محمدحسین روشنک رئیس اتحادیه صادر کنندگان خراسان رضوی گفت: ۹۰ درصد ارزی که برنگشته مربوط به دولتی ها است. اگر دولت بتواند آن ۹۰ درصد را زنده کند بازگرداندن ۱۰ درصد ارز صادر کننده خورده پا حتما محقق میشود.

واردات در قبال صادرات،حلال مشکلات ارزی/صادرکننده فقط به کاسبی فکر میکند نه قیمت پیاز وگوجه/تازمانی که قیمتها ارزان باشد وضع همین است!

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: طی روزهای اخیر ازسوی استاندار خراسان رضوی عنوان شد که صادر کنندگان این استان تهاتر کالا را بعنوان یک راه برای حل مشکلات بانکی در دستور کار قراردهند . بنا براین دستورکار صادر کنندگان میتوانند هماهنگ با وارد کنندگان عمل کرده و بجای گرفتارشدن در دست اندازهای دریافت پول ؛ اقدام به واردات کالا نمایند. اکنون این پرسش مطرح میشود که تا چه اندازه صادرکنندگان کشور واستان خراسان رضوی میتوانند با وارد کنندگان کالا هماهنگ شوند؟ آیا میان بازارهای صادراتی و وراداتی ما هماهنگی وجود دارد و درنهایت ایا با این شیوه میتوان بر مشکلات بانکی پیش روی کشور غلبه کرد؟

 اینها مواردی است که در گفت وگو با رئیس اتحادیه صادر کنندگان خراسان رضوی مطرح کرده ایم :

قدس آنلاین: استاندارخراسان رضوی در هفته‌های گذشته از صادرکنندگان درخواست کرد که تهاتر کالایی را در دستور کار قرار دهند. شما ابعاد این مساله را به صورت کامل تشریح کنید. 

روشنک:در شرایط تحریم تنها راه صادرات و واردات ما بستن زلف صادرات به واردات و بالعکس است. یعنی چون ما در جابه جایی ارز با مشکل مواجه هستیم بهترین راه برای ما این است که بتوانیم از محل منافع درامدی صادرات ، واردات انجام دهیم که این قضیه خودش چند خاصیت دارد اینکه هم نیازها را تامین میکند و هم صادرات را رونق می‌بخشد. البته اگر سیاست صحیحی توسط وزرات صنعت معدن و تجارت و بانک مرکزی و مقامات مسئول در پی این تصمیم وجود داشته باشد. اگر دست از سر امضاهای طلاهایی بکشند و بگذارند اتفاقات به روال خودش طی بشود.

ببینید، ما در کشور دو نوع صادارت داریم یکی متعلق به شرکت‌های دولتی است ، نوع دیگری از صادرات ریز و صادارت عمدتا کشاورزی و صنایع کوچک هستند که این‌ها معمولا توسط بخش خصوصی انجام می‌شوند و این صادرات است که بیشتر به کشورهای آسیای میانه، عراق و افغانستان انجام می‌شود. محصولاتی مثل زعفران، پسته و...که این‌ها معمولا از مواد اولیه یارانه دار استفاده نمی‌کنند. ما معتقدیم وزارت صنعت و معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت باید بیاید و بگوید ارز حاصل از این نوع کالاها و صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان  برای واردات کالاهای لوکسی که اجبارا باید وارد بشود مانند عینک، موبایل و... اختصاص یابد.  این روش مشکلات ما را حل می‌کند.

مشکل ما در واردات یکسری کالاهای لوکس اجباری است که باید ارتباط این‌ها را با صادرات کالاهای صنایع کوچک وصل کنیم و بگوییم که این کالا یا باید توسط این صادر کنندگان وارد شود یا اینکه اظهار نامشان را به کس دیگری واگذار کنند تا بتوانیم این کالا را وارد کنیم.

اگر این اتفاق بیفتد سخن استاندار خراسان رضوی محقق می‌شود و بخشی از مشکل اقتصادی کشوررفع می‌شود. من در ابتدای سال ۹۷ گفتم ، دولت باید مطلع باشد که از ۴۰ میلیارد صادراتی که امسال انجام میگیرد نمی‌توانید بیش از ۱۵ میلیاردش را برگردانید و این پیش بینی محقق شد و الان اعلام کرده‌اند که الان فقط توانسته‌اند ۱۰ میلیاردش را برگردانند.

قدس آنلاین: این قضیه راه حلی هم دارد؟

روشنک:بله. راه حل صادرات در قبال واردات است. صادرات مواد پتروشیمی، فولادی و...که دولتی هستند به کالاهای اساسی اختصاص پیدا کند و کالاهای سبک و کشاورزی و...به واردات کالاهای متفرقه‌ای که نیاز کشور است تعلق پیدا کند که بعد خواهید دید با این حساب یک دلار کالایی که صادر می‌شود به همان اندازه می‌تواند کالا وارد بشود.

راهکارش هم این است که صادر کننده یا خودش بتواند واردات انجام بدهد یا بتواند اظهارنامه  صادراتی‌اش را به یک وارد کننده بفروشد تا او کالا وارد کند.

