کرج- کلان‌شهر کرج به‌عنوان مرکز استان البرز در حالی از آلودگی هوا رنج می‌برد که تاکنون به دلایل متعدد اقدامی برای تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی این شهر برداشته نشده و تمامی اهداف از پیش تعیین‌شده در این راستا نیز به دلایل تحریم و یا شانه خالی کردن دولت از زیر بار تعهدات به سنگ خورده است.

ناوگان حمل‌ونقل کرج دود می‌کند

قدس آنلاین-گروه استان ها: سال‌هاست که مسئولان شهری خودروهای فرسوده عمومی و خودروهای تک‌سرنشین را به دلیل خلأ ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان عامل اصلی آلاینده‌های هوای کلان‌شهر کرج متهم می‌کنند اما باوجود گذشت سال‌ها اما هنوز این عوامل دودزا هم چنان دود می‌کنند.

فرسودگی ناوگان تاکسی‌رانی

درحالی‌که مسئولان در طی دو سال گذشته نوید نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی را دادند اما در اواخر سال ۹۶ با انسداد سایت شرکت ایران‌خودرو و عدم تعهد دولت در پرداخت سهم خود برای نوسازی خودروهای فرسوده تلاش برای نوسازی بلاتکلیف و سرگردان به دست فراموشی سپرده شد و این در حالی است که بنا بر گفته مسئولان شهری یک‌سوم تاکسی‌های درون‌شهری کرج فرسوده هستند و بر آلودگی این شهر دامن می‌زنند.

پای لنگ اتوبوس‌رانی

از ناوگان تاکسی‌رانی به‌عنوان یکی از ستون‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی که عبور کنیم اما به ناوگان عمومی اتوبوس‌رانی در این شهر نیز نمی‌توان دل‌خوش کرد زیرا با توجه به اینکه دولتمردان این کلان‌شهر آرزوی تردد دو هزار دستگاه اتوبوس درون‌شهری را برای حل مشکلات در این شهر در سر می‌پرورانند اما این رقم هنوز بنا بر گفته مدیر سازمان اتوبوس‌رانی از ۴۸۰ دستگاه افزایش نیافته و بسیاری از اتوبوس‌های فرسوده این سازمان زمین‌گیر شدند و به‌جز دود کردن کاری از دستشان برنمی‌آید.

قطاری که به مقصد نرسید

از دیگر سو اجرای خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۲۷ کیلومتر یکی دیگر از برنامه‌ها و طرح‌هایی بود که باهدف تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی و آلودگی‌زدایی از کرج موردتوجه قرار گرفت پروژه‌ای که در میان کاستی‌های اعتباری دوره ساخت آن از پیش‌بینی‌ها فراتر رفته است.
به‌هرحال پروژه قطار شهری در کش‌وقوس مشکلات مالی و اعتباری و اختلاف‌های کارفرمایی و پیمانکاری فرصت‌های سازندگی آن کم‌کم سوخت و اکنون از ۲۷ کیلومتر این پروژه ۱۵ کیلومتر تونل حفاری‌شده و حتی چشم‌اندازی مشخص برای تکمیل بخشی از آن وجود ندارد.

تحریم‌های ظالمانه و از سوی دیگر پیر شدن ناوگان اتوبوس‌رانی هرروز برآلودگی هوای کرج افزود ضمن آنکه اقبال مردم نسبت به این ناوگان هم کمتر شده است.

آلودگی اتوبوس‌ها به حدی است که حتی اعتراض برخی اعضای شورای اسلامی شهر کرج را در پی داشته و بخشی از آلودگی شهر را متوجه احتراق ناقص اتوبوس‌های درون‌شهری می‌دانند.

خریدهای عجیب‌وغریب

مسئولان استان البرز که همواره درصدد بودند تا مشکل ناوگان حمل‌ونقل عمومی کرج را حل کنند البته در اقدامی عجیب‌وغریب سال ۹۷ افزون بر هشت میلیارد تومان برای خرید اتوبوس‌هایی هزینه کردند که این اتوبوس‌ها کاربرد فرودگاهی داشتند و به‌هیچ‌وجه برای تردد در خیابان‌های شهری طراحی نشده بودند.

از میان این‌همه اقدامات تعجب‌انگیز این موضوع بیش از همه مسئولان شورای شهر را متعجب کرده بود که در جریان خرید این ترامباس ها هیچ صورت‌جلسه تحویلی در کار نبود.
جالب اینجاست که بنا بر ادعای منصور وحیدی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر کرج برخی اتوبوس‌های خریداری‌شده در سال‌های گذشته فاقد دنده‌عقب بودند که به اعتقاد وی این موضوع باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

خط تولید تعطیل است

علی‌اصغر کمالی زاده شهردار کرج در پاسخ به این پرسش که چرا فکری به حال نوسازی ناوگان فرسوده این شهر نمی‌شود اظهار می‌کند: در حال حاضر خط تولید برخی شرکت بزرگ اتوبوس‌سازی کشور تعطیل است.

وی بابیان اینکه نسبت به جمعیت شهر کرج باید یک هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داشته باشیم ادامه می‌دهد: متأسفانه کمتر از ۲۶۸ اتوبوس در داخل، شهر و همین تعداد در خارج از شهر برای خدمت‌رسانی در حال فعالیت هستند.

وی بابیان اینکه مقوله اتوبوس یکی از مواردی است که کلان‌شهرها با آن مشکل‌دارند ادامه می‌دهد: پرداخت یارانه به این بخش از مسائل مهمی است که باید از سوی دولت موردتوجه قرار گیرد.

کمالی زاده ادامه می‌دهد: اکنون شرکت اتوبوس‌سازی استان سمنان تنها شرکت سازنده این خودروها در کشور است که به‌تازگی برای عقد قرارداد از آن بازدید کردیم.

وی بابیان اینکه قرار است ۴۰ درصد خرید اتوبوس‌های جدید به شیوه تهاتر و ۶۰ درصد نقدی باشد یادآور می‌شود: در این زمینه با وزارت صنعت ، معدن و تجارت رایزنی شده و قرار شده تا در این رابطه حمایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.