خراسان شمالی-مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بیماران دیابتی که قند خونشان قبل از سحری بالاتر از ۳۵۰ میلی گرم بر دسی لیتر است نمی توانند روزه بگیرند.

بیماران مبتلا به دیابت برای روزه داری با پزشک معالج مشورت کنند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دکتر مریم پورآدینه گفت: بیماران مبتلا به دیابت برای روزه‌داری با پزشک معالج خود و یا متخصص تغذیه مشورت کنند.

وی اظهار داشت: بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، دیابت دوران بارداری و دیابت کنترل نشده نباید روزه بگیرند اما روزه‌داری برای بیماران نوع دو که بیماری آن‌ها بوسیله دارو و رژیم غذایی کنترل شده، مفید است.

وی با بیان اینکه بیماران دیابتی که روزه می گیرند، باید رژیم غذایی مخصوص خود در زمان افطار و سحر را رعایت کنند، افزود: این بیماران باید در مصرف غذاهای شیرین که در ماه مبارک رمضان در وعده افطار استفاده می‌شود، زیاده روی نکنند و میزان توصیه شده توسط متخصصین تغذیه را رعایت کنند.

وی گفت: برای کنترل بهتر قند خون توصیه می‌شود بیماران دیابتی، قند خونشان را قبل از سحر و بعد از افطار چک کنند.

دکتر پورآدینه اضافه کرد: بیماران دیابتی که قند خونشان قبل از سحری بالاتر از ۳۵۰ میلی گرم بر دسی لیتر است نمی توانند روزه بگیرند.

وی بر لزوم خوردن وعده سحری توسط بیماران مبتلا به دیابت جهت روزه داری تاکید کرد و عنوان کرد: بیمارانی  که باید در طول روز قرص مصرف نمایند یا انسلوین تزریق کنند و افرادی که عوارض کلیوی و چشمی در آن ها بروز کرده است نمی توانند روزه بگیرند و باید تحت نظر پزشک معالج خود باشند.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه در ارتباط با بیماران مبتلا به پر فشاری خون نیز اظهار داشت: مبتلایان به پر فشاری خون ضعیف تا متوسط می توانند روزه بگیرند و روزه داری به کاهش فشار خون آن ها کمک می کند اما برای تغییر در نحوه مصرف یا کاهش داروها باید با پزشک مشورت کنند.

پورآدینه افزود: برای مثال مقدار داروهای مدر(ادرار آور) مصرفی بیمار دارای فشار خون بالا در روزه داری برای جلوگیری از کم آبی باید کاهش یابد و داروهای بلند اثر مانند ایندرال و غیره باید قبل از سحر استفاده شود.

وی ادامه داد: افراد مبتلا به فشار خون بالا باید دریافت نمک و چربی خود را کنترل کرده و از کشیدن سیگار اجتناب کنند.

وی افزود: روزه داری برای افرادی که فشار خون شدید دارند و یا فشار خون آن ها به طور ناگهانی بالا می رود و کنترل شده نیست، توصیه نمی شود.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.