عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: وظیفه هیات عالی نظارت دخالت در تقنین نیست و نحوه اعلام نظر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص ایراد دارد.

نحوه اعلام نظر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت ایراد دارد

به گزارش روه سیاسی قدس آنلاین، سید علی ادیانی در خصوص نظر هیات عالی نظارت مجمع در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، اظهار داشت: ساز و کاری قبلا وجود داشت که مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در چهارچوب قانون اساسی نظارت داشت.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سوال اینجاست که نظارت بر سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام رهبری در حوزه‌های مختلف باید عملیاتی شود یا خیر؟ اگر قرار است عملیاتی شود چه کسی باید نظارت کند که این سیاست‌های ابلاغی عملیاتی شود و چه نهادی باید این رصد را انجام دهد؟

وی افزود: بعضی افراد معقتدند که اصلا اجرای سیاست های کلی نظام نیاز به رصد ندارند که قطعا این نظر با روح تدوین سیاست‌‎های کلی نظام مغایرت دارد همچنین با ساز و کار مدیریت کشور نیز منافات دارد.

تحقق سیاست‌های کلی نظام نیاز به رصد دارد

ادیانی ادامه داد: اگر معتقدیم سیاست‌‎های کلی نظام نیاز به اجرائی شدن دارد، باید میزان تحقق آن را نیز رصد کنیم، در دستورالعمل جدید مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام، نکاتی در این زمینه مطرح شده است.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی گفت: قبلا مجمع تشخیص مصلحت نظام این مسئولیت را برعهده داشت، اکنون برابر دستور مقام معظم رهبری، هیات عالی نظارت که اعضای آن مشخص است بر اجرای سیاست‌های کلی نظام باید نظارت کند.

وظیفه هیات عالی نظارت دخالت در تقنین نیست

وی افزود: وظیفه هیات عالی نظارت از باب نظارت است و در راستای دخالت در تقنین نیست. تطبیق قوانین با سیاست‌های کلی را هیات عالی انجام می دهد و به دنبال تدخیل در قانون گذاری نیست، اشتباه اینجاست که بعضی افراد این موضوعات را با یکدیگر خلط می‌کنند، ایرادی که وجود دارد در روش است.

ادیانی اظهار داشت: سوال دیگر این است که هیات عالی نظارت چه زمانی باید نظر خود را اعمال کند؟ در یک مقطع دوستانی که در مجمع هستند، هنگام بررسی طرح‌ها و لوایح در مجلس، با حضور در جلسات کمیسیون‌های تخصصی نظرات خود را به قوه مقننه اعلام می‌کردند و مجلس یا عمل می‌کرد یا عمل نمی‌کرد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: روش دیگر این است که وقتی قوانین در مجلس تصویب می‌شوند، یک نسخه از آن به مجمع می‌رود و بنابر دستورالمعمل جدید مقام معظم رهبری، هیات عالی نظارت مصوبه مجلس را تطبیق می‌دهد و نظر خود را به شورای نگهبان می‌فرستد.

مجلس به صورت مستقیم نظرات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام را دریافت نمی‌کند

وی افزود: مجلس به صورت مستقیم نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام را دریافت نمی‌کند، بلکه هیات عالی نظارت، نظر خود را به شورای نگهبان می‌فرستد و این شورا پس از تطبیق مصوبات مجلس با شرع مقدس و قانون است، نظرات هیات عالی نظارت را عینا به مجلس ارائه می کند، در این شرایط مجلس یا نظرات را اعمال می‌کند یا خیر. مجلس در خصوص ایرادات شورای نگهبان نیز می‌تواند بپذیرد یا اینکه بر مصوبه قبلی خود اصرار کند، این ساز و کار کاملا قانونی است./

منبع: خانه ملت

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.