همدان- مدیرجهادکشاورزی شهرستان همدان از اجرای سرشاخه کاری باغ‌های گردوی شهرستان با هدف بهبود عملکرد و جلوگیری از سرمازدگی بهاره خبر داد.

اجرای سرشاخه کاری باغ‌های گردوی همدان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین حسین فضلی در حاشیه سرشاخه کاری باغ های مریانج صبح امروزدر جمع خبرنگاران اظهار کرد: سرشاخه کاری یا تعویض تاج درخت در واقع تغیر رقم یک درخت نا مرغوب و کم محصول توسط عمل پیوند با ژنوتیپ‌های برتر موجود و ساز گار با منطقه است.

وی با بیان اینکه سرشاخه کاری درختان گردو توسط مراکز تحقیقاتی  مورد تایید قرار گرفته است، افزود: سرشاخه کاری به متصل کردن دو قسمت و بافت زنده گیاهی به یکدیگر به صورتی که از طریق باز زایی در محل اتصال  با هم یکی شده و پس از آن به عنوان یک گیاه  مستقل به زندگی و رشد خود ادامه می‌دهد، می‌گویند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان عمده ترین مشکل باغداران شهرستان همدان را بذری بودن درختان گردو دانست.  

وی اضافه کرد: بذری بودن درختان گردو باعث می‌شود که هزینه‌های تولید از جمله هرس، آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و... افزایش یابد.

فضلی ادامه داد: این گونه باغ‌ها دارای اختلاط ارقام هستند که کیفیت و کمیت محصول بسیار پایینی دارند و احیای این گونه باغ‌ها از طریق پیوند، گامی موثر و اجتناب ناپذیر برای اصلاح کیفیت و کمیت  باغ‌های قدیمی و با عملکرد پایین شهرستان همدان است.

وی با اشاره به اینکه سطح باغ‌های گردو شهرستان همدان دو هزار و ۲۸۰ هکتار است، اعلام کرد: اکثر این باغ‌ها پایه بذری بوده و نیاز به اصلاح از طریق سرشاخه کاری دارند که به طور متوسط عملکرد آن سه هزار و 200 کیلوگرم در هکتار است که سالیانه هفت هزار و ۲۹۶ تن گردو از این سطح  برداشت می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.