یک استاد دانشگاه و کارشناس تربیتی گفت: بیشترین نیاز نوجوانان و نونهالان ما شادی و خنده است. باید یک اتاق فکری وجود داشته باشد تا فرهنگ شادی سالم، تولید کند. در سیستم آموزش و پرورش کنونی، آنقدر به دانش آموزان در مدارس گفته می شود درس بخوانید که در کنکور موفق و در آینده زندگی خوبی داشته باشید که این قشر دچار اضطراب و افسردگی مذمن شده اند.

ساختار آموزش و پرورش نیاز دانش آموزان را برآورده نمی کند/ پخش آهنگ های نامناسب در مدارس نتیجه فرهنگ غلط حاکم برآموزش و پرورش است

 حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی در گفتگو با قدس آنلاین عنوان کرد: شادی و غم دو مقوله ای است که انسانها در مناسبت و موقعیت ها مختلف با آن ارتباط دارند. در کشور ما و به وقت ناراحتی و غم بسیاری از الگوها موجود است و برای گریه و عزاداری نیازی به غرب و فرهنگ غربی نیست. اما در زمان شادی حتی در اعیاد اسلامی و شادی اهل بیت مردم بلد نیستند و نمی دانند که چگونه باید شادی کنند، چون الگوی مناسبی برای آنها تعریف نشده است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در گفت وگو با مداحان به این مضمون گفته اند که در مجالس شادی وقتی مداحی های شاد خوانده می شود و مردم دست می زنند، صدای آن شبیه سینه زدن است و اگر کسی فقط صدا را بشنود تصور می کند مجلس سینه زنی است. باید در مداحی ها دقت نظر بیشتری شود.

وی اظهار کرد: در کشور ما در موضوع شادی ریتم و الگویی وجود ندارد. لذا جوانان و نوجوانان در زمان شادی به سمت غرب و فرهنگ وارداتی و مبتذل آن کشیده می شوند. حتی در عروسی های  افراد مذهبی که تمایل دارند شادی شان مناسب و با شئونات اسلامی همراه باشد، صاحبان مجالس نمی دانند که دقیقا چه کاری باید انجام دهند. ممکن است شعرهای سخیفی به نام اهل بیت خوانده شود به این نیت که مردم شاد شوند.   

وی خاطرنشان کرد: مشکل زیربنایی است چون بسیاری ازکارها در کشور مصداقی عمل می شود. پس از رخدادن یک اتفاق نامبارک و زشت تمام موضع گیری ها و صحبتها حول آن اتفاق می افتاد و این موضوع می شود نقل مجالس و بعد با صدور چند بخش نامه یا دستورالعمل یا چیزهای مشابه آن با عاملان آن برخورد می شود. بعد موضوع به کناری می افتد و به فراموشی سپرده می شود. علتها و ایرادات کار شناسایی نمی شود و جایگزینی برای آنها ارائه نمی شود.

وی بیان داشت: البته باید مطابق با ضوابط اجرایی آموزش و پرورش با خاطیان و مقصران این موضوع برخورد شود اما این برخورد دردی را دوا نخواهد کرد. مانند این است که انگشتان یک دزد قطع شود اما اقتصاد بیمار باعث شود هزاران دزد دیگر سربرآورند. فقط برخورد کردن با دزد، دردی را دوا نمی کند.

این استاد دانشگاه گفت: باید علت اصلی پیدا شود. باید اتاقهای فکر با حضور کارشناسان فنی و کاربلد تشکیل شود. نیاز به شادی در مردم باید تامین شود والگوی مناسب طراحی شود. مردم نباید در مقوله شادی سردرگم باشند و باید تکلیفشان مشخص باشد.

وی افزود: وقتی تکلیف مشخص شود دیگر مناسب با سلیقه های فردی افراط و تفریطی اتفاق نخواهد افتاد و یک میزان و معیار مشخصی وجود خواهد داشت. حضرت علی(ع) می گوید که وقتی جهالت وجود داشته باشد یا افراط اتفاق خواهد افتاد و یا تفریط. وقتی جهالت تبدیل به آگاهی شود مردم می توانند مطابق الگو و نقطه تعادل عمل کنند.

