دومین ویژه‌برنامه شهر آرامش، بیست‌وسوم اردیبهشت ماه، برابر با هفتم ماه رمضان در خانه شاعران ایران برگزار شد.

 شاعران امروز در فرم و معنی بسیار متأثر از قرآن بوده‌اند

این برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط سیدحسین موسوی‌بلده آغاز شد و در ادامه، ساعد باقری با همراهی صدای علی‌اکبر حجازی و نوای نی احسان لیوانی، به مناجات‌خوانی پرداخت.
در ادامه مبحث نگاهی به پرسش و پرسشگری در قرآن کریم، فاطمه سالاروند در شب دوم با ذکر نمونه‌هایی از پرسش‌های پیامبران از مردم و نیز مردم از پیامبران، به چگونگی و تفاوت نگاه، لحن و ابعاد این پرسش‌ها اشاره و تاکید کرد که با تطبیق شرایط گذشته با امروز، می‌توان استمرار این دو نگاه را به گونه‌ای دیگر دید و رصد کرد.
پس از افطار و در بخش شرح متون کهن منظوم فارسی، ساعد باقری حکایت‌هایی درباره حلم، مدارا و احسان با خلق از جمله حکایت کرخی و مسافر رنجور و باب دوم، در احسان از بوستان سعدی را قرائت کرد و شرح داد. همچنین به حدیثی از امام علی(ع) اشاره کرد که فرمودند: هر کسی احسان کند به کسی که به او بدی کرد، در حقیقت همه فضائل اخلاقی و مراتب کمال را در خود جمع کرده است.
همچون شب گذشته، سهیل محمودی درباره توجه شاعران به قرآن و تأثیر آنان از این کتاب آسمانی، به اشعاری از سهراب سپهری و احمدرضا احمدی اشاره کرد که در فرم و شکل و گاه معنی بسیار متأثر از قرآن بوده‌اند به عنوان مثال در کتاب «روزنامه شیشه‌ای»، اثر احمدرضا احمدی که در سال 43 منتشر شده است، فرم بسیار به فرم قرآن نزدیک است و دو شعر با نام‌های "لیله القدر خیر من الف شهر" و "انا انزلناه مطرا" در این کتاب وجود دارد که در زمان خود، چنین نامگذاری‌ای رایج نبوده است.
در پایان و در بخش شرح متون منثور ادب فارسی، رضا موسوی‌طبری در ادامه مبحث شب گذشته که درباره مبطلات و درجات روزه بود، به بخش‌هایی از تمهیدات عین‌القضات و احیاءعلوم‌الدین امام محمد غزالی اشاره کرد.
نگاهداشت زبان از بیهوده، دروغ، سخن‌چینی، فحش، خصومت و مراء(جدل) و خاموش گردانیدن آن و مشغول کردنش به ذکر حق تعالی و خواندن قرآن از جمله مواردی است که در کتاب احیاء علوم‌الدین تحت عنوان روزه زبان ذکر شده است.
دکترجواد حق‌شناس، مصطفی رحماندوست، اسماعیل امینی، عبدالجبار کاکایی، رسول مرادی و بیوک ملکی از جمله مهمانان و حاضران دومین شب ویژه‌برنامه ماه رمضان بودند همچنین در بخش‌هایی از برنامه، محمدحسین مهدوی (م. موید) و دیگر شاعران اشعار خود را قرائت کردند.
شهر آرامش به مدت سه شب دیگر در خانه شاعران ایران به نشانی خیابان دکترشریعتی، خیابان شهیدکلاهدوز (دولت)، نبش کوچه نعمتی برگزار می‌شود و شرکت در این برنامه برای علاقه‌مندان، آزاد و رایگان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.