دبیر علمی همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم گفت: نمایندگان ۲۱ کشور دنیا در همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم در مشهد حاضر می‌شوند

نمایندگان ۲۱ کشور دنیا در همایش بین‌المللی شاهنامه در مشهد حاضر می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا قیامتی ظهر امروز در نشست خبری همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم اظهار داشت: فراخوان این همایش از مردادماه سال گذشته آماده شد و به تمامی مراکز پژوهشی و دانشگاهی به خصوص دانشکده‌های ادبیات سراسر کشور فرستاده شد.

وی با بیان اینکه فراخوان این همایش به ۵۲ کشور دنیا از طریق رایزنی خارجی و وزارت خارجه ارسال شد، ادامه داد: در مجموع ۳۲۰ مقاله و چکیده مقاله از کشورهای مختلف دنیا به دبیرخانه این همایش بین‌المللی ارسال شده است که ۴۹ مقاله خارجی از ۲۱ کشور جز مهمترین مقالات بوده است.  

قیامتی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ مقاله به مرحله چاپ و سخنرانی خواهد رسید، ابراز کرد: یکی از اهداف برگزاری چنین همایش‌هایی پیوند شاهنامه با مسائل جهانی است. ما ایرانیان به شاهنامه نگاه ملی داریم اما جایگاه شاهنامه در درجه نخست جهانی و انسانی است و در مرحله بعد ایرانی و ملی.

دبیر علمی همایش بین‌المللی شاهنامه در کذرگاه جاده ابریشم با تاکید بر اینکه بخش جهانی و برندینگ شاهنامه مورد غفلت واقع شده است، ادامه داد: همه ما وجه  همه جانبه‌گری شاهنامه را نادیده گرفته‌ایم در حالی که شاهنامه اثری جهانی است. گفتار و اندیشه فردوسی فارق از ملیت و دین است لذا هر انسان با باور و دین خود مخاطب فردوسی است.

وی تصریح کرد: شاهنامه بزرگترین حماسه جهان است و غربی‌ها نیز بر این باور اذعان کرده‌اند. حماسه‌های شاهنامه با هیچ حماسه دیگری قابل قیاس نیست. شاهنامه اثری است که با ستایش خرد اغاز می شود.

قیامتی با اشاره به اینکه هیچ کتابی و اثر فرهنگی به اندازه شاهنامه در جاده ابریشم موثر نبوده است، گفت: در کشورهای مختلف دنیا اسم‌های رستم، اسفندیار، سیاووش و... به فراوانی وجود دارد و این نشان از جهان شمول بودن شاهنامه دارد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی شاهنامه در کذرگاه جاده ابریشم عنوان کرد: نام بسیاری از مکان‌های شاهنامه را در کشورهای مختلف مشاهده می‌کنیم به عنوان مثال  تخت رستم را در ازبکستان و تاجیکستان و چند کشور دیگر داریم.

وی ابراز کرد: کار نکردن بر روی برندینگ شاهنامه یکی از اشتباهات ما ایرانیان است. در واقع اگر شاهنامه نبود زبان فارسی نبود، اگر فردوسی نبود حتما حافظ و سعدی هم نبودند، اگر فردوسی نبود نوروز و مهرگان را هم در تاریخ کشورمان نداشتیم.  

قیامتی شاهنامه را نامه فرهنگ ایران دانست و گفت: یک بخش شاهنامه اختصاص به جنگ دارد و فردوسی در مابقی این کتاب عظیم به حکایت و پند و اندرز می‌پردازد. در واقع خود جنگ‌ها بیشتر برای پند و اندرز، حکمت و اخلاق به کار رفته است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم تصریح کرد: دبیر پیشین یونسکو می‌گوید: «کتابی که با ستایش خرد آغاز می‌شود مربوط به یک کشور نیست بلکه مرتبط با کل دنیاست» لذا شاهنامه وجه بین‌المللی داشته، دارد و خواهد داشت.  

وی اظهار کرد: شاهنامه صلح آمیزترین حماسه جهان است و به یقین می‌توان گفت که هیچ کدام از حماسه‌های جهان به اندازه شاهنامه حرفی از صلح نزده است. از مهر ورزی و انسان مداری فردوسی مفاهیم اخلاقی و جهان بینی انسانی شاهنامه می‌توان صحبت‌های بسیار کرد.

قیامتی با تاکید بر اینکه جهان بینی شاهنامه  اصل اولی است که به دست فراموشی سپرده شده، افزود:در این همایش در پی تقویت این آرمان هستیم تا تمام دنیا بفهمد که فردوسی برای همه فرمانروایان منشور شهریاری و فرمانروایی نوشته است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم با بیان اینکه بعد از هزاره فردوسی این همایش بین‌المللی یکی از معدودترین اقدامات در شناخت و معرفی فردوسی بوده است، ابراز کرد:حضور سفیران کشورهایی همچون افغانستان، هندوستان، آذربایجان، ترکیه، گرجستان، قزاقستان، لهستان، انگلستان، اسپانیا در این همایش قطعی شده است.  

وی با تاکید بر اینکه این همایش به ثبت جهانی توس نیز کمک خواهد کرد، ادامه داد: مسیر نیشابور، توس و مرو با دارا بودن دو شاخصه اصلی  که یکی به لحاظ باور و مذهب برای ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار است و دیگر آنکه  مسیر تجارت و علم بوده نیز بوده که از هر دو جهت مورد غفلت واقع شده است. توس محور و کتنون جاده ابریشم بوده لذا امید می‌رود که وجود سفیران ایرانی و خارجی توس بیش از پیش شناخته شود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.