مهدی کیخا ژاله معاون اجرایی سازمان فردوس های مشهد گفت: امور کفن ودفن و ساخت آرامستانها جزو وظایف شهرداری است و امکان واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد.

هزینه کفن ودفن 30درصد گران شد/فروش قبر فقط به اقوام درجه یک/میتوان قبر خانوادگی به صورت اقساطی خرید

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: یکی از اماکن عمومی  که شهروندان به طور مستقیم با آن سروکار دارند،  آرامستان ها هستند ، اگر چه که هیچ کس برای شادی به این اماکن تردد نمیکند اما بهرحال مرگ هم جزیی از زندگی بشر است که باید برای آن برنامه ریزی کرد بویژه درشهرها وکلانشهرها که هر روز دههاو چه بسا صدها تن بخاطر موارد مختلف جان میسپارند. این حق شهروندان است که از امکانات مناسبی برای کفن ودفن امواتشان برخوردار باشند.گذشته از این مساله طی سالهای اخیر ،تجملات وتشریفات به مراسم کفن ودفن هم رسوخ پیدا کرده و رسانه های گزارشهای فراوانی دراین خصوص منتشر کرده اند . این پدیده نامیمون حتی به قبر وسنگ قبر هم تسری یافته و باعث شده تا قبرستانها هم گرفتار شکاف طبقاتی موجوددرشهر شوند. اما دیگر اتفاق نامیمونی که دراین زمینه پدید امده است خرید و فروش قبر و بورس بازی دراین زمینه است که به روایتی همسنگ معاملات مسکن وحتی بیش از آن رونق و سود اوری دارد ...برای پاسخ به پرسشهای موجود درذهن خوانندگان قدس آنلاین  با مهدی کیخا ژاله معاون اجرایی سازمان فردوس های مشهد به گفتگو نشسته ایم :

قدس آنلاین: هم اکنون روزانه چه تعداد متوفی در آرامستان های مشهد دفن می شوند؟

کیخا ژاله: حدود ۳۵ نفر در روزدفن می شوند. وگرنه ورودی هایمان بین ۵۰ تا ۶۰ نفر هستند.

قدس آنلاین: چه تعداد آرامستان رسمی و قانونی و چه تعدد آرامستان غیر قانونی در مشهد داریم؟

کیخا ژاله: تعداد آرامستانهایی که زیر نظر سازمان فردوس ها کفن ودفن در آنها انجام می شود شامل : آرامستانهای بهشت رضا (ع)، بهشت جواد الائمه (ع)، بهشت رضوان هستند و بقیه زیر مجموعه ما نیستند و طبیعتا غیر قانونی هستند.

قدس آنلاین: آرامستان هایی مثل خواجه اباصلت (قبرستان مردم طرق)، قبرستان اقلیت ها و قبرستان های روستایی که اکنون در حاشیه مشهد واقع شده و چه حکمی دارد؟

کیخا ژاله: حرم مطهر و خواجه ربیع  تحت پوشش آستان قدس میباشد. خواجه اباصلت و خواجه مراد تحت پوشش اوقاف است .موارد خارج از محدوده خدماتی زیر نظر ما نیستند و زیر مجموعه هیات امنا یا دهیاری ها فعالیت می کنند.

قدس آنلاین: خدمات تغسیل در کدام آرامستان ها ارائه می شود؟

کیخا ژاله: همه خدمات تغسیل در آرامستان های بهشت رضا (ع) و و بحرآباد صورت میپذیرد.

قدس آنلاین: برخی از مرد گلایه دارند که حتی اگر نخواسته باشند متوفاشان در آرامستان های مشهد دفن کنند باید هزینه تغسیل و کفن و دفن را بپردازند . چرا؟

کیخا ژاله: به هیچ عنوان هزینه ای به جز برای تغسیل، تکفین و حمل متوفی از بستگان متوفی دریافت نمیگردد.

قدس آنلاین: امسال هزینه های قانونی کفن و دفن در آرامستان بهشت رضا چقدر است؟

کیخا ژاله: هزینه های کفن و دفن طی سه سال گذشته هیچ تغییر نکرده بود تا اینکه امسال با توجه به شرایط اقتصادی هزینه ها ۳۰ درصد افزایش داشته است.

قدس آنلاین: طی سالهای گذشته اعلام شده بود که ظرفیت بهشت رضا رو به پایان است اکنون چه ظرفیتی از آن باقی مانده است؟

کیخا ژاله : بهشت رضا حداقل تا ۲۰ سال آینده ظرفیت پذیرش دارد و هیچ مشکلی نیست.

قدس آنلاین: آن گونه که از شواهد پیداست استقبالی از آرامستان بهشت رضوان نشده است. چرا؟

کیخا ژاله: استقبال شده، ولی بواسطه مشکلات جاده ای که وجود دارد دسترسی آن برای مردم نسبت به دیگر آرامستان ها کمتربوده است. البته ساخت یک راه استاندارد و مناسب در دستور کار است که خوشبختانه ۵۰درصد کار انجام شده و الباقی در حال انجام است  .

قدس آنلاین: آیا در بهشت رضا پیش فروش قبر هم داریم؟ هزینه های آن چگونه محاسبه می شود؟

کیخا ژاله:طبق روال عادی و روزانه که سازمان برنامه ریزی می کند اگر کفن و دفنی انجام شود هزینه ای بیشتراز آن چیزی که قبلا گفتم  از بستگان متوفی دریافت نمی شود ولی گاهی پیش می آید که بستگان تمایل دارند متوفاشان در جای بخصوصی از آرامستان دفن شود که این قضیه هزینه بیشتری در  بر دارد.

قدس آنلاین: آیا امکان فروش قبری که خریداری شده وجود دارد؟ چگونه این خرید و فروش انجام می شود؟

کیخا ژاله:  خیر ما چیزی به نام خرید و فروش نداریم مگر شخصی بخواهد قبر خریداری شده اش را به یک از اقوام درجه اولش واگذار کند که خب همین قضیه هم طی یکسری مراحل اداری و با رضایت طرفین انجام می شود.

قدس آنلاین: شنیده شده است که زمینه بورس بازی و خرید و فروش قبر هم وجود دارد. چه راهی برای جلوگیری از بورس بازی و معاملات قبر تدارک دیده اید؟

کیخا ژاله: خیر همچین چیزی وجود ندارد.

قدس آنلاین: آیا در آرامستان های مشهد می توان قبور خانوادگی خریداری کرد؟ شرایط آن چیست؟

کیخا ژاله:  بله. با مراجعه به واحد واگذاری که در آرامستان بهشت رضا (ع) مستقر هستند و نیز با ارئه مدارک مورد درخواست امکان پذیر است که افراد می توانند قبر مورد نظرشان را بصورت نقدی یا اقساطی خریداری کنند.

قدس آنلاین: در کدام آرامستان این امکان وجود دارد؟

کیخا ژاله: آرامستانهای بهشت رضا (ع) – جواد الائمه (ع) و بهشت رضوان

قدس آنلاین: آیا امکان ایجاد قبرستان توسط بخش خصوصی بررسی شده است به گونه ای که در کنار آرامستان های مشهد رامستان های کوچک خانوادگی ساخته شود؟

کیخا ژاله: بله این موضوع بررسی شده است ولی به جهت اینکه بر اساس ماده قانونی شهرداری ها (ماده ۵۵) امور کفن ودفن و ساخت آرامستانها جزو وظایف شهرداری است و امکان واگذاری به غیر و بخش خصوصی وجود ندارد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.