انسولین از جمله داروهای مهم موجود در بین اقلام دارویی هر داروخانه است که به دلیل نقش حیاتی برای بیماران دیابتی از اهمیت بالایی در سبد دارویی این گروه از بیماران برخوردار است.

شایعه گرانی، ترفند  دلالان برای احتکار انسولین

به همین جهت وجود آن و در دسترس بودنش برای بیمارانی که با افزایش  قند خون روبه‌رو هستند لازم و ضروری است. در چنین شرایطی که نیاز روزانه بیماران دیابتی به انسولین از هر چیز دیگری برای آن‌ها مهم‌تر است کمبود یا نبود این داروی ضروری می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای آن‌ها به وجود آورد.

اتفاقی که گویا این روزها برای بیماران دیابتی نیازمند به انسولین در شهر مشهد افتاده و آن‌ها در شرایطی متفاوت از گذشته باید به دنبال جور کردن انسولینی باشند که برای آن‌ها حکم حیات را دارد.

کمبود  برای گرانی

یکی از شهروندان که به بیماری دیابت دچار است در مورد شرایط فعلی تهیه انسولین از داروخانه‌های سطح شهر می‌گوید: آنچه که مسلم است اکنون شرایط خوبی نیست نه در بحث در دسترس بودن انسولین برای بیماران دیابتی و نه در موضوع قیمت آن. این دو مورد موجب شده است تا رنج بیماری برای بیماران دیابتی بیشتر از گذشته شود. مشکل افزایش قیمت انسولین که هر نوبت با نوبت قبل خرید، برای ما کم بود که اکنون باید دغدغه بودن یا نبودن انسولین در داروخانه‌ها را هم داشته باشیم.

وی در ادامه می‌افزاید: قبل از این ما برای هر ماه سهمیه داشتیم و به اندازه مصرف یک ماه انسولین دریافت می‌کردیم بعد شد دو هفته و اکنون بحث فروش سهمیه‌ای به میزان دو عدد تا پنج عدد وجود دارد. دلیلش چیست ما بی‌خبریم فقط آنچه می‌دانیم این است که زندگی ما به انسولین وابسته است و نبود آن می‌تواند برایمان فاجعه آمیز باشد.

فرد دیگری که گویا فرزندش مبتلا به بیماری دیابت است در این زمینه اظهار می‌دارد: واقعاً شرایط برای تهیه انسولین برای فرزندم سخت شده است با اینکه قیمت‌ها نسبت به گذشته افزایش زیادی داشته است اما چند روزی می‌شود که حتی با همین قیمت‌های بالا هم انسولین به اندازه مورد نیاز و درخواست وجود ندارد و به هر داروخانه‌ای که مراجعه می‌کنیم یا می‌گویند موجود نداریم یا حداکثر دو یا پنج عدد می‌دهند که این موجب شده تا وقت زیادی از ما برای تهیه انسولین هدر برود و برای ما مشکلات زیادی ایجاد کند.

کمبود انسولین موقتی است

ویزیتور یکی از شرکت‌های پخش دارو نیز در واکنش به موضوع کمبود انسولین در داروخانه‌ها، گفت: حدود یک ماه است که وقفه‌ای در عرضه انسولین به شرکت‌های پخش دارو افتاده است اما با این شرایط فکر نمی‌کنم با توجه به انباری که داروخانه‌ها دارند این موضوع توانسته باشد در روند عرضه این دارو به بیماران خللی ایجاد کرده باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که این وقفه تا چه زمانی ادامه دارد، عنوان داشت: طبق قولی که به ما داده‌اند تا چند روز دیگر یعنی از 25 اردیبهشت به بعد این مشکل برطرف می‌شود و شرایط به حالت عادی باز خواهد گشت.

   شایعه گران شدن

فروشنده یکی از داروخانه‌های سطح شهر مشهد نیز با تأیید موضوع عرضه کم انسولین به متقاضیان می‌گوید: اصلی‌ترین دلیل در این موضوع به نظر می‌رسد شایعه گران شدن مجدد انسولین باشد برای همین هم هست که شرکت‌های پخش دارو در حال حاضر انسولین به مقدار لازم در اختیار داروخانه دارها قرار نمی‌دهند و منتظرند تا قیمت‌های جدید مشخص شود و انسولین را وارد بازار کنند از طرفی داروخانه دار هم برای اینکه از بقیه عقب نماند عرضه انسولین به متقاضیان را محدود ساخته تا بعد از اینکه قیمت معلوم شد با قیمت‌های جدید این دارو را به فروش برساند!  

   یک خبر جدید

به گزارش خبرنگار ما در آخرین لحظات تنظیم این گزارش، خبری در خروجی خبرگزاریها  منعکس شد که  از رفع کمبود «انسولین» خبر داد.

به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو طی دو هفته گذشته در برخی از مناطق کشور با کمبود انسولین مواجه بودیم اما در حال حاضر هیچ‌گونه کمبود انسولین در کشور وجود ندارد.

شعیبی اظهار داشت: نحوه توزیع دارو در این سازمان به صورت مویرگی بوده و این دارو در تمام نقاط کشور توزیع می‌شود، حدود  یک هفته است که توزیع انسولین آغاز شده و تا روزهای آینده توزیع این دارو در تمام مناطق کشور انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.