سومین نشست دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده موسوم به شرکت پدیده شاندیز به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری از طریق فروش اوراق سهام پدیده روز سه شنبه در دادسرای مشهد برگزار شد.

سومین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت پدیده برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، رسیدگی به این موضوع در صحن دادگاه با حضور ۲۲ متهم در قالب پرونده ای ۱۰۰ جلدی در چارچوب دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی به ریاست قاضی سید هادی منصوری دو روز پیش در مشهد آغاز شده و پیگیریهای قانونی در خصوص تخلفات احتمالی برخی مسئولان در قبال این شرکت نیز مفتوح است.

قاضی منصوری در نشست امروز از نماینده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خواست تا در مورد عملکرد این سازمان در حوزه تبلیغات شرکت پدیده توضیحات خود را ارائه کند. پس از وی نیز نماینده آب منطقه‌ای خراسان رضوی مطالب خود را ارائه کرد و گفت: فقدان ضوابط قانونی در حوزه این سازمان توسط متهمان از جمله تخلفات روی داده است.

در ادامه رئیس دادگاه به قصورات و تخلفات متعدد متهمان اشاره و بیان کرد: از مدیران ادارات و سازمانهای دارای مسئولیت انتظار می‌ رفت در صورت مشاهده هرگونه جرم و تخلف توسط متهمان مراتب را از طرق قانونی پیگیری می‌کردند. اما متاسفانه مسئولان وقت بدون توجه به هشدارهای دستگاه قضایی اقدامات موثری در جهت پیشگیری از وقوع تخلف متهمان پرونده به انجام نرساندند.

وی همچنین از تعداد دیگری نمایندگان شکات و سهامداران خواست تا مطالب و شکایت خود را در صحن علنی دادگاه مطرح کنند. بر این اساس نمایندگان شکات تخلفات متهمان را موجب بروز مشکلات متعدد برای سهامداران و حتی از هم پاشیدگی بسیاری از زندگیها عنوان کردند.

دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت پدیده از ۲۲ اردیبهشت ماه در مشهد آغاز شده است. تاکنون 'عدم رعایت الزامات قانونی، عدم توجه به تذکرات قانونی صادر شده توسط سازمانهای مسئول، عدم دریافت تمامی مجوزهای لازم قانونی، عدم رعایت حقوق سهامداران، تبلیغات گسترده و اغواگرانه منجر به بروز مشکلات متعدد برای شهروندان و سهامداران، عدم تمکین در برابر تعهدات داده شده، ارائه دلایل غیرواقعی و واهی برای توجیه اقدامات خلاف قانون، تغییر گسترده کاربری اراضی و عدم رعایت حقوق بیت المال' از جمله مواردی بود که توسط نمایندگان ستاد تدبیر استانداری خراسان رضوی، سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، سازمان امور اراضی کشور و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به عنوان بخشی از تخلفات متهمان پرونده شرکت پدیده شاندیز در صحن علنی دادگاه مطرح شده است.

پیش از این با برپایی نشستهای 'دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی' در مشهد دو پرونده مربوط به تخلفات شرکت سرمایه گذاری پردیسبان و نیز تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان هم رسیدگی و احکام مجازات متهمان آن اعلام شد.

فعالیت شرکت پدیده شاندیز که ۱۳۰ هزار سهامدار دارد چند سال پیش در پی مطرح شدن تخلفات گسترده در فروش سهام، تغییر غیرمجاز کاربری زمینهای کشاورزی، پرداخت نکردن حقوق دستگاههای ذیربط، دریافت نکردن گواهی پایان کار و دیگر تخلفات مدیران این شرکت، با دستور مراجع قضایی متوقف شد.

پروژه پدیده شاندیز چهار سال پیش با دستور مرجع قضایی تعطیل شد به این شکل که در مرحله نخست اقدامات قضایی، دفاتر فروش و عرضه سهام شرکت با حکم دادستانی خراسان رضوی بسته و بعد از مدتی فعالیتهای کل پروژه متوقف شد.

حل مشکل سهامداران و فعال کردن مجدد این پرژه ظرف چهار سال اخیر از دغدغه های جدی مسئولان بوده است به طوری که سه سال پیش با تشکیل 'ستاد تدبیر' در خراسان رضوی اقداماتی برای راه اندازی مجدد و سر و سامان دادن به وضعیت شرکت پدیده شاندیز صورت گرفت.

پیرو این اقدامات بود که مدیرعامل جدید گروه شرکتهای پدیده شاندیز مهر ماه پارسال اعلام کرد ۴۵ شرکت پیمانکاری و مشاور جزء و کل برای ساخت و تکمیل پروژه های شرکت با این مجموعه قرارداد منعقد کرده اند.

هم اینک گروه شرکتهای پدیده در قالب شش شرکت اصلی و دو موسسه وابسته در حال فعالیت است و دو سایت اصلی اداری و پروژه گردشگری در شهر شاندیز خراسان رضوی و جزیره کیش استان هرمزگان دارد و به طور میانگین دو هزار نفر در بخشهای مختلف این پروژه در شهر شاندیز مشغول کار هستند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.