خراسان شمالی- رئیس جهاددانشگاهی خراسان شمالی گفت: باید با آموزش مهارت‌های لازم، روش‌های ارتباط و برخورد زوجین با یکدیگر را افزایش داد و چه بسا علت اختلافات در سال‌های نخست زندگی، نداشتن آگاهی و مهارت است که ممکن است آنان را در کوچکترین موارد نیز دچار اختلاف کند.

اجرای طرح خانواده سالم گامی موثر برای کمک به پایداری زندگی زوجین است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، دکتر رضا شاهین فر، با اشاره به اجرای طرح خانواده سالم در استان و ارائه دوره آموزشی تخصصی مهارت های زندگی به زوجین در بدو ازدواج اظهار کرد: اجرای این طرح، گامی موثر برای کمک به پایداری زندگی زوجین است.

وی اظهار داشت: طی تفاهم نامه منعقده میان جهاددانشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و دادگستری استان، از سال ۹۵ اجرای طرح خانواده سالم در استان آغاز شده که طی این طرح تاکنون ۱۵ هزار و ۵۲۶ نفر در قالب ۱۲۴ هزار و ۲۰۸ نفر ساعت آموزش های مهارت های زندگی را آموخته اند.

وی ادامه داد: در قالب اجرای این طرح افراد پس از مراجعه به محضر جهت دریافت نامه معرفی به آزمایشگاه و انجام آزمایش در مرکز بهداشت، به مرکز آموزش تخصصی جهاددانشگاهی مراجعه و پس از گذراندن ۸ ساعت دوره آموزشی تخصصی، معرفی نامه جهت دریافت جواب آزمایش را دریافت می کنند.

شاهین فر با بیان اینکه تاکنون فقط ۲۲۴ میلیون اعتبار برای برگزاری این کارگاه های تخصصی، هزینه شده است، ادامه داد: دادگستری کل استان و استانداری خراسان شمالی این رقم را تامین اعتبار کرده اند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه برگزاری این کارگاه ها در استان به مطالبه ای عمومی تبدیل شده است، تاکید کرد: به دلیل کیفی بودن و اثرگذاری کارگاه ها، ۵۸ درصد زوجینی که در این دوره شرکت کرده اند، پس از عقد مجدد برای بهره مندی از دوره ها مراجعه می کنند که جهاددانشگاهی فرصت بهره مندی رایگان از کلاس ها و دریافت برنامه های مشاوره ای را برای آنان فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: یکی دو درصد احتمالی انصراف زوجین از ادامه شرکت در کارگاه نیز به علت مشکل آزمایش خونی و نیاز مراجعه مجدد آنان به مرکز بهداشت است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان شمالی با بیان اینکه این طرح اکنون در بجنورد، شیروان، اسفراین و آشخانه برگزار می شود، اظهار داشت با توجه به تاکید دکتر حیاتی، معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان شمالی، هدف این است این طرح در سایر شهرستانهای استان نیز اجرا شود و همچنین ارائه دوره ها به زوجین در بدور ازدواج به سال های پس از ازدواج و پیش از ازدواج نیز تسری یابد.

دکتر شاهین فر با بیان اینکه افزایش آمار طلاق زنگ خطری برای جامعه است، تاکید کرد: افزایش آمار طلاق علل مختلفی دارد اما بی تردید ارایه آموزش‌های مختلف به افراد در سن ازدواج است در کاهش این پدیده و یا کم کردن شیب آن بسیار موثر است.

وی ادامه داد: بررسی آمار ازدواج و طلاق در جامعه، ارائه دوره های آموزش مهارت های زندگی را به زوجین ضروری می نماید و اگرچه آمار طلاق رو به افزایش باشد اما به طور حتم ارائه چنین دوره هایی به زوجین روند وقوع طلاق را در جامعه کند خواهد کرد و نقش بازدارنده خواهد داشت.

وی تاکید کرد: باید با آموزش مهارت‌های لازم، روش‌های ارتباط و برخورد زوجین با یکدیگر را افزایش داد و چه بسا علت اختلافات در سال‌های نخست زندگی، نداشتن آگاهی و مهارت است که ممکن است آنان را در کوچکترین موارد نیز دچار اختلاف کند.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان شمالی با بیان اینکه در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی قبل از ازدواج و بدو ازدواج باید الزام قانونی ایجاد شود، ادامه داد: خوشبختانه در استان خراسان شمالی این امر تا حدودی محقق شده و قطعا جامعه و خانواده ها از تاثیرات مثبت آن بهره مند خواهند شد.

وی کارنامه جهاددانشگاهی را در این عرصه موفق خواند و خواستار مشارکت هر چه بیشتر سایر دستگاه های مرتبط برای توسعه این طرح شد و افزود: خوشبختانه استان خراسان شمالی در اجرای این طرح الگو شده است و سایر استان ها درصدد الگوگیری از آن هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.