ماه رمضان در کشورهای مختلف با آداب و رسوم خاصی همراه است که سودانی ها نیز در این ماه مبارک سنت های خاص خود را احیا می کنند.

سنت های رمضانی در "بوسنی"؛ از شلیک توپ برای اعلام آغاز ماه تا اجرای برنامه ویژه "موکابله"

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین؛ ممکن است که زبان ها، آداب و رسوم، فرهنگ ها و سطوح اجتماعی در کشورهای جهان متفاوت باشد، اما با آمدن ماه مبارک رمضان یک نوع شادی و حس نوع دوستی میان مسلمانان در کشورهای مختلف وجود دارد و هر کشوری بسته به نوع فرهنگ خود، آداب و رسوم خاص خود را در این ماه دارد و آن را به شیوه خود احیا می دارد.

کشور بوسنی و هرزگوین در قاره اروپا، یکی از معدود کشورهای مسلمان نشین در این قاره است که مردم آن فرایض الهی و اسلامی را مانند دیگر مسلمانان در جهان اسلام به جای می آورند.

مسلمانان بوسنی هرساله با انجام برخی اعمال از جمله غباروبی مساجد، آذین بندی خیابان ها و مساجد با چراغ های رنگارنگ و همچنین منازل خود به استقبال ماه مبارک رمضان می روند و حلول این ماه مبارک با شلیک توپ اعلام می شود..

از جمله آداب و رسوم مردم بوسنی در ماه رمضان اجرای برنامه ای موسوم به "موکابله" است که طی آن بین نماز ظهر و عصر بهترین قاریان به تلاوت قرآن می پردازند و برخی مساجد این برنامه را پیش از نماز صبح اجرا می کنند.

نتیجه تصویری برای شهر رمضان في البوسنة والهرسك

هدف از انجام این گونه برنامه های گروهی این است که بیشتر مردم بوسنی زبان عربی نمی دانند و از این طریق امکان گوش دادن به قرآن برایشان فراهم می شود. همچنین به صورت روزانه کلاس های آموزشی توسط دانشجویان رشته های اسلامی در برخی مساجد برگزار می شود.

در کشور بوسنی خانواده ها، اقوام و خویشان به هنگام افطار در کنار هم جمع می شوند و در برخی موارد سفره های افطاری گسترده پهن می شود تا اهالی روستاها و محله های بزرگ در کنار هم جمع شوند. همچنین سفره های افطاری برای فقرا و نیازمندان همه ادیان نیز برپا می شود.

نتیجه تصویری برای رمضان فی البوسنة

پس از تناول افطار و برگزاری نماز جماعت، قهوه خانه ها و رستوران ها درهای خود را به روی مشتریان و گردشگران که در ماه مبارک رمضان به دنبال برنامه های شاد و مفرح هستند باز می کنند.

نتیجه تصویری برای رمضان فی البوسنة

از جمله مهمترین غذاهایی که خاصه برای ماه مبارک رمضان در سفره های مردم یافت می شود غذایی به نام "توبا"ست که از مخلوط تخم مرغ، شیر و پنیر تشکیل شده و همچنین انواع نانی که مخصوص این ماه طبخ می شود. از دیگر غذاهای مورد استفاده  بوسنی ها می توان به مرغ شکم پر، کباب، ساندویچ، کدو، پنیر، اسفناج و... اشاره کرد.

در شهر "سارایوو" پایتخت بوسنی جشنواره رمضانی با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، اجتماعی و دینی مانند مراسم افطاری، نمایشگاه و موزه برگزار می شود که مراسم افتتاحیه آن در بنای تاریخی "قلعه صفرا" انجام می شود و در دیگر مبانی تاریخی شهر ادامه می یابد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.