۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 656619

اتاق فکر

اندیشکده بلفر بررسی کرد

تیشه ترامپ به ریشه روابط اروپایی - آمریکایی

اندیشکده بلفر در یادداشتی تحلیلی به عنوان «بازدید ویکتور اوربان از ایالات متحده می تواند جنبش پوپولیستی اروپا را تقویت کند» به سفر نخست وزیر مجارستان به واشنگتن پرداخته است و نوشت: ترامپ روز دوشنبه در کاخ سفید میزبان رئیس جمهور راستگرای مجارستان بود.

اندیشکده بلفر بررسی کرد


خالدی/

اندیشکده بلفر در یادداشتی تحلیلی به عنوان «بازدید ویکتور اوربان از ایالات متحده می تواند جنبش پوپولیستی اروپا را تقویت کند» به سفر نخست وزیر مجارستان به واشنگتن پرداخته است و نوشت: ترامپ روز دوشنبه در کاخ سفید میزبان رئیس جمهور راستگرای مجارستان بود؛ اقدامی که می‌تواند همه تلاش‌های اتحادیه برای ایجاد همگرایی را با چالش مواجه کرده و موجب تقویت جریان های پوپولیست اروپایی شود. درست در همان روزی که مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا سفرش به برلین را لغو کرد، واشنگتن از سفر یک هیئت عالی‌رتبه اروپایی به ایالات متحده خبر داد. «اوربان» راهی واشنگتن شده و ترامپ هم اعلام کرده که درباره تعمیق روابط طرفین با وی رایزنی کرده است و این در حالی است که زمانی که مرکل اواخر ماه می به راهی آمریکا می شود تا در دانشگاه هاروارد سخنرانی کند، احتمالاً ترامپ هیچ وقتی برای دیدار با او نخواهد داشت.

در ادامه آمده است: این دیدار مهم است؛ زیرا در حالی که دولت‌های مهم در سرتاسر اروپا برای به حاشیه راندن گرایش‌های راستگرا و افراطی تلاش می‌کنند، دیدار ترامپ و اوربان می‌تواند به تضعیف همگرایی اروپا منجر شود. اوربان یکی از پیشگامان نخستین جنبش پوپولیسم راستگراست. وی از زمان رسیدن به قدرت در سال 2010، آزادی‌های مدنی را محدود کرده، بر رسانه های کنترل زیادی اعمال و استقلال قوه قضائیه را به خطر انداخته است. وی پیرو سیاست‌های ضد مهاجرتی است و مجارستان با رهبری او در سال ۲۰۱۵ برای جلوگیری از ورود پناهجویان غیرقانونی، حصاری در طول مرزهای خود با صربستان و کرواسی ایجاد کرد. این سیاست‌های ضدمهاجرتی و شعارهای تند او ضد مهاجران، سبب درگیری با اتحادیه اروپا شده است.

اکنون سفر اوربان به کاخ سفید می تواند جایگاه احزاب راستگرا را تقویت کند. حزب محافظه‌کار «فیدس» به رهبری اوربان با پشتوانه این حرکت می تواند ضمن ایجاد اتحاد و ائتلاف قوی با دیگر احزاب راستگرای افراطی اروپا، از جمله جبهه ملی فرانسه، لیگ شمالی ایتالیا و حزب آلترناتیو برای آلمان در انتخابات آینده پارلمان اروپا تأثیرگذار شود.

به نظر می‌رسد اقدام حاکمان کاخ سفید در دعوت نخست وزیر مجارستان بخشی از راهبرد دولت برای تقویت روابط با حکومت‌های پوپولیستی در اروپا، از جمله ایتالیا و لهستان است. همراه با مواضع ترامپ در پشتیبانی از برگزیت، نگرش بی‌شرمانه نسبت به ناتو و وضع تعرفه‌های واردات بر اروپا، پیش‌بینی می‌شود دیدار اوربان در شرایط کنونی از واشنگتن بیش از پیش روابط اروپایی - آمریکایی را در دوره زمامداری ترامپ شکننده و از هم دور کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.