امروز درخبرها اعلام شده بود که اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت پدیده فردا برگزارخواهد شد.این درحالی است که مشخص نیست برگزاری این دادگاه قراراست به کدام مطالبه مردمی پاسخ دهد.

دادگاه پدیده چه سودی برای سهامداران دارد/ سه متهم عامل بیچارگی 130هزار سهامدار/ آیا نتیجه دادگاه گره کور پدیده را باز میکند؟

قدس آنلاین – سعید کوشافر: واقعیت این است که شرکت پدیده بیش از 130هزار سهامدار دارد که هرکدام تعدادی سهام خریده اند؛ ارزش هر یک از سهام پدیده درسال 1393 به 12هزار تومان رسید و کمترسهامداری پیدا میشود که کمتر از هزار سهم داشته باشد. یعنی به ارزش پول 5سال قبل 12میلیون تومان . پولی که درآنزمان میشد یک پراید خرید .

اما فردا درحالی دادگاه این شرکت برگزار میشود که اعلام نشده  ؛ نتیجه این دادگاه ، هرچه باشد، چه سودی برای سهامداران دارد. سهامدارانی که طی این چند سال جز وعده نشنیده اند، اکنون حتی به دریافت اصل پولشان هم راضی هستند چه رسد به سودی که وعده آن ازسوی مدیران وقت درقالب برگه حواله داده شد،اما همان هم به دستشان نرسیده است .

طی این سالها سهامدارن صبور پدیده بارها و بارها مقابل استانداری خراسان رضوی ؛دفاتر شرکت پدیده ، صدا وسیما و هرجایی که به ذهنشان میرسید ودرافتادن آنها به این وضع نقش داشته است ،  تجمع کرده و هربار که نزدیک انتخاباتی میشد از سوی مقامهای دولتی به آنها وعده ای تازه تحویل داده شده است.

مدیران پدیده زندانی شدندو مدیرانی ازسوی دولت سرکار امدند تا مشکلات را حل کرده و یا پدیده را دوباره زنده کنند یا پول سهام را به سهامداران بازگردانند؛ مدیرانی که با خود دهها خدم وحشم آوردند وبرای آنها حقوقهای میلیونی درنظر گرفتند . این درحالی بود که حساب پدیده هر روز خالی و خالی تر میشد و کارگرانش مدتها بود که حقوقی دریافت نکرده بودند.

بودجه های دولتی ، وامها و تسهیلاتی  هم که از سوی بانکها یا فروش املاک به حساب پدیده واریزمیشد، صرف حقوق همین مدیرانی شد که قرار بود مشکل پدیده را حل کنند، اما نه تنها مشکلی حل نشد بلکه به گفته نماینده مردم مشهد درمجلس پدیده هرروز بدهکارتر از قبل میشود و بزودی کار بجایی خواهد رسید که تمام اموال واملاک آن صرف بدهی بانکی و سودهای آن شده  و دست سهامدارن خالی خواهد ماند.

اکنون حدود 5سال است که سهامداران پدیده برای دریافت پول سهامشان سرگردانند. یکبار به آنها این وعده داده میشود که اموال شرکت پدیده بیش از مبلغ سهام است . بار دیگر میگویند که قیمت هرسهم یک ششم آخرین رقم ارزش سهام است اما با توزیع سهام مدیران قبلی یعنی پهلوان ودار دسته اش که عمده سهام را در اختیار داشتند این مشکل حل خواهد شد و هرسهامدار چند برابر قبل سهم دریافت میکند. اینهم مشخص نشد به کجا رسید .

 سایتی تعریف کردند که خریدو فروش سهام درآن انجام شود اما هیچکس خریدار سهام این شرکت ورشکسته نبود . درمقابل ساختمان پدیده درشاندیز گروهی دلال منتظرایستاده اند تا هر سهم 12هزارتومانی را به 300 تا 400 تومان بخرند . یعنی هزارسهم که ارزشی معادل 12میلیون داشت را بعد 5سال به بهای تنها300هزارتومان میخرند و دردفتر ودستکی که مدیران دولتی به پا کرده اند به نام خود میکنند . باز اینهم غنیمت است چرا که شرکت پدیده برای این سهام یک ریال هم کف دست مردم نمیگذارد .

حال و با این وضع قراراست دادگاه پدیده برگزار شود . دادگاهی که معلوم نیست چه سودی به حال سهامداران دارد و قراراست چه گرهی از کار آنها باز کند.  

