حجت الاسلام ابراهیم بهاری گفت: قرآن کریم، کتاب اموات نیست که برای اموات یا برای باز کردن گره‌های زندگی گشوده و خوانده شود. قطعا خداوند متعال با سهل بودن و به زبان مردم سخن گفتن در قرآن کریم به دنبال تأثیرگذاری هر چه بیشتر قرآن درروشنگری فردی و اجتماعی بوده است تا براین اساس اخلاق فردی و اجتماعی براساس آموزه‌های وحیانی به بهترین حد از زندگی برسد.

تلاوت قرآن کریم باید با اندیشیدن و عمل کردن همراه شود

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری استاد حوزه و کارشناس دینی در گفت‌وگو با قدس آنلاین گفت: آنچه که از فحوای روایات موجود درکتبی از شیعه و سنی در خصوص اهمیت تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان  بر می‌آید و آنچه که  مجموعه آیات قرآن کریم خود درباره اهمیت توجه به قرآن وعظمت ماه مبارک رمضان برما مشخص است این است که رمضان ماه نزول قرآن و ماه تابش قرآن کریم بر قلوب مردم به شمار می‌رود و به همین دلیل تأکید شده که خداوند متعال مردم را دراین ماه به تمسک و توجه جدی به خودسازی با توجه به رهنمودهای قرآن دعوت کرده است.

وی دراین باره افزود: موضوعی که به عنوان جریان خودسازی در قرآن کریم تأکید شده توجه به جزییات زندگی و کلیات است. قطعاً قرآن کریم آنچه را مورد نیاز بشر است، بیان کرده است. از این روست که با توجه به قرآن کریم جریان خودسازی اتفاق افتاده و با توجه به جزییات یا کلیات است که می‌توان به رشد و تعالی معرفتی رسید. بیان احکام فردی تا اجتماعی تا عادات و رفتارهایی که ممکن است از روی ناآگاهی یا تکرار رفتاری باش همه و همه در قرآن ذکر شده تا ما را متوجه اهمیت مسائل و رفتارهای مهم در زندگی مان کند یا ما را از انجام برخی مسایل در زندگی نهیب هشدار دهد، لذا ماه رمضان فرصتی تکرار نشدنی برای توجه و تأمل بر رفتارهای فردی و اجتماعی وتطبیق دادن آن با قرآن است تا با توجه به این آموزه های انسان ساز زندگی بهتری را رقم بزنیم.

رمز هزار آیه معادی قرآن چیست؟

این کارشناس دینی تأکید کرد: اینکه در قرآن مجید بیش از هزار آیه درباره معاد و عالم آخرت آمده است به معنای تذکردادن به انسان در توجه به رفتارهای فردی و اجتماعی است. مراقبت از رفتارهای فردی و اجتماعی در سلامت زندگی دنیوی و رستگاری زندگی اخروی بسیار تأثیر گذار است و سلامت زندگی دنیوی است که می تواند منجر به در پیش رو داشتن دنیوی اخروی بی شک و تردیدی باشد. مثلا در جزء یازدهم می بینیم پروردگار عالم  وظایفی را بر عهده پیامبر گرامی اسلام (ص) گذاشته که حتی نوع مراوده ایشان را در مدینه با منافقان و چگونگی برخوردها را که به صلاح زندگی دنیوی و اخروی است را عنوان کرده است تا جامعه نسبت به خطرات یا ملاحظات اعمال خود و دیگران  بینش و آگاهی لازم را به دست آورند. در اینجاست که خداوند متعال به جامعه هشدار می‌دهد که مراقب باشید منافقین در پوشش دین ایجاد تفرقه می‌کنند.

وی اظهار داشت: قرآن کریم نه تنها به روابط فردی و اجتماعی بلکه نوع رابطه با حکومت و حاکم اسلامی را هم بیان کرده است. تبیین ویژگی‌های مومنین نیز از مسائلی است که دقت در آن می تواند منجربه تقویت رفتارهای قرآنی در افراد در نیل به مؤمن شدن وبرخوردار شدن از ویژگی‌های مؤمنین ذکر شده در قرآن کریم شود.از این روست که تلاوت قرآن کریم به معنای خواندن باید برابر با اندیشیدن و عمل کردن باشد، چرا که قرآن کتاب اموات نیست که برای اموات یا برای باز کردن گره‌های زندگی گشوده و خوانده شود. قطعا خداوند متعال با سهل بودن و به زبان مردم سخن گفتن در قرآن کریم به دنبال تأثیر گذاری هر چه بیشتر قرآن درروشنگری فردی و اجتماعی بوده تا براین اساس اخلاق فردی و اجتماعی براساس آموزه‌های وحیانی به بهترین حد از زندگی برسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.