کرمان-آبان ماه سال گذشته در زمانی که بازار سیب زمینی به حد امروز خیلی داغ نبود شایعه ای مبنی بر وجود نیترات بیش از حد در این محصول و در استان کرمانشاه قوت گرفت و بسیاری از خبرنگاران را بر آن واداشت تا در راستای صحت و سقم این مطلب آستین ها بالا بزنند.

شایعه آلودگی سیب زمینی در شرق کشور جوانه زد

قدس آنلاین-گروه استان ها: در سال گذشته برخی از رسانه ها سیب زمینی به دست روانه جهاد کشاورزی و آزمایشگاه های بخش خصوصی شدند تا با چشم خود مقدار مجاز و یا غیر مجاز نیترات در این محصول را مشاهده کنند.

در حالی که سازمان استاندارد ایران مقدار مجاز نیترات در سیب زمینی را ۱۷۰ پی .پی.ام اعلام کرده اما در کمال تعجب حتی تا مقادیر ۹۰۰ پی.پی.ام از این سم در محصولات پیاز و سیب زمینی به ثبت رسید.

از آن جا که کشور عراق یکی از بازار های صادراتی ایران محسوب می شود لذا برگشت خوردن مقادیری از این محصول صادراتی از قزنطینه نباتی  مرز پرویز خان به دلیل آلودگی بر وجود این ادعا مهر تایید زد.

منشاء نیترات کجاست

سوالی که برای بسیاری از مخاطبان مجهول مانده اینست که چرا برخی از سیب زمینی ها سمی و یا الوده به نیترات هستند؟

برای پاسخ این سوال باید سرنخ  آن را در زمین های کشاورزی و زارعانی جست و جو کرد که دانسته و ندانسته برای سوددهی بیشتر، سم به جان این محصول تزریق می کنند.

از زمانی که در سال های گذشته خشک سالی در استان های همدان، اصفهان و حتی کرمان حادث شد لذا بسیاری از زارعان زمین های خود را اجاره داده و به شهر مهاجرت کردندو لذا کشاورزانی جای آن را گرفتند که به کشاورزان مهاجر شهرت دارند.

کشاورزان مهاجر و یا سایر افرادی که به سود بیشتر فکر می کنند با بهره گیری از کود های شیمیایی سعی می کنند تا میزان برداشت محصول را در سطح زیر کشت افزایش دهند.

بنا بر گفته مسئولان کشاورزی از هر هکتار زمین در حالی که انتظار می رود ۲۰ الی ۴۰ تن سیب زمینی برداشت شود اما برداشت تا سقف ۱۰۰ تن نیز رکورد زده است.

طبیعی است در حالی که برخی از کشاورزان در طول سال دوبار محصول برداشت می کنند لذا چاره ای برای استفاده از کود های شیمیایی برای جبران مواد مورد نیاز زمینی نیست.

محصولات بدون شناسنامه

 سیب زمینی را هیچ شخصی بر اساس کیفیت خریداری نمی کند و وقتی این محصول به میدان می آید مشخص نیست که این محصول از مزرعه چه شخصی به میدان آمده است؟

این جمله ای است که مسعود شهسواری یک از کارشناسان محصولات زراعی در گفت و گو با ما عنوان می کند و می افزاید:

مشکل اصلی در مورد محصولات کشاورزی این است که در حال حاضر امکان ردیابی و پیگیری این محصولات به دلیل عدم شناسنامه دار شدن باغات کشاورزی وجود ندارد.

وی ابراز می کند: در نظارت ها تعداد محدودی از این محصولات، قابلیت پیگیری دارند که با هماهنگی جهاد کشاورزی مقرر شده است که زمین های کشاورزی شناسه گذاری شده و مزارع و باغات شناسنامه دار شوند که هنوز اقدام در خور توجه ای صورت نگرفته است.

مشکل اصلی محصولات کشاورزی این است که در حال حاضر امکان ردیابی و پیگیری این محصولات به دلیل عدم شناسنامه دار شدن باغات کشاورزی وجود نداردوی در خصوص نینترات در گیاهان ابراز می کند: میزان نیترات ذخیره‌شده در گیاهان به سایر شرایط مثلاً مقدار کود ازتی که به گیاه داده می‌شود و حتی مدت تابش نور خورشید هم بستگی دارد. مثلاً در کمبود نور، گیاهان نیترات بیشتری ذخیره می‌کنند.

وی بیان می کند: سیب‌زمینی‌های سالم، نرم نیستند و لذا سیب‌زمینی‌های نرم، بدمزه‌اند و معلوم است که مدت زمان زیادی در انبار مانده‌اند.

وی به شهروندان توصیه می کند: هنگام خرید این محصول، دقت کنید انواعی که جوانه آن‌ها بیدار نشده است، سالم‌تر و تازه‌تر هستند. برای تشخیص سلامت سیب زمینی، کافی است آن را برش بزنید. اگر تا ۵ دقیقه سیاه نشد، یعنی سلامت و تازه است. سیب‌زمینی‌هایی که با فاصله کوتاهی از قاچ زدن، سریع سیاه می‌شوند، درصد بالایی نیترات دارد و بهتر است که قید خریدن یا خوردن آن‌ها را بزنید.

وی ساده‌ترین راه تشخیص پیاز سالم از پیاز آلوده را نیز توجه به گردن آن عنوان می کند و می افزاید:  پیاز بدون جوانه که دارای گردن نازک و بسته است، بهتر از پیازهای جوانه‌زده یا با گردن‌های ضخیم و باز است .

شایعه یا واقعیت

در همین حال مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در این زمینه می گوید: مصرف کودها براساس مراحل فیزیولوژیک رشد و علائم نیاز به صورت کود آبیاری می شود و در این شیوه به لحاظ راندمان بالای جذب و کارآمدی تغذیه امکان مصرف بی رویه میسر نیست چون گیاهسوزی و کاهش عملکرد را به دنبال دارد

فرامرز رستگاری با رد شایعه آلودگی سیب زمینی های جیرفت به نیترات ابراز می کند: این موضوع شایعه بوده و عده ای از روی غرض ورزی این مطلب را در فضای مجازی منتشر کردند.

وی ابراز می کند: هیچ مستند علمی برای اثبات این مطلب ارایه نشده است و این مطلب نادرست است.

وی با بیان اینکه بیشترین تغذیه گیاه سیب زمینی در جنوب کرمان با کود حیوانی پوسیده انجام می شود، اظهار داشت: مصرف کودهای شیمیایی در محصولات سبزی و صیفی جنوب کرمان به ویژه سیب زمینی کاملا علمی، به موقع و به اندازه نیاز صورت می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.