سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی از اجرای دو ویژه‌برنامه «مهر دستان روزه‌دار» و «بهار در بهار» در ماه مبارک رمضان سال جاری در باغ اردوگاه خاتون خبر داد.

«مهر دستان روزه‌دار» و «بهار در بهار» در باغ اردوگاه خاتون

محمدحسین مروج کاشانی/

سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی از اجرای دو ویژه‌برنامه «مهر دستان روزه‌دار» و «بهار در بهار» در ماه مبارک رمضان سال جاری در باغ اردوگاه خاتون خبر داد.

فاطمه دژبرد در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اعلام این خبر افزود: مهر دستان روزه‌دار عنوان برنامه‌ای ویژه دختران روزه‌دار 9 تا 12 سال می‌باشد که بیشتر از مخاطبان مناطق کم‌برخوردار مشهد هستند و با تقدیم افطاری به این عزیزان، از آنان پذیرایی نیز به عمل‌ می‌آید.

وی افزود: هدف از اجرای این برنامه حمایت از ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه در حوزه‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی است که توسط بانوان و دختران ارائه می‌شود.

*

توجه به شعار سال، رونق تولید

دژبرد اضافه کرد: با توجه به شعار سال که رونق تولید است، بنا شد که هر دختر یا بانویی که در فعالیت‌های این باغ اردوگاه شرکت می‌کند بتواند یک مهارت کسب کرده و محصولی را ارائه دهد و این تولید باید دارای خاصیت نوآوری هم باشد.

وی متذکر شد: همچنین دختران شرکت‌کننده در این ویژه‌برنامه‌، با حضور مربیان مربوط مهارت ساخت جامدادی عروسکی را آموزش می‌بینند و به عنوان یک فعالیت مشترک، در صورت تمایل، این جامدادی را به دختران دانش‌آموز مناطق سیل‌زده کشور اهدا می‌کنند.

سرپرست این مرکز اضافه کرد: ایجاد بازی‌های گروهی و قصه‌گویی قرآنی از دیگر موارد پیش‌بینی شده در اجرای برنامه مهر دستان روزه‌دار است و مهم‌ترین هدف مورد نظر در این برنامه، تقویت روحیه تولید و ارتقای مهارت دختران، مسئولیت‌پذیری، انجام خدمت اجتماعی و تکریم دختران روزه‌دار است.

*

بهار در بهار

دژبرد در بخش دیگری از سخنانش به اجرای برنامه «بهار در بهار» اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های این مرکز، اهتمام به افزایش نرخ ازدواج ساده، موفق و پایدار در سطح کشور است و بدین منظور در مدت دو سال گذشته، طرح حسنا (حامیان سنت نبوی ازدواج) در این مرکز تدوین و اجرا شد.

وی یادآور شد: در سال گذشته حدود 2000 خادمیار ازدواج (عمدتاً بانوان) با شرکت در طرح حسنا آموزش‌های لازم را فراگرفتند.

دژبرد با اشاره به اینکه خادمیاران ازدواج برای ایفای نقش خود باید در بسترهای اجتماعی حاضر و فعال شوند، تصریح کرد: مساجد، پایگاه‌های مقاومت بسیج و جلسات خانگی ویژه بانوان از جمله بسترهای مناسب و مورد نظر در این زمینه است که مورد توجه کارشناسان و خادمیاران ازدواج در این مورد قرار گرفته است.

سرپرست این مرکز با اشاره به اینکه در سال جاری و در شهر مقدس مشهد بیش از 2800 جلسه خانگی ویژه بانوان توسط خادمیاران ازدواج (عمدتاً زنان) بصورت میدانی، رصد و شناسایی شده است، اضافه کرد: این جلسات خانگی، جامعه هدف برای تحقق نیت تسهیل‌گری ازدواج پایدار و موفق است و شروع ارتباط با این جلسات خانگی ویژه بانوان در ایام ماه مبارک رمضان سال 1398 و در قالب طرح «بهار در بهار» است.

این مقام مسئول اظهار داشت: قرار است هر روز از ساعت 17 تا 21 این طرح با حضور 100 نفر از بانوان مشهدی عضو این جلسات خانگی در باغ اردوگاه خاتون اجرا شود.

وی یادآور شد: در این طرح، افراد شرکت‌کننده ضمن تلاوت و قرائت یک جزء قرآن کریم، توسط کارشناسان فرهنگی مربوط نسبت به طرح حسنا (تسهیل‌گری ازدواج) توجیه شده و آموزش می‌بینند و خادمیاران ازدواج هم که پیشتر آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند هم به این جلسات معرفی و مرتبط شده و با احیای سنت واسطه‌گری ازدواج براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب به امر تسهیل‌گری ازدواج می‌پردازند.

*

آشنایی با باغ اردوگاه خاتون

دژبرد در ادامه در زمینه معرفی باغ اردوگاه خاتون اظهار داشت: این باغ اردوگاه در آستانه ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) در سال 1397 و توسط تولیت سابق آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در محل باغ امام رضا(ع) به مساحت حدود 114 هکتار واقع در تقاطع بلوار خیام و بلوار توس افتتاح شد.

سرپرست این مرکز اضافه کرد: این باغ اردوگاه مرکز تخصصی نوآوری‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی ویژه دختران و بانوان بوده و هدف آن فراهم کردن بستری برای نقش‌آفرینی اجتماعی بانوان است.

این کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی افزود: در این باغ اردوگاه، بانوان و دختران ضمن حضور، با بازی‌ها و آموزش‌های خلاقانه و نوآورانه در راستای سپری کردن یک روز شاد و مفرح آشنا می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: از زمان افتتاح این باغ تا ماه مبارک رمضان سال 1398، حدود 20 هزار نفر از دختران و بانوان از شهر مشهد، خارج از استان خراسان رضوی و حتی از خارج از کشور مخاطب و میهمان این مجموعه بوده‌اند و از ویژه‌برنامه‌های پیش‌بینی شده در آن نیز بهره‌مند شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.