۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 656298

به دنبال مهلت دو ماهه تهران برای آغاز روند خروج از برجام، وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلستان و فدریکا موگرینی در حاشیه اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، نشستی اضطراری برگزار کردند.

پمپئو در بروکسل سنگ روی یخ شد

به گزارش قدس آنلاین این درحالی است که بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان روز گذشته اعلام کرد این سازمان اقدامات جدید خود را در چارچوب برجام برای کاهش تعهدات ایران در پایبندی به سقف تعیین شده برای ذخیره اورانیوم غنی شده و آب سنگین آغاز کرده است.

این نخستین جلسه مشترک مقامات تروئیکای اروپایی عضو برجام و مسئول سیاست خارجی این اتحادیه برای تبادل نظر در مورد مهلت ایران و مطالبات مطرح شده از سوی کشورمان برای حفظ توافق هسته‌ای است. موگرینی هدف از این نشست را گفت‌وگو درباره چگونگی ادامه حمایت از اجرای برجام عنوان کرد.

وزرای خارجه اروپایی قرار است علاوه بر بررسی پاسخ به تهدیدهای ایران، درباره پیشرفت‌ها در زمینه تلاش‌هایشان برای ادامه تجارت با ایران نیز رایزنی کنند.

فدریکا موگرینی پیش از آغاز این نشست در جمع خبرنگاران، برجام را یکی از ستون‌های امنیت در منطقه و عنصری کلیدی در معماری عدم اشاعه جهان و منطقه خواند و تأکید کرد: اروپا مصرانه از این توافق حمایت می‌کند.

پمپئو به جای مسکو سراسیمه به بروکسل رفت

این نشست فوق‌العاده و از پیش اعلام نشده، آن قدر برای آمریکایی‌ها مهم و نگران کننده بود که مایک پمپئو دیروز سفر مهم و برنامه‌ریزی شده خود برای عزیمت به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین را لغو کرد تا خود را به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا برساند و برای ممانعت از همکاری با ایران با آن‌ها چانه‌زنی کند.

پس از بازخوردهای منفی تهدیدهای نظامی آمریکا با اعزام ناوهای جنگی و تجهیزات موشکی به خلیج فارس، کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا با پیشنهاد مذاکره سعی در تلطیف فضا و ترغیب تهران به تماس داشته‌اند. در همین حال کاخ سفید شماره تلفنی را برای تماس مستقیم با ترامپ به سفارت سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران داد تا در اختیار دولت ایران قرار دهد؛ موضوعی که به یک رسوایی سیاسی برای ترامپ بدل شد. حالا پمپئو تلاش دارد تا مانع از اقدام اروپا در زمینه کاهش فشارها بر تهران شود.

این دومین باری است که وزیر خارجه آمریکا به خاطر ایران سفرهای خود را لغو می‌کند. تقریباً یک هفته پیش، او در حالی که بر پایه برنامه قبلی قرار بود به آلمان برود، ناگهان سفر خود را لغو کرد و بدون هیچ گونه اطلاع‌رسانی ناگهان عازم بغداد شد.

برخورد سرد در بروکسل با پمپئو

سفر سرزده و بی‌برنامه پمپئو به بروکسل اما با واکنش و برخورد سرد مقامات ارشد اروپایی روبه‌رو شد. خبرگزاری آلمان با انتشار گزارشی از واکنش سرد فدریکا موگرینی نسبت به تغییر برنامه سفر مایک پمپئو خبر داد و نوشت: هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که برنامه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیرامون یافتن راه حلی برای اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران بسیار فشرده است و معلوم نیست که آیا امکان دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا وجود داشته باشد.

درخواست مهلت چهار ماهه

همزمان با این رویداد دیپلماتیک، «ناتالی توچی»، مشاور فدریکا موگرینی در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌سی» با اشاره به اهمیت برجام و بی‌نتیجه بودن رویکردهای جنگ‌طلبانه دولت آمریکا، تأکید کرد که اروپا مانند آمریکا اهداف پنهانی ندارد و حداقل ۱۲۰ روز زمان نیاز است تا بتواند حسن نیت خود درباره پایبندی به تعهدات برجامی‌اش را به ایران نشان دهد.

وی با اشاره به نگرانی اروپا از تنش میان ایران و آمریکا گفت: توافق هسته‌ای ایران، یک عنصر مهم در قانون جهانی منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است که به وضوح در آینده مورد استناد قرار خواهد گرفت و همچنین عنصری مهم برای کمک به امنیت خاورمیانه یا حداقل عدم تشدید ناامنی در خاورمیانه است.

توچی تصریح کرد: مهم‌تر اینکه برجام موضوعی مهم است که نشان می‌دهد چندجانبه گرایی، دیپلماسی چندجانبه و قانون بین‌المللی به واقع قابل اجراست و هنوز هم می‌تواند اجرا شود. روشن است که ما، بدون این ابزارها، نظامی مبتنی بر قوانین بین‌المللی نمی‌داشتیم و همگی ما بسیار به این قوانین وابسته هستیم.

مشاور موگرینی با یادآوری تفاوت هدف اروپا و آمریکا در این مناقشه و با بیان اینکه هدف بولتون براندازی حکومت ایران است، گفت: واقعیت این است که تمدید نشدن برخی معافیت‌های تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، پایبندی به برجام را برای ایران غیرممکن می‌سازد.

برجام برای امنیت اروپا ضروری است

وزیر خارجه آلمان هم دیروز در نشست بروکسل با تأکید بر اینکه برجام برای امنیت اروپا ضروری است، گفت: مذاکرات با موضوع اجرایی شدن برجام ادامه خواهند داشت؛ این بهترین توافقی است که بدست آمده و اتحادیه اروپا یکپارچه خواستار اجرای این توافق و حمایت از آن هستند. ماس در ادامه گفت: ما در ماه‌های گذشته گام‌های سازنده‌ای را بویژه درباره کانال مالی اینستکس برداشته‌ایم تا این کانال اجرایی شده و به بهره‌برداری برسد تا برجام همچنان اجرا شود.

ابراز نگرانی وزیر خارجه انگلیس

وزیر امور خارجه انگلیس اما با ابراز نگرانی درباره افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن گفته: نباید ایران را بار دیگر در مسیر هسته‌ای شدن قرار داد.

جرمی هانت با اشاره به اینکه نگرانی اروپایی ها را با پمپئو در این زمینه در میان گذاشته است، افزود: ما به یک دوره آرامش نیاز داریم تا اطمینان حاصل شود که همه به افکار طرف مقابل پی ببرند.

اصرار فرانسه بر ماندن ایران در برجام

وزیر خارجه فرانسه نیز بیانیه اخیر ایران درباره توافق هسته‌ای (برجام) را نگران‌کننده خواند و تأکید کرد که اروپا همچنان بر باقی ماندن ایران در این توافق اصرار دارد.

ژان ایو لودریان که بارها در مقاطع مختلف نقش پلیس بد را در مذاکرات هسته‌ای ایفا کرده است، مهلت ایران را غیر قابل قبول خواند و با اشاره به سیاست «فشار حداکثری» آمریکا در قبال ایران تأکید کرد: درست است که موضع آمریکا برای افزایش فشار و تحریم‌ها علیه ایران از نظر ما نامناسب است، اما این مسئله نیز برای ما ناخوشایند است که چنین هشداری از جانب ایران  مطرح شود.

جزئیات و محتوای مذاکرات وزرای خارجه اتحادیه اروپا و نشست تروئیکای اروپایی عضو برجام با فدریکا موگرینی هنوز منتشر نشده است.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.