بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه مصادف با روز هشتم ماه مبارک رمضان، سومین ویژه‌برنامه شهر آرامش در خانه شاعران ایران برگزار شد.

بسیاری از حرفهای جدی و عمیق، صورت ساده‌ای دارند

به گزارش خبرنگار فرهنگی قدس آنلاین، همچون شب‌های گذشته، پس از قرائت قرآن، ساعد باقری با همراهی صدای علی‌اکبر حجازی و نوای نی احسان لیوانی، به مناجات‌خوانی پرداخت.
در شب سوم، فاطمه سالاروند در ادامه موضوع پرسشگری در قرآن و با قرائت چند آیه، نمونه هایی از پرسشهای شخصیتهای متفاوت در روایات و داستانهای قرآن را ذکر کرد و با بیان اینکه صورت ساده پرسشها نباید مانع توجه به عمق آنها شود گفت بسیاری از حرفهای جدی و عمیق، صورت ساده‌ای دارند. در پرسشهایی، همچون پرسش یوسف از برادرانش، برادران یوسف از پدرشان، پرسش فرعون از مردم، پرسش افراد بی ایمان و کافران از یکدیگر یا برعکس افراد مؤمن از هم و... میتوان جنبه‌هایی از روشنگری، هدایت، یا فریبکاری و نیرنگ و نفاق و تفاخر و... را دریافت. او همچنین افزود توجه کنیم گاهی یک پرسش می‌تواند سرنوشتها را تغییر دهد و حتی تاریخی را به گونه‌ای دیگر رقم بزند. پرسش تاریخی امام حسین(ع)؛ "کیست که مرا یاری دهد؟"، بهترین مثال است که از آن روزگار تا امروز، همه بشریت را به گونه‌ای مورد خطاب قرار می‌دهد.
پس از ضیافت افطار، در بخش شرح متون کهن منظوم فارسی، ساعد باقری از کتاب جوامع‌الحکایات اثر محمد عوفی، داستان شداد را قرائت کرد و شرح داد. باقری گفت این کتاب را می‌توان به گونه‌ای هم‌ردیف آثار عبید زاکانی دانست که بسیار منتقد دوران و عصر خود بوده و محمد عوفی هم به شکل شگفت‌آوری این کار را انجام داده است.
سهیل محمودی در سومین شب شهر آرامش، به توجه مهدی اخوان ثالث به آیات قرآن اشاره و از مقاله‌ای یاد کرد که اخوان برای یادنامه علامه امینی نوشته و بعداً در فصل پایانی کتاب "تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم"، به طور مفصل آمده است.
این مقاله به آیات موزون شده قرآن اشاره می‌کند و پس از آن، اخوان برای این آیات که قابل تطبیق با اوزان فارسی هستند، اشعاری را نیز سروده است.
پایان‌بخش برنامه، قرائت و شرح بخش‌هایی از متون منثور ادب فارسی، به شرح سومین و چهارمین مورد مبطلات روزه اختصاص داشت. رضا موسوی‌طبری در این بخش با بیان روزه خاصان که دومین درجه روزه‌داری بود، به بازداشتن گوش و باقی جوارح در کتاب احیاء علوم‌الدین غزالی اشاره کرد.
بازداشتن گوش از شنیدن هرچه مکروه است زیرا هر چه که خداوند گفتن آن حرام دانسته، شنیدن آن را هم حرام کرده است. همچنین دروغ، سخن‌چینی و فحش که در واقع حرفی است ناسزا و زیاده از حد، از جمله موارد بازداشتن گوش هستند.
چهارمین مورد، بازداشتن باقی جوارح، دست و پای از همه مکروهات و بازداشتن شکم از مال حرام در وقت افطار است. چراکه روزه، پرهیز کردن است از طعام حلال چه رسد به خوردن طعام حرام.
فاطمه راکعی، مهین زورقی، زیبا اشراقی، مصطفی رحماندوست، اسماعیل امینی و بیوک ملکی از جمله مهمانان و حاضران سومین شب شهر آرامش بودند. در بخش‌هایی از برنامه، محمدحسین مهدوی (م. موید) و دیگر شاعران اشعار خود را قرائت کردند.
شهر آرامش به مدت دو شب دیگر در خانه شاعران ایران به نشانی خیابان دکترشریعتی، خیابان شهیدکلاهدوز (دولت)، نبش کوچه نعمتی برگزار می‌شود و شرکت در این برنامه برای علاقه‌مندان، آزاد و رایگان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.