***پرونده پدیده دردادگاه اخلال گران اقتصادی

بنا براین گزارش ،  جلسات علنی دادگاه پرونده موسوم به شرکت پدیده در قالب دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام اقتصادی کشور از تاریخ بیست و دوم اردیبهشت ماه در مشهد برگزار خواهد شد.

این درحالی است که رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، روز ۱۴ اردیبهشت ماه در این باره گفت: پرونده موسوم به پدیده دارای سه متهم اصلی و تعداد زیادی متهم دیگر است که برای رسیدگی به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام اقتصادی ارسال شد.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری، با اشاره به برگزاری موفق جلسات دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام اقتصادی کشور در مشهد و متعاقب برخورد قاطعانه با مفسدان و اخلال گران در نظام اقتصادی و صدور آراء سنگین برای متهمان این پرونده‌ها که موجب رضایت مندی افکار عمومی نیز شد، افزود: پرونده موسوم به پدیده دارای سه متهم اصلی و تعداد زیادی متهم دیگر است که پس از طی تشریفات قانونی و انجام تحقیقات مقدماتی برای رسیدگی به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام اقتصادی ارسال شد.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در ادامه تصریح کرد: طبق کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد متهمان این پرونده متهم به اخلال در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری از طریق فروش اوراق موسوم به سهام پدیده و همچنین تعدادی از متهمان به مشارکت در کلاهبرداری از طریق خرید و فروش اوراق موسوم به سهام پدیده شاندیز و تحصیل مال نامشروع متهم هستند.

وی با اشاره به روند رسیدگی به این پرونده عنوان کرد: پس از وصول گزارشات متعدد از ناحیه مراجع ذی صلاح قانونی از جمله سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر اقدامات غیرقانونی و مجرمانه در این شرکت و عدم توجه مسئولان وقت شرکت نسبت به این تذکرات، اقدامات قانونی با هدف حفاظت از منافع سرمایه گذاران و سپرده گذاران و با رویکرد پیشگیری از گستردگی جرایم و تخلفات، با ممنوعیت تبلیغات اغواگرانه این شرکت، توسط مراجع قانونی آغاز و رسیدگی به مشکلات و مسائل شرکت پدیده ادامه پیدا کرد.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: متأسفانه عدم توجه مسئولان این شرکت به تذکرات قانونی و عدم استفاده از فرصت‌های اعطایی برای جبران مافات، مشکلات متعددی را برای جمع زیادی از هموطنان عزیز بوجود آورد که در بسیاری از موارد این مشکلات بصورت تجمعات اعتراضی ظهور و بروز پیدا کرد.

***دادگاه چه میکند؟

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم پرونده پدیده شاندیز با همان سرعت تعیین تکلیف پرونده پردیسبان که یک اقدام انقلابی در دستگاه قضایی به شمار می‌رود، پیگیری شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر در خصوص تعیین تکلیف پدیده شاندیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت:بعد از پیگیری‌ها و تلاش‌ها موضوع پدیده شاندیز از یک پرونده راکد تبدیل به پرونده فعال شده و به همین منظور بیش از 10 جلسه با حضور مسئولان مختلف از جمله وزیر اقتصاد، استاندار، دادستان مشهد، دستگاه‌های امنیتی و مسئولان پیگیری مصوبات جلسات سران سه‌قوه تشکیل شده است.

وی میافزاید: در ارتباط با پدیده شاندیز یکی از اولویت‌هایی که پیش‌بینی شده، سهام‌داران به ویژه سهامداران خُرد که آسیب فراوانی دیدند، با تعیین اولویت به حقوقشان برسند.امروز برای روشن شدن این اولویت‌ها پارامترهایی را پیش‌بینی کردند که در اولین اقدام باید پرونده پدیده در دستگاه قضایی تعیین تکلیف شود، روشن نبودن و تعیین تکلیف نشدن پرونده پدیده از لحاظ قضایی مانع اقدامات بعدی است.

نماینده مردم مشهد درمجلس خاطرنشان میکند: در این راستا، خوشبختانه پرونده پدیده به دادگاه منتقل شده و روند تعیین تکلیف پدیده با سرعت پیگیری می‌شود.

