نشست تخصصی با موضوع «جامعه، فرهنگ، شهر و معماری یک قرن تجربه مدرنیته در ایران» با حضور استادان دانشگاه، دانشجویان، برخی از اعضای شورای شهر مشهد و صاحبنظران حوزه معماری و شهرسازی در محل پژوهشکده ثامن مشهد برگزار شد.

بافت قدیم را می توان با شرایط فعلی همراه ساخت

در این نشست سخنران دکتر علی کیافر معمار، شهرساز، پژوهشگر و استاد دانشگاه کالیفرنیا بود.

کیافر که به قول خودش ۴۲ سال قبل برای ادامه تحصیل از ایران به آمریکا سفر کرده بود در معدود سفرهایی که پس از مهاجرتش به آمریکا، به ایران بازگشته بود پس از ۴۷ سال که از آخرین سفرش به مشهد می‌گذشت با کوله‌باری از تجربه و اندوخته علمی در این نشست تخصصی رو در روی استادان دانشگاه و دانشجویان مشهدی حاضر در نشست قرار گرفت و از تجربیاتش گفت.

دکتر کیافر از دگرگونی‌هایی که در ۱۰۰ سال گذشته در بحث معماری و شهرسازی ایران زمین رخ داده سخن به میان آورد و مباحثی از جمله سینما، موسیقی و... در گذر زمان با چاشنی یک قرن تجربه مدرنیته در ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

همچنین وی درخصوص کتابی که در همین رابطه و در گفت‌وگو با افراد صاحبنظر در این زمینه با عنوان «آتشگهی در خواب آتش‌ها» به رشته تحریر درآورده است و اتفاقاً با اقبال خوبی پس از انتشار در کشور آمریکا روبه‌رو شده، توضیح کاملی برای حاضران ارائه داد و عنوان کرد تمام درآمد کتابش را برای کودکان عقب مانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان هزینه خواهد نمود. در پایان نیز از این مجلد تخصصی با حضور حاضران در نشست رونمایی شد.

 بافت قدیمی و بلندمرتبه‌سازی

در حاشیه این نشست تخصصی، دکتر علی کیافر در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه با توجه به تجربیاتی که در حوزه معماری و شهرسازی دارید تحلیل شما در مورد از بین بردن بافت قدیمی و بلندمرتبه‌سازی در اطراف حرم امام رضا(ع) چیست؟ گفت: من با از بین بردن هر بافت باقدمتی بشدت مخالفم.

وی اظهار داشت: گرچه اعتقاد دارم باید در جهت بهبودسازی شرایط حرکت کرد و بافت قدیم را با شرایط فعلی همراه ساخت، اما آنچه را که در مورد بافت‌های قدیمی اتفاق افتاده است را فاجعه‌آمیزترین اتفاق تاریخ می‌دانم. همان‌طور که گفتم مخالف بهتر شدن شرایط نیستم، اما می‌شود با همین بافت‌های قدیمی کاری کرد که حتی مردمی که در آن ساکن بوده‌اند نیز مجدد تشویق به بازگشت به محله قدیمی‌شان شوند. کاری که در شهرهای حلب و دمشق قبل از جنگ سوریه اتفاق افتاد، آنجا کیفیت زندگی را افزایش دادند، بافت‌های قدیمی را حفظ کردند و در عین حال شرایط برای زندگی مردم نیز فراهم شد. به نظر من هم باید به جای از بین بردن بنای قدیمی و ایجاد تأسیسات جدید، همین اتفاق در بافت پیرامونی حرم در مشهد اتفاق می‌افتاد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.