۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 656005

وزیر خارجه آمریکا در حالی که ایران را تهدیدی برای منافع آمریکا خواند؛ تصریح کرد که هدف کشورش جنگ با ایران نیست.

وزیر خارجه آمریکا: هدف ما جنگ با ایران نیست

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه روز گذشته (شنبه) خود با شبکه «سی ان بی سی» علیرغم استقبال از فرصت مذاکره با تهران، بار دیگر همچون دیگر مقامات دولت «دونالد ترامپ»، ایران را تهدید آشکار برای منافع آمریکا دانست.

وزیر خارجه آمریکا در توجیه اقدامات تحریک‌آمیز اخیر واشنگتن در اعزام ناوگروه ضربتی و یگان بمب‌افکن به منطقه خلیج‌فارس گفت که شاهد افزایش تهدیدات از سوی ایران است و دولت ترامپ به همین دلیل از ظرفیت خود برای واکنش به هرگونه اقدام تهاجمی ایران استفاده می‌کند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد دوشنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای از اقدام تحریک‌آمیز کشورش در اعزام یک ناوگروه رزمی به غرب آسیا خبر داد اما اعلام کرد که کشورش  تمایلی برای جنگ با ایران ندارد. (جزئیات بیشتر)

پامپئو تأکید کرد: «ما تمامی اقدامات صحیح را با بهترین شکل از توانایی خود به منظور بهبود جایگاه امنیتی خود انجام داده‌ایم اما همچنین می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که نیروهای بازدارنده را نیز در محل (غرب آسیا) در اختیار داریم تا در شرایطی که ایران تصمیم به دنبال کردن منافع آمریکا-خواه در عراق یا افغانستان یا یمن یا هر مکان دیگری در خاورمیانه-گرفت، آماده پاسخگویی به آنها به شیوه‌ای مناسب باشیم».

 وزیر خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد که آمریکا به دنبال جنگ نیست. وی گفت: «ما نمی‌خواهیم محاسبات اشتباه داشته باشیم: هدف ما جنگ نیست، هدف ما (ایجاد) تغییر در رفتار حاکمیت ایران است».

پامپئو بار دیگر ژست حمایت از مردم ایران را به خود گرفت و ادامه داد: «ما امیدواریم که مردم ایران در نهایت به آنچه می‌خواهند و آنچه واقعاً شایسته آن هستند، برسند. نیروهایی که در منطقه مستقر کرده‌ایم، نیروهایی هم از قبل در منطقه داشتیم - همانطور که می‌دانیم، ما اغلب ناوهایی را در خلیج‌فارس داشتیم-اما رئیس‌جمهور می‌خواهد اطمینان حاصل کند که در شرایط وقوع اتفاق، به شیوه مناسب آماده پاسخگویی هستیم».

پامپئو در ادامه افزود که برای گزینه‌های دیپلماتیک آمادگی دارند و «در شرایطی که ایران تصمیمات بدی اتخاذ کند»، ترامپ گزینه‌هایی در اختیار دارد.

دولت ترامپ از زمان آغاز به کار در ژانویه 2017، تمرکز خود را بر اعمال فشار به ایران قرار داده است و سال گذشته میلادی علیرغم پایبندی ایران به مفاد برجام، به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) خارج شد و تحریم‌هایی را علیه ایران اتخاذ کرد.

پامپئو در توجیه اقدامات ضدایرانی واشنگتن گفت: «در حمله نیروهای تحت رهبری ایران به منافع آمریکا، خواه از سوی ایران یا نهاد تحت کنترل ایران باشد، طرف مسئول باید پاسخگو باشد. رئیس‌جمهور ترامپ به وضوح در این باره گفته است: پاسخ ما مناسب است».

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: «ایران نفوذ ثبات‌زدایی در خاورمیانه دارد و ما می‌خواهیم آن را رفع کنیم».

علیرغم مداخله آشکار واشنگتن در ونزوئلا و دامن زدن به ناآرامی‌های این کشور و اذعان مقامات مختلف آمریکایی به تلاش برای اقدام نظامی علیه دولت منتخب «نیکلاس مادورو» در ونزوئلا، پامپئو مدعی شد: «دولت ایران، در حالیکه مردمش در حال رنج کشیدن هستند و بنا به گفته آنها (مردم ایران)، در حال صرف پول در ونزوئلا است. آنها در حال اعزام نیرو به ونزوئلا هستند.»

پامپئو در اظهارات ضد و نقیض خود، در حالیکه ژست تهاجمی در قبال ایران اتخاذ کرده بود، از گفت‌وگو با ایران استقبال کرد و گفت: «قطعاً ما از آن تماس (از سوی ایران) استقبال می‌کنیم. قطعاً ما خواستار راه‌حل صلح‌آمیز دیپلماتیک برای تمام این تقابلاتی هستیم که اینجا امروز درباره آن بحث کردیم. این کاملاً روشن و صریح است».

روز پنجشنبه هفته گذشته نیز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ضمن ابراز تمایل برای گفت‌وگو با ایران گفت که دوست دارد ایرانی‌ها (مقام‌های ایران) با او تماس بگیرند، اما جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا آنها را از این کار منع می‌کند. (جزئیات بیشتر)

پس از آن نیز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه کاخ سفید از سوئیس، حافظ منابع آمریکا در ایران، خواسته تا به سران ایران شماره تلفنی دهد تا اگر آنها بخواهند بتوانند با ترامپ تماس بگیرند. (جزئیات بیشتر)

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.