***ماجرای دستور رییس‌جمهور

اما درماههای پایانی سال قبل خبری کوچک جنجالی بزرگ درمیان سهامداران پدیده به پا کرد، جنجالی که نورامیدی دردل سهامداران چشم انتظار پدیده تاباند اما خیلی زود و با اظهار نظر مسوول دفتر رییس جمهور رو به خاموشی گذاشت.

ماجرا از این قرار بود که نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: رییس‌جمهور دستوری به معاونت اقتصادی خود دادند، در ارتباط با اینکه یک هزار میلیارد تومان بابت حل مشکلات معسرین سهامداران پدیده پیش‌بینی شود.

نصرالله پژمانفر اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه پدیده و سرمایه‌گذاران آن وجود داشت، مکاتبه‌ای با سران سه قوه انجام دادم.بر اساس مکاتبه‌ای که انجام دادم، رییس‌جمهور دستوری به معاونت اقتصادی خود دادند، در ارتباط با اینکه یک هزار میلیارد تومان بابت حل مشکلات معسرین سهامداران پدیده پیش‌بینی شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نحوه و شکل کار بر اساس برنامه و طرحی است که معاونت اقتصادی باید انجام دهد. من بیش از این اطلاعی ندارم، تنها من را در جریان قرار دادند که رییس‌جمهور روی نامه من دستور دادند.

پس از این اظهار نظر ودرحالی که سهامداران انتظار داشتند قبل از اینکه پولهای درنظر گرفته شده ، صرف حقوق ومزایای مدیران دولتی بکارگماشته درپدیده و اعوان وانصار آنها شود ، سازوکار و چارچوبی برای پرداخت به سهامداران معسر تعیین شود،دفتر ریاست جمهوری آب پاکی را روی دست آنها ریخت و اعلام کردکه پولی درکار نیست .

روابط عمومی دفتر رئیس جمهوری با صدور اطلاعیه ای اظهارات نصرالله پژمانفر نماینده مردم محترم مشهد را تکذیب کرده و هرگونه دستور رئیس جمهوری مبنی بر تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومان جهت پرداخت به سهامداران و مالباختگان شاندیز را تکذیب کرد.

در این اطلاعیه آمده است: همانگونه که دکتر واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در حاشیه دولت بیان کرد، دکتر روحانی هیچ دستوری مبنی بر تخصیص اعتبار یا وجهی به سهامداران یا مالباختگان پدیده شاندیز صادر نکرده اند. متاسفانه مشخص نیست آقای پژمانفر  با روش های نخ نما و بازی با کلمات چه قصد و نیتی را در تکرار اینگونه ادعاها دنبال می کند؛ چرا که دکتر  واعظی در حاشیه دولت، ادعای ایشان مبنی بر دستور رئیس جمهوری مبنی بر اختصاص هزار میلیارد تومان به سهامداران پدیده شاندیز را تکذیب کرد و اساسا صحبتی درباره نامه نگاری ایشان نداشته است.  رئیس دفتر رئیس جمهوری همانگونه که در خبرها نیز منتشر شده، هرگونه دستور رئیس جمهوری در خصوص تخصیص این وجه را تکذیب کرده و این تکذیب همچنان به قوت خود باقی است.

در خصوص نامه نگاری به رئیس جمهوری درباره پدیده شاندیز نیز به اطلاع می رساند که اولین بار سرپرست استانداری خراسان رضوی در آذرماه سال گذشته این موضوع را طی نامه ای مطرح کرده و درخواست کردند که موضوع در جلسه سران سه قوه مطرح شده و مبلغی معادل هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت سهامداران پدیده شاندیز اختصاص داده شود؛ رئیس جمهوری نیز در هامش این نامه به آقای دکتر نهاوندیان معاون اقتصادی و نماینده قوه مجریه در شورای سران سه قوه دستور داد «بررسی و اعلام نظر شود».

نامه دومی را هم جناب آقای پژمانفر نماینده مردم محترم مشهد خطاب به رئیس جمهوری در همین رابطه مرقوم کرد که معاون دفتر رئیس جمهور با اشاره به نامه قبلی سرپرست استانداری خراسان رضوی به جناب آقای دکتر نهاوندیان ارجاع داده اند. از این رو رئیس جمهور هیچ دستوری مبنی بر تخصیص ۱۰۰۰میلیارد تومان به سهامداران پدیده شاندیز صادر نکرده اند، هرگونه ادعایی در این خصوص کذب محض است و جناب اقای پژمانفر اگر سندی در این خصوص دارند ارائه کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.