۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 656518

مرداد ۹۶ بود که کلنگ ساخت تصفیه‌خانه جدید شهرک چرمشهر مشهد توسط معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به زمین زده شد تا با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه، فاضلاب بسیار خطرناک شهرک چرمشهر پس از تصفیه در بستر رودخانه کشف‌رود رهاسازی شود.

  مشکلات تصفیه نشده شهرک چرمشهر!

همان زمان بود که زمان بهره‌برداری از فاز یک تصفیه‌خانه جدید اواخر سال ۹۶ عنوان شد و قرار بود شهریور ۹۷ پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک چرمشهر به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

با این پیش‌زمینه نظر شما مخاطبان عزیز را به سلسله گزارش‌های منتشر شده روزنامه قدس در یک سال گذشته درخصوص وضعیت فاضلاب رها شده در بستر کشف‌رود و مراحل آماده‌سازی تصفیه‌خانه مذکور جلب می‌کنیم. چکیده آنچه در گزارش‌های قدس منتشر شد به اینجا ختم می‌شد که با وجود خطرات ناشی از فاضلاب فوق‌العاده خطرناک چرمشهر، همچنان این زهرآب در بستر رود رها می‌شود و هنوز هیچ‌کدام از فازهای یک و دو تصفیه‌خانه بهره‌برداری نشده است؛ با اینکه سازه‌های مورد نیاز دست‌کم در فاز یک از مدت‌ها پیش توسط پیمانکار آماده شده بود!

در این بین البته مسئولان مربوط، هر بار بهانه بودن تجهیزات در گمرک و گاه نبود ارز لازم برای خرید وسایل مورد نیاز را برای تأخیر در بهره‌برداری حداقل فاز یک تصفیه‌خانه چرمشهر اعلام کردند به‌طوری که هنوز که هنوز است پس از تأخیر ۱۴ ماهه حتی فاز یک ‌این تصفیه‌خانه به بهره برداری نرسیده و فاضلاب چرمشهر همچنان با همان شرایط راهی کشف‌رود می‌شود!

گرچه چندی پیش با پیگیری‌های قضایی، بسیاری از واحدهای تولیدی چرمشهر موظف به راه‌اندازی واحدهای سپتیک و تصفیه اولیه در محل شدند و واحدهای متخلف هم شناسایی، اما از افتتاح و بهره‌برداری تصفیه‌خانه همچنان خبری نیست.

تنها خبری که در این مدت از تصفیه‌خانه چرمشهر به بیرون درز کرده، اخراج نماینده پیمانکار پروژه است که پس از همکاری با روزنامه قدس و ارائه برخی اطلاعات به خبرنگار این روزنامه، هر بار به اشکال مختلفی از سوی برخی از مسئولان دست‌اندرکار در شرکت شهرک‌های استان بازخواست شده است، ابتدا برای مدتی از کار تعلیق شده و سرانجام عذر سرپرست کارگاه و نماینده پیمانکار خواسته شده و از کار برکنار می‌شود؛ اتفاقی که تنها دلیل توجیه آن پوشیده ماندن جریان‌هایی است که در روند آماده‌سازی تصفیه‌خانه چرمشهر رخ می‌دهد!

اما شنیدیم امروز قرار است مسئولان استانداری، فرمانداری مشهد و جمعی از دست‌اندرکاران حوزه قضایی بازدیدی از شهرک چرمشهر و تأسیسات آن بخصوص تصفیه‌خانه این شهرک داشته باشند.

این اتفاق در صورت وقوع به فال نیک گرفته می‌شود، چرا که یک بار دیگر آنچه در زمینه این شهرک پر حرف و حدیث وجود دارد از دیدگاه مستقیم مسئولان اجرایی استان و شهر مشهد می‌گذرد، بخصوص اینکه علیرضا رزم‌حسینی به عنوان استاندار خراسان رضوی نخستین بار است که راهی چرمشهر می‌شود. در همین راستا نکاتی مدنظر است که عنوان کردن آن خالی از لطف نیست. نخست اینکه باوجود حمایت همه‌جانبه‌ای که از مبحث تولید و رونق تولید داخلی داریم، اما تولید به هر قیمتی و بویژه با به خطر انداختن جان مردم به هیچ وجه مورد قبول هیچ فرد یا شخصیتی نیست. بیان این موضوع در این راستاست که اگر واحد تولیدی متخلفی در شهرک چرمشهر وجود دارد -که قطعاً وجود دارد- پس از این همه اولتیماتوم تعیین تکلیف شوند تا دست‌کم مردم این‌بار با شعار دادن‌ها مواجه نباشند.

مورد بعدی تصفیه‌خانه پر حرف و حدیثی است که با وجود اقدامات انجام شده، هنوز که هنوز است به بهره‌برداری نرسیده و فاضلابی از چرمشهر راهی کشف‌رود می‌شود که مولد بیماری‌های کشنده است. برای اطمینان‌خاطر درخواست می‌شود سری به لوله خروجی فاضلاب چرمشهر بزنید تا از نزدیک شاهد آنچه راهی کشف‌رود می‌شود باشید. این‌بار انتظار می‌رود برای همیشه تکلیف این تصفیه‌خانه مشخص شود تا خاطر مردم بخصوص حاشیه‌نشینان چرمشهر و کشف‌رود از این بابت راحت شود.

و نکته آخر اینکه شاید بررسی عملکرد دست‌اندرکاران در پروژه تصفیه‌خانه حداقل در مباحث تخصصی و تجربیاتی که از گذشته داشته‌اند و میزان مهارتشان برای پستی که دارند خالی از لطف نباشد؛ شاید با همین یک کار بتوان به پاسخ بسیاری از پرسش‌های موجود در این پروژه رسید.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.