یزد - مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد، گفت: در سند آمایش بایستی به تغییر پارادایم توجه شود و به جای تمرکز بر توسعه کمی فعالیتها باید به توسعه کیفی و چگونگی انجام دادن فعالیتها تاکید شود.

اهمیت تمرکز بر انقلاب صنعتی چهارم در سند آمایش استان یزد

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی دانشگاه یزد، مهدی رحمانی دربیست و هشتمین نشست کانون تفکراقتصاد یزد که با محوریت سند آمایش بزگرارشد اظهارداشت: نباید فعالیتهای جدیدی به سندآمایش اضافه شود وباید با تمرکز بر افزایش کیفیت تولیدات صنایع فعلی استان، ارزش افزوده بیشتری در استان ایجاد شود.

وی افزود: همیشه توسعه بخش سخت افزار و زیرساخت غالب بوده، در صورتی که با تمرکز بر بخش نرم افزاری فعالیتها و تولید محصولات باکیفیت تر می توان ارزش افزوده بالاتری ایجاد کرد و در صنعت سه حوزه تامین، تولید و فروش وجود دارد که کشورهای توسعه یافته بر تامین و فروش تمرکز کرده اند که بیشترین ارزش افزوده را ایجاد می کند و در ایران بر تولید تاکید می شود.

ایران در اقتصاد کلان ، کمترین نمره را داراست

رحمانی تصریح کرد : به همین علت، ایران در اقتصاد کلان که از شاخصهای رقابت پذیری مجمع جهانی اقتصاد است، کمترین نمره را داراست و با توجه به شرایط توسعه نساجی در شرایط تحریم، مسائل و مشکلات بازار در این صنعت سبب شده است که از ۴۰ درصد ظرفیت نساجی در یزد استفاده نشود.

وی گفت : اگر واردات مواد اولیه در نساجی به صورت اشتراکی انجام شود، مواد اولیه ۴۰ درصد ارزانتر به دست صنعتگران این حوزه می رسد و اقتصاد دانش بنیان صرفا زیرساخت و تجهیزات سخت افزاری نیست، مانند گردشگری هوشمند که به منظور استفاده از تکنولوژی برای توسعه بازار کار ایجاد می شود.

مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد افزود: یزد حدود ۵۰ درصد از کاشی ایران را تامین می کند و با سرمایه گذاری انبوه، اشتغال بالایی نیز ایجاد کرده بنابراین در سند آمایش قابل حذف نیست ولی می توان با ارائه راه حلها و اخذ تکنولوژیهایی برای افزایش کیفیت محصولات، کاهش مصرف آب و غیره، ارزش افزوده بیشتری در این صنعت ایجاد شود تا سرمایه به وجود آمده هدر نرود.

وی خاطر نشان ساخت: یزد با ایجاد خوشه محصولات کنجدی با کمترین سرمایه توانسته از رقبای تاجر این عرصه پیشی بگیرد و نوآوری در مدل کسب و کار می تواند تحولی در شرایط فعلی ایجاد کند ودانشگاهیان باید با حس مسئولیت اجتماعی دغدغه جامعه را داشته و به سمت حل مسائل استان و تربیت کارآفرین گام بردارند.

امیر شریف یزدی مدیر مرکز پژوهش‌های خورشیدی یزد نیز گفت : سند بایستی با نگاهی چند وجهی به عوامل اجتماعی و زیست‌محیطی نیز توجه می کرد و نباید صرفا با دیدی بر مبنای توسعه اقتصادی تدوین می شد.

فقدان پارادایم در سند آمایش

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد،هم در این نشست گفت : روش شاخص سازی در آمایش اشتباه بوده و در این روش، پتانسیل بالقوه مغفول مانده و فعالیتهایی که حمایت بالاتری داشتند، صاحب مزیت شده و در آینده نیز توسعه پیدا می کنند.

مهدی حاج امینی اظهارداشت: تحلیل مزیت نسبی، تحلیل براساس قیمت جاری، تحلیل بهره وری با استفاده از جمعیت و تولید و کلیدواژه های بعضا نادرست اقتصادی، از جمله مواردی هستند که می توان آنها را ضعفهای سند آمایش دانست و مشخص بودن پارادایم در اسناد و برنامه های موفق، مشخص نبودن پارادایم و چشم انداز مطلوب از ضعف دیگر سند است.

 وی تصریح کرد : دسترسی به نرخ بیکاری تدوین شده در سند دور از انتظار است و درصورت محقق شدن آن نیز تبعاتی مثل مهاجرت دارد و برنامه های آمایش در دنیا با رویکرد هدایتی تدوین می شوند اما سند آمایش استان یزد رویکردی تجویزی دارد.

