جواد کریمی قدوسی گفت: وزارت خارجه با انفعال در برابر اروپا و دادن فرصت مکرر به آنان، به دنبال این است که روزنه‌ای برای فعالیت مجدد خود در اروپا و آمریکا باز کند اما بدون شک موضعگیری‌های اروپا بیانگر این است که آنها همچنان به عدم اجرای تعهدات خود در قبال ایران ادامه خواهند داد. مقامات وزارت خارجه بر اساس سیاست نگاه به غرب، کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین را بطور کلی از عرصه روابط دیپلماتیک حذف کردند.

اروپایی‌ها موضعگیری منفعلانه خود را ادامه خواهند داد/آمریکای لاتین و آفریقا را از دست داده‌ایم

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین»، ضمن انتقاد از سیاست ها و راهبردهای وزارت امور خارجه، بر لزوم تغییر در رویه و استراتژی دستگاه دیپلماسی و گسترش روابط چند جانبه تأکید کرد و اظهار داشت: وزارت خارجه ایران در عرصه دیپلماسی دستش خالی شده است. در رابطه با آمریکا شاهدید که زمانی گفتند آمریکا کدخدای جهان است اما امروز همان آمریکایی‌ها علیه کشورمان اقدامات  خصمانه خود را بیشتر و در هفته های اخیر اعلام کردند که نیروی سپاه در لیست گروه‌های تروریستی قرار گرفته است.

نگاه وزارت خارجه به غرب است

کریمی قدوسی ادامه داد: متأسفانه وزارت خارجه کشورمان با انفعال در برابر اروپا و دادن فرصت های مکرر به آنها به دنبال این است که روزنه ای برای فعالیت مجدد خود در اروپا و آمریکا باز کند اما بدون شک شرایطی که اروپایی‌ها با آن مواجهند و موضع گیری‌هایی که در پیش گرفته و از سوی دیگر ارتباط و همکاری استراتژیکی که با آمریکا دارند، همگی نشان از این دارد که وضعیت کنونی تغییری نخواهد داشت و اروپا همچنان به عدم اجرای تعهدات خود در قبال ایران ادامه داده و موضع گیری‌های منفعلانه خواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین تأکید کرد: مقامات وزارت خارجه بر اساس سیاست نگاه به غرب، آمریکای لاتین را رها کردند و از ظرفیت خوب این قاره در عرصه‌های گوناگون استفاده‌ای نشد و کشورهای آفریقایی را هم به طور کلی از عرصه روابط دیپلماتیک حذف کردند. درخصوص کشورهای آسیایی همچون چین، هند و پاکستان هم گرچه تلاش کردند که تهاتر و فروش نفت داشته باشند اما در این باره بیشترین تمرکز خود را بر اروپا معطوف کردند.

نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: گرچه تمام تمایل و چرخش وزارت خارجه به سمت غرب بود و خواهان کار با اروپایی‌ها هستند اما آنها را هم از دست دادند. البته استراتژی‌های روابط خارجی و دیپلماتیک کشورمان با هدایت‌های رهبری در حال بازسازی است.

وی اظهار داشت: دولت در حوزه سیاست خارجی برای دستیابی به اهدافی که طراحی کرده بود کاملاً شکست خورد و دست آقای ظریف هم در این باره خالی است. همچنین علت اینکه آقای ظریف هم چندی پیش از سمت وزیر امور خارجه استعفا داد، دلیلش فرار از این موضوع بود که دستش خالی است و حالا با برخی تغییرات و جابجایی افراد در وزارت خارجه سعی دارد تحرکات بیشتری برای بهبود شرایط داشته باشد و پیام‌هایی به دیگر کشورها و مقامات بدهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.