مهلت ۶۰ روزه‌ای که ایران به کشورهای اروپایی برای اجرای تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای اعطا کرده، فرصتی است تا اروپا به فریبکاری از ترس امریکا پایان دهد و خود را از هیمنه امپریالیستی امریکا رهایی بخشد.

فرصت طلایی اروپایی‌ها برای درمان بیماری تبعیت از امپریالیسم آمریکا

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین؛ "المیادین" در مقاله‌ای به قلم "قاسم عزالدین" نوشت: از جمله دلایلی که منجر شد تا به قاره اروپا لقب "اروپای پیر" را بدهند این بود که این قاره پس از ظهور فرزند خود در آمریکای شمالی پیر شد و قدرت خود را از دست داد؛ اما اساس پیری قاره اروپا بیماری لاعلاجی است که این قاره پس از تبعیت بی چون و چرا از امپریالیسم آمریکایی بدان گرفتار شده است.

دیگر هیچ مسئول اروپایی وجود ندارد که وجود بحران های حاد در جوامع اروپایی را انکار کند؛ به گونه‌ای که در نشست اخیر سران اروپا در رومانی مسئولان این کشورها از ناتوانی در مقابله با بحران‌ها و سقوط معیارهای بین المللی در آن ابراز نگرانی کردند.

در حالیکه "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان به توانایی اروپا در اقدام مشترک برای صلح جهانی و رفاه خوش بین است، "امانوئل ماکرون" زنگ خطر را به صدا درآورده و می‌گوید: اروپا نیازمند احیاست، چراکه در معرض سقوط قرار دارد.

نکته قابل توجه این است که اروپا به جای آنکه دلایل ایجاد بحران‌ها را بررسی کند، نشانه‌های پیری این قاره در تلاش مسئولان آن برای حل این بحران ها با وعده‌های جذاب ولی بی فایده دیده می‌شود.

اروپا پس از گفت‌وگوهای طولانی مدت در قالب ۵+۱ به توافق با ایران دست یافت که به تعهداتی ملزم شد که پس از خروج امریکا از این توافق برپایبندی خود به آن تاکید کرد.

اروپا برای جلوگیری از زیان تحریم های آمریکا برای شرکت های اروپایی، به دنبال احیای قانونی است که سال ۱۹۹۶ برای مقابله با تحریم ها علیه کوبا از آن استفاده کرد و براین اساس کانال مالی معروف به "اینستکس" را راه اندازی کرد تا تجارت با ایران و خرید و فروش نفت و کالاهای اساسی تسهیل شود.

این درحالی است که اروپا عملا به تعهدات خود پایبند نبوده و طی سال گذشته با امروز و فردا کردن وعلی رغم تصریح سران آن به پایبندی دو طرف، از عمل به تعهدات خود شانه خالی کرده است.

بدتر از این آنکه اروپا طی این مدت تلاش کرده تا با دنباله روی از ترامپ به دنبال اضافه کردن بندهایی به توافق هسته ای و مذاکره در مورد موضوعاتی باشد که جزء توافق هسته ای نبوده است. از جمله:

-مذاکره در مورد فعالیت موشکی ایران

-درخواست از ایران برای پیستن به FATF

ایران پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از توافق و امروز و فردا کردن اروپا در اجرای تعهدات خود، با توقف اجرای بندهایی از برجام و اعطای مهلت ۶۰ روزه اروپا در بوته آزمایش گذاشته که آیا کشورهای طرف برجام آبروی خود را حفظ خواهند کرد و یا آنکه مجددا با بهانه تراشی به بدعهدی خود ادامه خواهند داد؟!

در حقیقت، علت اصلی بدعهدی اروپا ادعای آن در مورد حفظ منافع شرکت های اروپایی نیست، بلکه علت اصلی تهدیدهای آمریکا و عدم اراده انها برای پایان دادن به امپریالیسم امریکایی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.