وی با ذکر این نکته که آموزش و پرورش  یکی از وزارت هایی است که از افراد زیادی تشکیل و قشر مهم و حساسی را در بر می گیرد، عنوان کرد: پیشنهاد من به آموزش و پرورش این است که در زمان جذب و آماده کردن معلمان برای تدریس، نباید دوره هایی برگزار شود که فقط نحوه درس دادن به معلمان آموزش داده شود. باید آموزش های دیگری مانند نحوه ارتباط با کودکان و نوجوانان و چگونگی بیان مفاهیم درسی در محیطی شاد و سرگرم کننده هم به معلمان آموزش داده شود.

وی ابراز داشت: بیشترین نیاز نوجوانان و نونهالان ما شادی و خنده است. باید یک اتاق فکری وجود داشته باشد تا فرهنگ شادی سالم، تولید کند. در سیستم آموزش و پرورش کنونی، آنقدر به دانش آموزان در مدارس گفته می شود درس بخوانید تا در کنکور موفق و در آینده زندگی خوبی داشته باشید که این قشر دچار اضطراب و افسردگی مذمن شده اند. درحالیکه نوجوانان نیازهای دیگری هم دارند. نه تنها شادی بلکه آموزش روابط اجتماعی هم بسیار مهم است. متاسفانه دیده می شود که برخی از نوجوانان وقتی مهمان به خانه شان می آید بلد نیستند رابطه اجتماعی مناسبی با اقوام و خویشان خود داشته باشند. یکسره در اتاق به بهانه درس خواندن یا بازی کردن مخفی می شوند.

این کارشناس تربیتی اذعان داشت: امروزه نوجوانان، اجتماعی شدن و مهارت های اجتماعی را بلد نیستند و جایی نیست که به آنها این هنر را آموزش دهد. دانش آموزان اگر در سطح عالی هم باشند فقط درس می خوانند و چیز دیگری را یاد نمی گیرند. از نظر آموزش و پرورش دانش آموزی خوب است که نمرات عالی داشته باشد. در حالیکه سیستم آموزشی باید خروجی های زیاد دیگری هم داشته باشد. باید مادران و پدران و همسران آینده کشور در این مجموعه پرورش یابند. بسیار دیده شده است که زوجهای جوان تحصیلکرده به خاطر اینکه هنر گفت و گو با یکدیگر و معاشرت را بلد نیستند زندگیشان به طلاق ختم می شود.

وی تصریح کرد: بهترین ساعات عمر فرزندان ما در اختیار آموزش و پرورش است. وقتی هم که در خانه هستند مجبورند که تکالیف درسی خود را انجام دهند و یا برای امتحان خودشان را آماده کنند. در نتیجه بچه های ما شادی کردن، ارتباطات اجتماعی و ... را یاد نمی گیرند.

حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: آموزش و پرورش اشکالات اساسی دارد. خروجی آموزش و پرورش را باید در آمار طلاق دید. در کاهش نرخ ازدواج دید. باید مسئولان آموزش و پرورش از کارشناسان متبحر نظر گرفته و با آنها مشورت کنند. نه اینکه در اتاقهای دربسته تصمیهای انفرادی گرفته شود.

وی اظهار کرد: بسیاری از معلمان ما کارشناس تربیت نیستند. از لحاظ رفتاری نمی توان بین آنها با کارمندان ادارات دیگر تفاوتی قایل شد. در کنار معلمان خوبی که داریم برخی دیگر از معلمان، افرادی هستند که مملو از مشکل و عقده اند. نباید قبل از ورود این معلم به سیستم آموزشی، آزمون روان سنجی و روان شناسی از او انجام شود؟ این فرد با این خصوصیات بچه و فرزندان ما را هم تحت تاثیر قرار و آینده آنها را به مخاطره می اندازد.

وی بیان کرد: باید به صورت زیربنایی ساختار آموزش مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و معایب آن زدوده شود تا  فرزندانمان هنر شادی صحیح و اجتماعی بودن و ... را در مدارس بیاموزند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.