همدان-معاون مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان همدان گفت: سالانه برای تولید ۱۱ هزار و ۶۸۳ تن گیاهان دارویی در استان همدان با سطح زیرکشت ۴ هزار و ۵۷۱ هکتار برنامه‌ریزی شده که به همین میزان هم گیاهان دارویی در استان تولید می‌شود.

سالانه بیش از ۱۱ هزار تن گیاهان دارویی در همدان  تولید می‌شود

  به گزارش قدس آنلاین، رحیم بیات  اظهار کرد: غالب گیاهان دارویی کاشته شده در استان همدان رازیانه و گشنیز است که در شهرستان‌های رزن و نهاوند کاشته می‌شود؛ همچنین در شهرستان‌های ملایر  و بهار هم کشت محدود گیاهان دارویی دیگر مانند همیشه بهار و گل‌محمدی و زعفران و غیره داریم.

وی با اشاره بر اینکه  سال قبل  در رزن ۲ هزار و ۲۶۸ هکتار رازیانه با برداشت ۶ هزار تن محصول و در نهاوند هم ۲ هزا رو ۱۳۰ هکتار گشنیز با برداشت ۴ هزار و ۹۳۸ تن تولید داشتیم، افزود: هر سال بین ۱۰ تا ۱۵ درصد به نسبت تقاضای موجود در بازار می‌توانیم شاهد افزایش یا کاهش کشت  گیاهان دارویی در استان باشیم.

معاون مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان همدان درباره بازار هدف مصرف گیاهان دارویی استان هم گفت: غالب صادرات گاهیان دارویی استان همدان که فرآوری شده هم نیست به استان‌های همجوار و سایر استان‌های کشور یا کشور پاکستان و حوزه خلیج فارس است. دلیل فرآوری نشدن این محصول هم مقدار کم تولید آن در استان است در حالیکه در استان خراسان  به دلیل کشت انبوه زعفران این ماده غذای و گیاهی دارویی فرآوری و بسته بندی هم می‌شود.

 بیات با تاکید بر اینکه در استان همدان ۱۹ تا ۲۰ نوع گیاه دارویی کشت می‌شود که جدای از گیاهان دارویی روئیده در منابع طبیعی استان است، اظهار داشت: گیاهان دارویی دیگر مانند نعناع فلفی، آرتشیو، سنبل‌الطیب، ماری‌تیغال(خارمریم)، مریم‌گلی، ختمی، گل مغربی، اسطوخودس(لاواندر)، گل‌گاو زبان، رزماری، کدو طبی، کاسنی، کرچک، بابونه، گل‌همیشه بهار که در ملایر و نهاوند کاشته می شود.

وی با یادآوری اینکه در استان همدان حدود ۳۲ هکتار سطح زیر کشت موسیر و ۱۰ هکتار زیرکشت گل‌همیشه بهار داریم افزود: اکنون رازیانه در هر کیلو بیش از ۸ هزار تومان و  گشنیز هم هر کیلوگرم ۱۰ هزارتومان خرید فروش می‌شود و بیشتر هم دانه این گیاهان به فروش می‌رسد و قیمت‌گذاری بر مبنای کیفیت دانه گیاه تولید شده است. البته نبای فراموش کرد که کاشت هر هکتار گشنیز هم ۵ میلیون تومان هزینه دارد و کشاورز آن باید مهارت داشته و با بازار آن آشنا باشد در غیراینصورت ضرر خواهد کرد.

معاون مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان همدان درباره کم‌آبر یا پرآب بر بودن گیاهان دارویی همگفت:  گشنیز اواخر خرداد برداشت می‌شود و زمانی است که به اندازه کافی آب در این موقع از سال وجود دارد. و کشاورزان نباید نگران کاشت آن باشند. همچنین اکنون در استان همدان حدود ۳ هزار بهره‌برداری در این حوزه به فعالیت مشغول هستند که اگر ضریب ۲ برای آن در نظر بگیریم حدود ۶ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این کشت گیاهان دارویی استان همدان فعالیت دارند.

بیات گفت: در استان همدان گیاهان دارویی مانند زعفران و گل‌محمدی هم کاشته می‌شود که اکنون ۱۴۵ هکتار با ۱۰۹ تن تولید گل‌محمدی و ۱۶۱ هکتار زعفران با ۵۴۷ کیلوگرم تولید در استان داریم.   از  سطح زیرکشت گل‌محمدی ۵۴ هکتار غیرباور و زعفران هم ۳۷ هکتار غیرباور است.

 انتهای پیام//.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.