خراسان شمالی-امسال به دلیل افزایش بارندگی‌ها و سرسبز شدن مراتع، شاهد حضور پروانه‌ها به خراسان شمالی هستیم وتا زمانی که بارندگی‌ها تداوم داشته و محیط مرطوب باشد و به‌ تبع آن گل‌ها و گیاهان وحشی و علف‌های هرز در مزارع و مراتع سبز باشند این پروانه‌ها دربجنورد و سایر نقاط استان ماندگار خواهند بود.

میهمانی خراسان شمالی با حضور پروانه ها

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، گونه ای از پروانه با نام علمی  Vanessa cardui که به «خانم قشنگ» هم معروف‌اند، گونه‌ای فراوان در مناطق وسیعی از اروپا، شمال آفریقا، آسیا و حتی استرالیاست که با توانایی تطابق خود با شرایط مختلف اقلیمی قادر به ادامه زندگی در شرایط سخت است؛ شرایطی که سایر گونه‌های پروانه‌ قادر به زندگی در آن نیستند.

به گفته حشره شناسان، این گونه پروانه از بیش از ۴۰ گونه گیاه تغذیه می‌کند و طول عمر آنها در حد یکی، دو ماه است.

حال این روزها شاهد میلیون ها مهمان زیبا و کوچکی هستیم که سالها از آنها خبری نبود.

حضور این مهمان های کوچک و رنگارنگ درمناطق شهری و روستایی به ویژه در بوستان ها، مزارع و تاغزارهای شهرستان صحنه های زیبایی را به وجود آورده است.

در این میان حجم انبوه پروانه‌ها در استان برای بسیاری از شهروندان این پرسش‌ها را مطرح کرده است که این پروانه‌ها از چه گونه‌ای هستند و چرا جمعیت آنها این‌قدر افزایش یافته است.

امسال به دلیل افزایش بارندگی‌ها و سرسبز شدن مراتع، شاهد حضور پروانه‌ها به خراسان شمالی هستیم وتا زمانی که بارندگی‌ها تداوم داشته و محیط مرطوب باشد و به‌ تبع آن گل‌ها و گیاهان وحشی و علف‌های هرز در مزارع و مراتع سبز باشند این پروانه‌ها دربجنورد و سایر نقاط استان ماندگار خواهند بود.

اما در این میان وجود این مهمان های کوچک نگرانی هایی را برای برخی از کشاورزان استان به همراه داشته و نگران آسیب رساندن پروانه ها به محصولاتشان هستند و قصد دارند که با سم پاشی باآن مبارزه کنند.

محمدرضایی مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی خراسان شمالی در خصوص حجم زیاد این پروانه های در حال پرواز در استان می گوید: این پروانه های مشهور به پروانه های امپراطور بوده و به دلیل شرایط آب و هوایی و بارندگی در حال مهاجرت به نقاط مختلف کشور هستند.

وی اظهار می دارد:بارش‌های طولانی مدت در مناطقی که در سال‌های گذشته به شدت با خشکسالی مواجه بوده‌اند علت اصلی این امر بوده است.

 وی در پاسخ به سوال اینکه آیا وجود این پروانه ها خسارت هایی به مزارع استان خواهد  داشت یا خیر؟ می افزاید: حضور این گونه پروانه ها هیچ گونه ضرری ایجاد نمی‌کند و یک پدیده طبیعی است و باید به طور جدی از سم پاشی آنها خودداری کرد.

رضایی می گوید: این پروانه‌ها بیشتر از علف‌های هرز در طبیعت استفاده می‌کنند و به‌عنوان آفت محصولات زراعی محسوب نمی‌شوند.

وی افزود: طی رصدی که از مزارع شده تا کنون هیچ گونه خسارتی در خصوص وجود پروانه‌ها گزارش نشده و مبارزه شیمیایی در این رابطه انجام نگرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.