۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 656303

موردِ عجیبِ «اخلمد»

بهروز فرهمند
موردِ عجیبِ «اخلمد»

یکم. «امروز آن‌قدر آشغال در اطراف روستا و مسیر حرکت آبشارها ریخته‌اند که از رفتن به آنجا پشیمان شدم» .... این را «علی» که یک کاربر است، در تیرماه ۹۷(سال گذشته) در واکنش به یک مطلب در سایت گردشگری نوشته.   مطلبی که موضوع‌اش، تفرجگاه «اخلمد» در خراسان رضوی است.

دوم. اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۲ سال پیش‌تر- یک فعال محیط زیست با نامِ فریده فرشید در مصاحبه‌ای می‌گوید: «وضعیت تفرجگاه‌ اخلمد به علتِ انبوه زباله‌ها فاجعه ‌بار است». وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا نریختن زباله در طبیعت از کودکی آموزش داده می‌شود، می‌گوید: «اگر مسئولان یک لحظه به مسائل زیست محیطی فکر کنند، تفرجگاه‌های ما گلستان می‌شود، همه سازمان‌ها  از شهرداری تا محیط زیست با یکدیگر همکاری کنند و هر کس وظیفه خودش را به دیگری حواله نکند». (ایسنا)

سوم. همین هفته پیش، یکی از دوستان که عکاسِ خبری است با گروهی از عکاسان جوان به اخلمد رفته بودند، یحتمل برای پروژه عکاسی.   ... پس از بازگشت، با چشمان اشکبار، بسی ابراز تأسف و گلایه می‌کرد از دستِ یغماگر برخی از گردشگران که منطقه اخلمد را ویران کرده اند، از بس که زباله و آشغال می‌ریزند. او عکس‌هایی را هم از منطقه انداخته بود که برای سند حرف‌هایش نشان می‌داد.   ... عکس‌هایی که پس از دیدنشان، نمی‌توانستی انگشتِ حیرت و افسوس به دهان نگزی!

چهارم. اگر کلنل چارلز انگلیسی که سال‌ها پیش، سفرنامه خودش را به اخلمد نوشته و از زیبایی‌های سحرانگیزِ «بهشتِ گمشده» سخن گفته، اکنون زنده بود و می‌خواست همان سفرنامه را بنویسد، وقتی کیسه‌های زباله و آشغال‌های دست سازِ گردشگران را پای آبشارهای خروشان می‌دید، به نظرِ شما چگونه قلم اش را به روی کاغذ می‌لغزاند؟

پنجم. «هرساله شاهد هستیم سَمَن‌های طبیعت دوست، پاک سازیِ رودخانه اخلمد را انجام می‌دهند اما مغازه‌دارها و بومیان، بیش از گردشگران زباله‌هایشان را در رودخانه می‌ریزند» .... این را یک طبیعت دوست به خبرنگارِ «ندای چناران» می‌گوید.

ششم. دهیارِ اخلمد در اسفند ۹۷ به همان خبرنگار گفته: «تفکیک زباله از مبدأ به وسیله رستوراندارها و مغازه‌دارها به فرهنگ‌سازی نیاز دارد که زمانبر است. (ندای چناران)

هفتم. یک گردشگرِ عراقی که با خانواده ۶ نفری‌اش به اخلمد آمده،   به خبرنگارِ «ندای چناران» می‌گوید: «ایرانی‌ها میهمان‌نواز و افرادی تمیز هستند، اما وقتی این زباله‌ها را در رودخانه و نزدیک رستوران‌ دیدیم تصمیم گرفتیم سریع‌تر به هتل برگردیم و ناهار را در هتل بخوریم و حاضر نیستیم در اینجا برای غذا پول بدهیم».

هشتم. محمدعلی اعتمادی-متخصص در مدیریت بازرگانی بین الملل- در مقاله‌ای درباره توسعه گردشگری در اخلمد می‌نویسد: «بیش از ۸ میلیون نفر از گردشگرانی که قصد سفر به مشهد دارند از مسیر اخلمد و چناران می‌گذرند، از مناطق نمونه گردشگریِ کشور که سالانه بیش از یک میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی به این روستای سرسبز سفر می‌کنند و بیشتر گردشگران خارجی آن، عرب‌های کشورهای حوزه خلیج فارس هستند».

نهم. بیایید همگی برای گروهِ «بی» و ترامپِ موقشنگ، نامه «دمت گرم» بفرستیم و از آن‌ها تشکر کنیم که می‌خواهند زورشان را بزنند تا ما نتوانیم یک قطره نفت هم بفروشیم! ... کسی چه می‌داند! شاید این جوری بتوانیم از وابستگی خودمان به طلای سیاه (شما بخوانید: بلای سیاه) کم کنیم و بیشتر برویم به سمت و سوی درآمد گردشگری و صنعتِ توریسم و قدرِ استعدادهای طبیعی‌مان را بدانیم.

دهم.   بیایید مسئولانه به اخلمدِ نازنین سفر کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.