عامل فروش مدارک جعلی: اگر زودتر با «سلطان فروش مدارک جعلی» برخورد شده بود من هم جرئت نمی‌کردم در این حوزه فعالیت کنم؟!

فروش مدرک جعلی با مجوز تأسیس واحد فنی و مهندسی!

عقیل رحمانی/

عامل فروش مدارک جعلی: اگر زودتر با «سلطان فروش مدارک جعلی» برخورد شده بود من هم جرئت نمی‌کردم در این حوزه فعالیت کنم؟!

عقیل رحمانی: در ادامه رسیدگی به پرونده گسترده فروش انواع مدارک علمی نامعتبر که رد پای برخی سلبریتی‌ها هم در آن دیده می‌شود، دو روز پیش و با دستور مقام قضایی یکی‌ دیگر از شرکت‌هایی که از سازمان صمت مجوز فعالیت در زمینه فنی و مهندسی گرفته بود و به جای فعالیت در حوزه مجاز اقدام به فروش انواع مدارک علمی جعلی می‌کرد، پلمب و عامل این اقدام هم راهی زندان شد.

*دستگیری شاگرد سلطان صدور مدرک جعلی

با ورود دستگاه قضایی در مشهد به ماجرای صدور و فروش انواع مدارک علمی جعلی داخلی و خارجی در سال گذشته بود که پرونده پیچیده‌ای روی میز قاضی امیرحسین جوانبخت، بازپرس شعبه 751 دادسرای ناحیه 7 مشهد قرار گرفت.

هرچه تحقیقات قضایی در این رابطه جلوتر می‌رفت ابعاد گسترده‌تری از این تخلف عظیم برداشته می‌شد که به طور مستقیم نظام آموزشی کشور را هدف سودجویی افردی خاص کرده بود.

در حالی که با دستگیری چندین جاعل و عامل فروش مدارک جعلی در مشهد، نوشهر و اصفهان تا حدودی ناگفته‌های ماجرا نمایان شده و مشخص شد یکی از جاعلان نوشهری که با افراد شناخته شده و دارای نفوذ فراوانی ارتباط ویژه‌ای دارد، برای تعداد زیادی از بازیگران مطرح، برخی خوانندگان و... هم مدرک جعلی در سطح دکترا صادر کرده و حتی با برخی از آن‌ها عکس یادگاری هم گرفته است!

از همین رو بود که اقدامات مداوم دستگاه قضایی نتیجه داد و سرانجام امیررضا ثابت «سلطان صدور مدارک علمی جعلی» به همراه چند نفر دیگر در مشهد با عملیات دقیق سازمان اطلاعات سپاه استان شناسایی و دستگیر شد.

این سلسله اقدامات همچنان ادامه داشت تا اینکه در بازجویی اعضای باند صدور و فروش مدارک علمی جعلی مشخص شد، فردی با هویت«الف.ع» با همراهی همسرش«م.الف» که ارتباط نزدیکی با سلطان صدور مدارک علمی جعلی هم دارد در پوشش یک واحد فنی و مهندسی به نام مؤسسه توسعه مدیریت «ب. پ» مبادرت به فروش انواع مدارک جعلی داخلی و خارجی به صورت گسترده کرده است.

*عناوین دروغین برای سرکیسه کردن مردم

از سوی دیگر اقدامات قضایی نشان می‌داد که عامل این اقدام قرارداد فروش مدرک هم با عناوین مختلفی شامل دریافت مدرک دکترای افتخاری مدیریت حرفه‌ای، مدیریت عالی کسب و کار «DBAو MBA» و... تنظیم می‌کرد.

وی حتی برای اعتباربخشی به اقدامات مجرمانه‌اش از عناوین جعلی خارجی مانند اعطای مدرک دیپلم افتخار از بنیاد توسعه مدیریت اروپا «EFMD» در حوزه مدیریت مدرن معتبر در اتحادیه اوپا، ارزیابی براساس مدل «MMD» از سوی نماینده مؤسسه بین‌المللی مطالعات اقتصادی اروپا، اعطای گواهینامه انطباق ISO9001 از مؤسسه بین‌المللی Euro cert و... بدون هیچ پروایی استفاده می‌کرد. همچنین متهم از سوی دیگر در قراردادهای دریافت مدارک دکترای افتخاری که منعقد می‌کرد مدعی می‌شد اخبار مراسم اهدای مدارک دکترا را به همراه اسامی دریافتکنندگان این مدارک نامعتبر را در چهار خبرگزاری رسمی فعال در حوزه اقتصادی منتشر خواهد کرد.

*صدور دستور دستگیری و پلمب محل جرم

در ادامه و با تکمیل پرونده قضایی که حدود400 صفحه قطر داشت، دو روز پیش بازپرس ویژه رسیدگی به پرونده صدور و فروش مدارک جعلی نامعتبر، دستور بازداشت متهمان و همچنین پلمب شرکت مذکور را صادر کرد.

از همین رو مأموران به محل جرم واقع در بلوار سیدرضی مراجعه و درحالی محل را پلمب کردند که عامل این اقدام و همسرش در محل حضور نداشتند.

پس از آنکه متهمان فروش مدارک علمی نامعتبر سایه قانون را پشت سرشان احساس می‌کردند، خود را تسلیم کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی استان کردند.

در ادامه پس از جمع‌بندی اقدامات انتظامی، متهمان به شعبه بازپرسی منتقل و اقدامات قضایی نیز روند طبیعی خودش را طی کرد.

*DBA 6 میلیون،MBA 3 میلیون

«الف.ع» در بازجویی‌ها ضمن اعتراف به برخی اقدامات مجرمانه‌اش در حالی که مدعی بود برخی عناوین درج شده در قراردادها اصلاً وجود خارجی نداشت، گفت: من مدتی پیش با امیررضا ثابت «سلطان صدور و فروش مدارک جعلی» همکار بودم و در آن زمان جشنواره برند راه انداختیم. برای صدور مدارک DBA 6 میلیون تومان و برای MBA 3 میلیون تومان از هر متقاضی پول می‌گرفتیم که یک سوم دریافتی سهم من بود!

وی ادامه داد: عناوین خارجی به کار رفته در قراردادها مانند مؤسسه بین‌المللی مطالعات اقتصادی اروپا و... اصلاً وجود نداشت و ما برای تبلیغات از آن استفاده می‌کردیم. حتی یکی از سایت‌های خارجی که از نام و برند آن‌ استفاده کرده بودیم به رفتار ما اعتراض و عنوان کرد که ما غیر واقعی هستیم.

*پای فرار مالیاتی هم به پرونده باز شد

متهم همچنین در ادامه اعترافاتش اشاره‌ای به اقداماتی که برای فرار مالیاتی کرده بود هم کرد و گفت:من قسمتی از پول‌های دریافت شده را برای فرار مالیاتی به حساب خواهر همسرم واریز می‌کردم!

عامل فروش مدارک جعلی همچنین به بازپرس پرونده اعلام کرد: اگر با سلطان صدور و فروش مدارک جعلی برخورد شده بود من در این حوزه فعالیت نمی‌کردم.

پس از اعترافات صریح متهم وی با قرار قانونی مناسب راهی زندان و همسرش نیز با دریافت ضمانت آزاد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.