قدس آنلاین: آیا اصلا تهاتر کالایی با توجه به کشورهای مقصد صادراتی ما امکان پذیر است؟ (عمده صادرات ما به کشورهای مانند افغانستان صورت می‌گیرد چه کالایی از افغانستان وارد کنیم که نیاز کشور را بر طرف کند؟

روشنک:فکر کنم منظور استاندارخراسان رضوی با بیان این صحبت بد منتقل شده است منظور ایشان اصلا این نیست که ما یک کالا بدهیم در قبالش یک کالا بگیریم منظور این است که ما صادرات را در قبال واردات انجام بدهیم. مثلا کالا صادر بکنیم به تاجیکستان از آن جا ارز را به هر کشوری که می‌خواهیم کالا وارد کنیم منتقل شود . وقتی گفته‌اند تهاتر منظورشان فروش کالا نبوده چون ما نمی‌توانیم ارزی وارد کشور بکنیم منظور این بوده که می‌توانیم ارز همان کالا را با کالای دیگری در کشور مورد معاوله آن‌ها معاوضه کنیم.

قدس آنلاین: چه مقدار از صادرات  خراسان رضوی به کشورهای اروپایی انجام می‌شود و آیا امکان تهاتر با کشورهای اروپایی وجود دارد؟

روشنک:بله همین الان هم صادرات به این کشورها داریم. ما الان به خود امریکا هم صادرات داریم. صنایع کوچک، صنایع کشاورزی ما می تواند به همه دنیا صادر شود. این میان بحث نقل و انتقال ارز و راه حل این نقل و انتقالات است. چون نمی توانیم ارز جا به جا کنیم بهترین راه حل صادرات در قبال واردات است.

قدس آنلاین: راهکارخود صادر کنندگان برای عبور از معضلات ارزی فعلی کشور چیست؟ آیا این مسائل در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت عنوان شده و نتیجه داده است؟

روشنک: همین مواردی که در بالا به آن اشاره کردم پیشنهاد صادر کنندگان است. که صادر کنندگان بخش خصوصی که اتحادیه ما متعلق به این صادر کنندگان است معتقدند که امکان برگرداندن ارز و یا پیمان سپاری ارزی وجود ندارد همچنان که سال گذشته هم این مهم محقق نشده است.

راه حل که پیشنهاد می کنند این است که ارزحاصل از صادرات را باید به واردات کالاهایی که توجیه اقتصادی داشته باشد اختصاص بدهند.

قدس آنلاین: مقام‌های دولتی به شدت گلایه مندند از اینکه صادر کنندگان ارزشان را در سامانه نیما عرضه نمی‌کنند. چرا صادر کنندگان تمایلی به این کار ندارند؟ آیا این کار غیر از اینکه صادر کنندگان فقط به منافع خودشان فکر میکنند نیست؟

روشنک:من قبلا هم گفتم که این ارزی که برنگشته ۹۰ درصد از آن  مربوط به دولتی ها است. اگر دولت می تواند آن ۹۰ درصد را زنده کند این ۱۰ درصد ارزی که صادر کننده خورده پا حتما برمی گردد. این قضیه هیچ ربطی به تحریم ترامپ ندارد از اول انقلاب ارزی از کشورهای اسیای میانه به کشور بر نگشته است ارز را به کشور دیگری برده اند و از آن جا کالا وارد کرده اند. ارزهایی که بر نگشته است به صادرکنندگان خورده پا ربطی ندارد. اگر بخواهند ارز برگردد باید بیایند ارزهای دولتی ها را برگردانند بعد بیایند ما برایشان راهکار داریم.

قدس آنلاین: این روزها با گران شدن قیمت ارزصادرات هر کالایی مقرون به صرفه است اینکه یک روز پیازگران می‌شود یک روز گوجه آیا این نشان نمیدهد که صادر کنندگان به مردم فکر نمیکنند وحاضرند هر کالایی را به چند برابر قیمت صادر کنند؟

روشنک: هرمغازه داری، فروشنده ای، صادر کننده ای می خواهد که کسبش را بچرخاند او مسئول بازار نیست. صادر کننده قشر وسیعی از جامعه است و در این قشر وسیع افرادی پیدا می شوند که به این شکل فکر می کنند و عمل می کنند اما اینکه چه باید کرد مهم است. تا زمانی که ارز یارانه دار و قیمت ارزان داشته باشیم اگر گوجه فرنگی صادر هم نشود قاچاق می شود.

قدس آنلاین: این روزها صادر کنندگان می‌توانند یکی از بازوان قدرتمند کشور در رونق تولید باشند به نظر شما آیا تا به حال در این باره کاری کرده اند؟

روشنک:ما معتقدیم صادر کننده همان سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی امروز هستند.  اینها با ریسک بالایی صادرات انجام میدهند اگر قدر صادر کنندگان را بدانند و قلم های رانتی را غلاف کنند و بیایند سازمان دهی کنند و مجوز واردات را به صادر کنند های واقعی بدهند. اینها نقش بسیار خوبی خواهند داشت .

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.