شیراز- نخلستان‌های شهرستان جهرم این روزها در حالی در سایه غفلت مسئولان و فرصت طلبی برخی افراد در سراشیبی نابودی قرار گرفته است که از دیرباز به واسطه وجود این نخلستان‌های زیبا و سر به فلک کشیده و خرمای شهد آلود شاهانی، به «جنگل نخل» با «چترهای سبز» مشهور بود

تیشه بر ریشه نخلستان های جهرم

قدس آنلاین-گروه استان ها: مهدی توحیدی:شهرت نخلستان های جهرم به گونه ای است که «ژان شاردن»، سیاح و جهانگرد مشهور فرانسوی که در عصر صفوی به این شهر سفر کرده در کتاب سفرنامه خود در وصف درختان نخل جهرم می‌نویسد: «. . . اغلب خانه‌ها از چوب نخل که تنها درخت بزرگ و فراوان و منحصر به فرد این منطقه است، بنا شده است. شهرت عمده این شهر بخصوص به خرمای آن است که بهترین خرمای جهان است». توجه و علاقه جهرمی‌ها به درختان نخل از گذشته‌های دور تاکنون زبانزد بوده به طوری که امروز در باغچه خانه هر جهرمی حداقل یک درخت نخل بزرگ دیده می‌شود.

این در حالی است که سریال دنباله‌دار قطع درختان نخل، چند سالی است که در جهرم رواج پیدا کرده و جای خود را به ساختمان‌های آجری و آسمان‌خراش ها داده است تا شهری که از دیرباز به نخل‌های همیشه استوار معروف بود، امروز از این نام تنها میراثدار ویرانه‌ای از زیبایی‌های دوران‌های گذشته باشد؛اما وصف شورانگیز نخلستان‌های سر به فلک کشیده در حالی است که در سال‌های اخیر چنان تیشه بر ریشه نخل‌های جهرم زده شده که چترهای سبز این شهر حال و روز خوشی ندارند و این عنوان زیبا دیگر برازنده نخلستان‌های سوخته و بی‌سر جهرم نیست.

آمارهای سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد نشان از نابودی سالانه نزدیک به ۷.۳ میلیون هکتار جنگل بر اثر فرسایش خاک و قطع درختان است و شهرستان جهرم نیز با برخورداری از ۳۵۰ هزار اصله نخل سالانه دست خوش نابودی صدها اصله از این درخت می‌شود.

کم آبی بلای جان کشاورزان

در این خصوص مدیر جهاد کشاورزی جهرم در گفت وگو با  خبرنگار ما با اشاره به اینکه کم آبی بلای جان کشاورزان این منطقه شده است و قطع درختان نخل در این شهرستان بیشتر به دلیل کمبود آب و سود جویی برخی افراد انجام می شود، اظهار داشت: حجم آب چاه های کشاورزی بسیار پایین آمده  وعمق آب از ۵۰ متر به بیش از ۴۵۰ متر رسیده است.

محمد رضا شهابی تصریح کرد:قطع درختان، بدون مجوز جرم است و چنانچه درمواردی مجوز قطع درختی داده شود مالک موظف است حداقل دو برابر نخل‌های قطع شده در همان مکان یا مکان دیگر به کاشت درخت اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه حتی بارندگی ها و سیلاب های اخیر کمبود آب در چاه های عمیق را جبران نکرده است، هم افزود: با این وجود بیشتر موارد قطع نخل ها در حاشیه شهر انجام می شود واین درحالی است که بیشتر از همان مقداری که قطع درختان انجام می شود،اقدام به کاشت نخل در نخلستان ها می شود.

وی تصریح کرد: قطع درختان نخل با اهداف مختلف از سال های قبل نیز وجود داشته است به گونه ای که در سال های قبل به دلیل پایین بودن قیمت خرما  وافزایش هزینه ها، تولید آن برای کشاورزان مقرون به صرفه نبود به طوری که حتی هزینه های اولیه خود را نیز نمی توانستند به دست بیاورند.

وی افزود: در سال جاری وبه دلیل افزایش قیمت خرما کشاورزان به تولید بیشتر خرما روی آورده اند و کمتر به قطع درختان نخل اقدام می کنند.

مالکان اجازه تغییر کاربری را ندارند

وی با اشاره به اینکه مالکان اجازه تغییر کاربری باغ‌ها را ندارند و شهرداری نمی‌تواند در این زمینه مجوزی را برای تغییر کاربری صادر کند،اظهار داشت: چنانچه تشخیص داده شود ملکی بدون تغییر کاربری ساخته شده، مالک به پرداخت جریمه مجازات می‌ شود.

به گفته وی، کسانی که دور از چشم جهاد کشاورزی و دیگر نهاد ها با قطع درختان اقدام به تغییر کاربری باغ‌ها کرده و به احداث ساختمان می‌پردازند، تحت پیگرد قانونی و مجازات قرار می‌گیرند.

فرماندار ویژه شهرستان جهرم نیز با اشاره به اینکه نباید اجازه داد تا شهری که از دیرباز به جنگل نخل مشهور بوده در سایه بی مبالاتی سودجویان دستخوش نابودی شود، می‌گوید: سالانه نزدیک به ۳۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های این شهرستان تولید و به بازارهای داخل و خارج کشور صادر می‌شود.

به باور علیرضا صحرائیان، شهرستان جهرم تأمین کننده بیش از ۲.۱ درصد خرمای دنیاست و شاهانی از مرغوب‌ترین رقم زیر کشت این محصول در جهرم بوده که عمده نخلستان‌های شهرستان را در بر می‌گیرد.

وی با گلایه از آتش زدن درختان نخل و تغییر کاربری نخلستان‌ها در جهرم، می‌گوید: آتش در نخلستان‌های جهرم برخی مواقع به حدی فروزان می‌شود که پای آتش نشانی شهر را برای خاموش کردن آن به محل آتش سوزی باز می‌کند.

فرماندار ویژه شهرستان جهرم به حفظ نخلستان‌های شهر که میراث گران بهای گذشتگان و پیشینیان این شهر است تأکید می‌کند و از سایر متولیان و مسئولان مربوط می‌خواهد تا با عزم و اراده جدی نسبت به جلوگیری از تداوم نابودی نخلستان‌ها اقدام کنند.

مسئولانی که طفره می روند

اما خبرنگار ما برای پیگیری و روشن شدن بیشترموضوع و چرایی قطع درختان نخل به سراغ مسئولان اداره منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان جهرم رفت که مسئولان این ادارات در کمال تعجب از ارائه توضیح در این مورد خودداری کرده وحاضر به پاسخگویی نشده و عنوان کردند که این موضوع به آن ها مربوط نمی شود و در حیطه اختیاراتشان نمی باشد! حال باید پرسید اگر قطع درختان نخل در حوزه اختیارات این ادارات نمی باشد و به آن ها مربوط نمی شود ، به کدام نهاد یا ارگان مربوط می شود و باید پاسخگو باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.