کرمانشاه-: مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد.

چشم زائران عتبات و عالیات به مرز خسروی دوخته‌شده است

قدس آنلاین-گروه استانها:در طی سال‌های گذشته امکان برقراری مجدد سفر ایرانیان به عتبات عالیات بعد از جنگ تحمیلی همچنان این مرز خسروی بود که معبر اصلی تردد زوار به عراق بود  اما در اواخر دهه هشتاد با گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی تکفیری در عراق بخصوص در استان دیالی که هم‌مرز با استان کرمانشاه است ، این مرز به دلیل شرایط امنیتی بسته شد و تاکنون باوجود برقراری امنیت در عراق و این استان امکان گشایش مجدد آن فراهم نشده است.

هرچند که از سال گذشته نمایندگان مردم در مجلس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سایر مقامات امنیتی سفرهای متعددی را به این منطقه داشته و در بازدیدهای خود از تأمین امنیت صحبت به میان آوردند اما متأسفانه مسئولان عراقی تاکنون تن به بازگشایی این مرز ندادند.

هرسال با نزدیک شدن به موسم راهپیمایی اربعین حسینی(ع) زمزمه‌های بازگشایی مرز خسروی شنیده می‌شود که به دلیل زیرساخت‌های مناسب استان کرمانشاه همچون بزرگراه‌های متصل به این مرز، هتل‌های پرشمار شهر قصر شیرین و ظرفیت گمرک و پارکینگ خسروی، بازگشایی این مرز برای میزبانی از زائران اهمیت دارد ولی همه تلاش‌ها(!) برای بازگشایی این مرز ناکام می‌ماند.

ایجاد امکانات

ازآنجاکه استقبال بسیاری از این مرز به دلیل وجود امکانات و هم‌چنین کوتاهی مسیر برای زیارت عتبات و عالیات وجود دارد لذا پایان مرزی خسروی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین پایانه‌های مرزی کشور از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسید.
اما این مرز با تمام قابلیت‌هایی که دارد همچنان به فراموشی سپرده‌شده و متأسفانه سال‌هاست مردم این دیار از منافع و مزایای آن محروم گشته‌اند. تا جایی که شاید به جرت بتوان گفت یکی از بزرگ‌ترین مطالبات مردم استان همین بازگشایی مرز خسروی باشد.

تسهیل راه زائران

مدیر حج و زیارت استان کرمانشاه در همین رابطه می‌گوید: اگر مرز خسروی باز شود، تردد زائران ۱۰ استان از این مرز به عتبات عالیات تسهیل می‌شود.

حامد دارابی با اشاره به موافقت شورای امنیت ملی با بازگشایی مرز خسروی جهت تردد زائرین عتبات عالیات، گفت : هرچند موافقت شورای امنیت ملی به سازمان حج و زیارت ابلاغ‌شده، اما برای بازگشایی این مرز باید طرف عراقی هم اعلام آمادگی کند.

وی گفت: درصورتی‌که طرف عراقی نیز با بازگشایی خسروی موافقت کند، در مرحله اول تردد زائرین حداقل ۱۰ استان را از این مرز خواهیم داشت.

مدیر حج و زیارت استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به اینکه از دیرباز تردد زائرین عتبات عالیات را از مرز خسروی داشته‌ایم، لذا زیرساخت‌های خوبی در این مرز ایجادشده و هر زمان که طرف عراقی اعلام موافقت کند، آمادگی کاملی داریم تا تردد زائرین را از سر بگیریم.

وی در ادامه با اشاره به کاهش هزینه‌های سفر زائرین کرمانشاهی به عتبات عالیات با بازگشایی این مرز، اعلام کرد: با توجه به کوتاه‌تر شدن مسیر زائرین کرمانشاهی در صورت تردد از مرز خسروی، هزینه‌های این سفر نیز برای زائرین ما کاهش خواهد داشت.

دارابی همچنین ارتقاء وضعیت اقتصادی استان را از دیگر مزیت‌های بازگشایی مرز خسروی برای کرمانشاه اعلام کرد .

کمک به اقتصاد کرمانشاه

بازگشایی مرز خسروی بنا بر ادعای کارشناسان برای بهبود وضعیت اقتصاد این استان نیز می‌تواند مرهم مناسبی باشد.

نماینده مردم کرمانشاه که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز عضویت دارد در این رابطه معتقد است: به‌طور حتم اگر مرز خسروی بازگشایی شود با توجه به اینکه روادید بین ایران و عراق لغو شده، عواید مناسبی به استان کرمانشاه می‌رسد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بیان می‌کند: بازارچه‌های مرزی نیز در صورت توسعه می‌توانند به مردم کمک کنند، فعالیت بازارچه‌های مرزی می‌تواند تأثیر مثبتی بر معیشت مردم داشته باشد

وی یادآور می‌شود: اکنون‌که اروپا و آمریکا از برجام پا پس کشیده‌اند و ایران تحریم شده، می‌توانیم با توسعه روابط با کشورهای همسایه، این تهدید را تبدیل به فرصت کنیم و لذا از بین کشورهای همسایه نیز عراق یکی از کشورهای مثبت و دارای سابقه مناسبی با جمهوری اسلامی ایران است که باید از این فرصت استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.