شهرکرد-عمق تخریب‌های ناشی از سیل در استان‌هایی ازجمله گلستان، لرستان و خوزستان به‌گونه‌ای بود که اخبار سایر استان‌های درگیر سیل ازجمله چهارمحال و بختیاری را در لابه‌لای خود گم کرد.

چهارمحال و بختیاری چشم‌انتظار اعتبارات بازسازی

قدس آنلاین-گروه استان ها: طبیعی است وقتی به‌اندازه یک و نیم برابر متوسط بارندگی یک سال در عرض ۴۸ ساعت در کوهرنگ نازل شود این حجم آب به‌اضافه برف‌هایی که با بارش باران آب می‌شود چه خسارتی می‌تواند ایجاد کند؟

سیلاب اخیر در استان چهارمحال و بختیاری موجب بسیاری از خانه‌های مسکونی، پل‌ها و جاده‌ها، مزارع پرورش ماهی و کشاورزی، ریزش کوه و رانش زمین و فرورفتن سه روستای کوهرنگ به زیرآب شد.

متأسفانه در این سیل افزون بر سه هزار تن ماهی سردابی در استخرهای پرورش ماهی تلف شد.

باوجوداینکه بیشترین تخریب‌ها و خسارات وارده در استان‌های سیل‌زده در شهرها و مناطق مسکونی جلوه می‌کند و سوژه بسیاری از عکاسان بود اما از روان شدن سیلاب‌ها در طبیعت بسیاری از خانواده‌های عشایری دچار خسران و ضرر شدند که کمتر دوربینی این موضوع را در فضای مجازی نشر داد.

سیل مشکلات

استان چهارمحال و بختیاری با داشتن ۱۴۳ هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک بعد از استان فارس دومین استان عشایر نشین کشور محسوب می‌شود.

هرچند که سیل و بارش‌های الهی سال پررونقی را در آینده برای آن‌ها رقم خواهد زد اما واقعیت این است که روان آب‌ها ۹۰ درصد ایل راه‌های عشایری را تخریب کرد.

معاون توسعه و عمران امور عشایر چهارمحال و بختیاری از تخریب ۹۰ درصد از ۹۰۰ کیلومتر ایل راه عشایر استان در پی بارش‌های سیل‌آسای بهاری خبر می‌دهد و می‌گوید: میزان خسارت وارده به ایل راه‌های مناطق ییلاقی این استان ۲۴ میلیارد ریال است و برای بازسازی این مسیرها تا زمان تقویم کوچ زمان زیادی باقی نمانده است.

یدالله چراغیور در صورت تأمین اعتبار بخش عمده‌ای از ایل راه‌های شریانی واصلی به طول ۴۰۰ کیلومتر تا زمان کوچ بهاره بازسازی خواهد شد.
وی می‌گوید: هرساله در فصل بارش و زمستان به علت جاری شدن سیلاب و رواناب‌ها ، بخشی از ایل راه‌های عشایری و مسیرهای عبور احشام، تخریب و مسدود می‌شود که عشایر به‌ناچار گذرگاه‌های مرتفع و پرخطر را برای عبور انتخاب می‌کنند.

تخریب راه‌های ارتباطی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه در سیلاب‌های فروردین‌ماه یک هزار و ۱۰ میلیارد ریال خسارت به جاده‌ها، پل‌ها و زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای استان واردشده است بیان می‌کند: در پی وقوع سیلاب‌های اخیر در استان ۸۰۰ کیلومتر از راه‌های استان دچار خسارت، رانش، از بین رفتن شانه و خسارت واردشده است.

احمد جمشیدی بیشترین میزان خسارت را مربوط به راه‌های استان به ترتیب در شهرستان‌های کوهرنگ، لردگان، اردل، فارسان، کیار و شهرکرد عنوان می‌کند.

تخریب ۲ هزار واحد مسکونی

سیل  اخیر تعداد دو هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی در چهارمحال و بختیاری را نیز آسیب‌زده و موجب شده تا تعداد ۶۵۰ واحد مسکونی بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد در شهرها و روستاهای استان تخریب شود که بنا بر گفته مسئولان برخی از خانه‌ها قابل تعمیر نیست و نیازمند تخریب و بازسازی جدید است.
بارش‌های امسال ۱۱۰ واحد مسکونی مددجویان بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری را نیز تخریب و تعداد ۶۲۳ واحد را دچار خسارت جدی کرده است.

سطح معابر روستایی چهارمحال و بختیاری در اثر سیلاب دچار آسیب جدی شده تا آنجا که بنا بر گفته مسئولان ۱۲۰ هزار مترمربع از این معابر تخریب‌شده است.

وعده پرداخت خسارت

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به میزان بالای خسارت سیلاب در این استان تأکید کرد: دولت مصمم است، پرداخت خسارت سیلاب در این استان، همانند استان گلستان باشد.

اقبال عباسی در جمع خبرنگاران قول داد تا هر نوع خسارتی به سیل‌زدگان استان گلستان پرداخت شود، همان نوع خسارت نیز از سوی دولت به چهارمحال و بختیاری اختصاص خواهد یافت.

به گفته وی، میزان خسارت موج اول بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری بیش از ۴ هزار میلیارد ریال است که بخش‌های زیربنایی، کشاورزی و خانه‌های مسکونی را دچار آسیب کرد.

وی اظهار داشت: در این سیلاب بخش زیرساختی یک هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال و خانه‌های روستایی و شهری ۷۱۰ میلیارد ریال و بخش کشاورزی یک هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال آسیب دید.

عباسی با اعلام اینکه چهارمحال و بختیاری بلندمرتبه‌ترین استان است و بارش‌های سیل‌آسای اخیر با شدت بیشتری در استان فوق نسبت به سایر استان‌ها آثار تخریبی خود را به‌جای گذاشته است، توضیح داد: میزان خسارت‌هایی که در استان براثر بارش‌های سیل‌آسا وارد آمد در سه بخشِ کشاورزی ، زیرساختی و حوزه مسکن بود. در بخش‌های کشاورزی به ۷۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی با ۲۳۷ میلیارد تومان خسارت وارد آمد.

وی افزود: همچنین در بخش زیرساخت‌ها نیز ۲۴۹ میلیارد تومان و در حوزه مسکن ۱۱۲ میلیارد تومان که درمجموع ۵۵۹ میلیارد تومان در سیل اخیر به استان چهارمحال و بختیاری خسارت وارد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.