حاج امینی با اشاره به تجربه برزیل درعدم موفقیت در توسعه صنایع کامپیوتری، گفت: پس از کنار گذاشتن صنایع کامپیوتری، برزیل به دنبال سرمایه گذاری بر لوبیا توانست از عمده تولیدکنندگان لوبیای سویا در بازارهای جهانی باشد و از فعالیتهایی که با وجود تلاشهای بسیار، موفقیتی در آنها حاصل نشده چشم پوشی کرد و با دیدی بلند مدت که هدف آمایش نیز بلند مدت است، بر روی فعالیتهای جدیدی سرمایه گذاری کرد.

وی با اشاره به تجربه چین که از تکنولوژیهای ساده و محصولات کاربر مانند اسباب بازی و پارچه شروع به تجارت کرده و سپس به لوازم الکترونیکی روی آورده، عنوان کرد که اقتصاد دانش بنیان به دلیل وجود موانع سیاسی، تنگناهای ساختاری در تولید مانند تسهیلات بانکی مشکلات کشور را حل نخواهد کرد.

سند آمایش به آینده نگری و تحولات دنیا توجهی نکرده است

محسن بهجت نماینده شرکت شهرکهای صنعتی، هم گفت : سند آمایش جهت گیری و پارادایم ندارد و به آینده نگری و تحولات دنیا نیز توجهی نکرده و تحولات شدیدی در صنعت در حال شکل گیری است که منجر به حذف تکنولوژیهای فعلی خواهد شد.

وی افزود: روح سند بر منابع تاکید دارد و با عدم توجه به انقلاب صنعتی چهارم، در آینده به عقب تر نیز رانده خواهیم شد.

 بهجت با اشاره به سند آمایش ژاپن که بر توسعه جامعه ای که به سمت پیشرفت گام بردارد، تمرکز دارد، اظهارداشت : بایستی مردم به درک درستی ازتعاملات اجتماعی، نوآوری و تولید برسند و با رصد فناوریها، آنها را بومی سازی کنند و افزایش کارآیی دانشگاه در جلوگیری از مهاجرت نیروی انسانی استان مهم است.

عدم توجه به اتباع خارجی در سند آمایش

 مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استقبال از بررسی سند آمایش ازسوی کانونهای تفکر، گفت : در سند آمایش استان، واقعیتهای جامعه در نظر گرفته نشده و طبق نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی با ادامه همین روند هرساله نرخ بیکاری ۱/۲ کاهش می یابد بنابراین، ۱۵ سال طول می کشد تا نرخ بیکاری به ۳/۵ برسد.
محمد حسین ریاحی  اظهارداشت: در سند آمایش به اتباع خارجی توجه نشده درحالیکه امروزه بخشی ازجمعیت فعال استان را اتباع تشکیل می دهند وعدم توجه سند آمایش به گردشگری مذهبی و روستایی و مباحث ریسک پذیری در کارآفرینی از نقاط ضعف این سند است.

 وی با انتقاد ازحذف صنعت خودروسازی در فعالیت های اولویت دار سند و با اشاره به تجربه هند در صنعت خودروسازی، افزود: آمایش سرزمین باید بر مینای محور توسعه دانش باشد و با توجه به پتانسیل نیروی انسانی در استان، صنعت خودروسازی می تواند به توسعه استان کمک کند.

ریاحی با اشاره به برگزاری دوره ۳۰۰ ساعت آموزش دوخت برای دانش‌آموختگان طراحی دوخت، گفت : چنین دوره هایی باید برای افزایش مهارت فارغ التحصیلان در دانشگاهها برگزار شود و بین دانشگاه و بخش خصوصی فاصله است و ظرفیت دانشگاه متناسب با توسعه استان نیست.

در ادامه نشست، موضوع تحریم های اخیر امریکا مورد بحث قرار گرفت. در این مورد، دکتر عباس علوی راد عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: در سال ۱۳۹۶، به ارزش ۶/۶ میلیارد دلار فلزات اساسی صادرشده و حدود ۳ میلیار دلار نیز ارزش واردات فلزات اساسی بوده که اختلاف ۳/۶ میلیار دلار رقم بالایی در صادرات کشور نیست و از نظر ارزی مشکلی ایجاد نمی کند اما بسیاری از صنایع کشور که از نظر واردات فلزات اساسی با مشکل مواجه می شوند، زمین گیر خواهند شد و اثرات منفی در صنعت خودروسازی و صنایع ریلی و راه آهن خواهد گذاشت.

وی افزود :ارزش صادرات فلزات اساسی در سال ۱۳۹۷ ، ۴/۷ میلیارد دلار و ارزش واردات ۱/۷ میلیارد دلار بوده است که در طی نه ماه صنایع مرتبط با این فلزات، کاهش سی تا چهل درصدی در تولید داشته اند و باید راهکاری جدی اندیشیده شود.

انتهای پیام / 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.