعلام توقف اجرای برخی تعهدات برجامی از سوی رئیس جمهور، افزایش قابل توجه نرخ در صرافی‌های بانکی را تا حدود 15 هزار تومان را شاهد بودیم. در عین حال رئیس کل بانک مرکزی، مردم را از ورود به بازار با احتساب متغیرهای سیاسی برحذر داشت.

دوره وسواس در تخصیص ارز

به گزارش خبرنگار اقتصادی «قدس آنلاین»، عبدالناصر همتی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی همیشه اقدامات خود را انجام میدهد، گفت: جوی که در بازار ارز در چند هفته اخیر به‌وجود آمده نتیجه تنش‌های سیاسی است، نه فاکتور اقتصادی. با همین تعبیر تنش‌های سیاسی، ممکن است متغیرها مجدد تغییر کنند. همیشه گفتهام در بازار ارز سرمایهگذاری صورت نگیرد؛ چرا که تصمیمات اقتصادی نیست که نرخ دلار را بالا برده است. او ابراز امیدواری کرد: اتفاقاتی که با عنوان آثار روانی سیاسی در بازار مطرح میشود، به حداقل برسد.

 دیپلماسی اقتصادی به علاوه تدابیر خاص بانک مرکزی 

کارشناسان اقتصادی با تأیید این واقعیت که سیاست و تدابیر سیاسی همواره بر اقتصاد ایران تأثیرگذار است، معتقدند با توقف 60 روزه برخی تعهدات برجامی از سوی کشورمان، عملکرد بانک مرکزی برای مدیریت انتظارات در این بازار، در این مدت از حساسیت ویژهای برخوردار است.

محمد صادق‌الحسینی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: از چند روز پیش که احتمال خروج ایران از برجام مطرح شد، شاهد رشد حدود 8 درصدی دلار بودیم و دیروز معلوم شد ایران خارج نمیشود، اما برای دو ماه تعهداتش را کنار میگذارد. در واقع چون انتظار برخورد شدیدتری از سوی ایران میرفت، بازار رشد نرخ را در اوایل هفته، پیشخور کرد، اما انتظارات برای افزایش قیمت در بازار همچنان بالاست و ملاک هم نرخ بازار آزاد است، به همین دلیل بانک مرکزی، نرخ صرافی‌های بانکی را بالا برد تا فاصله این دو را به حداقل برساند.

وی ادامه داد: در این مقطع و تا نهایی شدن تصمیم اروپا در قبال فرصت دو ماهه ایران، ضروری است بانک مرکزی از ارزانفروشی منابع ملی خودداری کند و نرخ ترجیحی چندان متفاوتی با بازار آزاد وضع نکند. واقعیت این است که همین دلار 4200 تومانی در افزایش نرخ بازار آزاد نقش بالایی داشت و حدود 60 درصد تخصیص ارز در کشور با همین نرخ غیرواقعی انجام میشود و واردات کالاهای غیرضروری را با این نرخ در پی داشته است.

تعدیل نرخ نیمایی

این اقتصاددان معتقد است: نرخ 4200 تومانی دلار انگیزه بالایی برای سودجویان ایجاد کرده تا این ارز را دریافت کنند، اما به بهانه تحریم، کالایی به کشور وارد نکنند!

صادق‌الحسینی، تعدیل نرخ نیمایی (حواله) ارز را برای متناسب‌سازی با نرخ آزاد خواستار شد تا فشاری تازه بر بازار ظرف دو ماه آینده وارد نشود. وی گفت: به اندازه کافی برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی دیر شده، بنابراین باید این بازار بسرعت فعال شود، چون میتواند بازار اسکناس را مدیریت کند تا بانک مرکزی، بیش از این منابع خود را هدر ندهد.

این اقتصاددان، مدیریت انتظارات را به دلیل بالا بودن تقاضا تکلیف بزرگی برای بانک مرکزی دانست و افزود: هنوز ابزاری برای کنترل سفته‌بازی در بازار ارز نداریم، بنابراین مهم ترین ابزارها برای این کار، حواله، اوراق و یا حساب‌های ارزی است تا مردم بر مبنای آن در بازار فیوچر (مبادلات آتی) ارز فعال شوند. 

وی کنترل کانال‌های ارزی خارج از کشور را که در حال حاضر بشدت تحت فشار هستند، توصیه کرد و ادامه داد: باید متناسب با ظرفیت بانک مرکزی، کانال‌های ارزی برای ارتباطات جدید با همسایگان ایجاد شود و برای مثال به سمت «رمز ارز» یا ارزهای دیجیتال حرکت کرد.

به باور صادق‌الحسینی، تقویت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز اقدامی تأثیرگذار در  بخشیدن آرامش به بازار ارز و کنترل انتظارات در این بازار است که به گفته وی تاکنون ضعف شدید در این بخش، به نظام ارزی کشور ضربه سنگینی زده است.

 وسواس بیشتر در تخصیص ارز و بازگشت ارزهای صادراتی

استاد اقتصاد دانشگاه تهران هم به خبرنگار ما گفت: امیدواریم اروپا در دو ماه آینده، با خواستههای حق و قانونی ایران همراهی کند، در غیر این صورت، نقل و انتقال ارزی سختتر خواهد شد. در هر صورت در 60 روز پیش‌رو لازم است بازگشت ارزهای صادراتی و نحوه تخصیص ارزهای یارانهای با وسواس بیشتری از سوی بانک مرکزی دنبال شود.

آلبرت بغوزیان بر این باور است که در روزهای پیش‌رو تقاضاهای جدید به بازار ارز تزریق خواهد شد، اما نه لزوماً برای واردات، بلکه برای تبدیل ریاله‌ای موجود در جامعه به ارز.

وی از بانک مرکزی خواست منابع محدود ارزی کشور را در ماههای آینده به اهلش بسپارد و اجازه جولان به واردکنندگان غیرواقعی را ندهد. بغوزیان گفت: تزریق بی‌تأمل ارز به بازار به هیچ‌وجه توصیه نمیشود، چرا که بازارسازی‌هایی که منابع ارزی کشور را هدف گرفتهاند همچنان قوی است. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.