استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در این استان، لازم است سرعت در صادرات افزایش یابد.

نیاز به سرعت در صادرات براساس ظرفیت‌های خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین ، علیرضا رزم‌حسینی ظهر امروز در کارگروه تخصصی صادرات خراسان رضوی در استانداری این استان گفت: با توجه به قابلیتی که در استان داریم باید به صادرات سرعت دهیم.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به تحریم‌ها، خراسان رضوی دارای ظرفیت‌های بالقوه و بالعفل بالا و یکی از استان‌های مهم در حوزه لجستیک است که باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: باید از ظرفیت‌هایی که در افغانستان، ترکمنستان و سایر کشورهای همسایه وجود دارد، کمال استفاده را داشته باشیم.

رزم‌حسینی متذکر شد: اگر صادرکنندگان به دلیل تحریم‌ها قادر به وارد کردن ارز خود نیستند، با مشارکت واردکنندگان تامین مواد اولیه مورد نیاز کشور را به عهده بگیرند.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، موضوع تهاتر کالای صادراتی با کالای وارداتی در دستور کار قرار گرفته است تا در صورت جمع‌بندی نهایی، به صادرکنندگان اجازه داده شود که در قبال صادرات کالاهای خود، کالاهای مورد نیاز جامعه و مواد اولیه کارخانجات را وارد کنند.

رزم‌حسینی بیان کرد: با توجه به اینکه مشکلات برای تهاتر و همکاری صادرکنندگان و واردکنندگان قانونی است، این مسئله را شخصا از رئیس جمهور پیگیری می‌کنم.

افزایش ۱۴ درصدی صادرات خراسان رضوی در سال ۹۷

در ادامه این جلسه، رئیس سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی نیز ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت صادرات این استان، گفت: در سال ۹۷ بالغ بر ۲ میلیون و ۹۵۷ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۲۵۳ میلیون دلار از گمرکات خراسان رضوی انجام شده که ۱۴درصد از لحاظ ارزشی افزایش داشته‌ است.

راضیه علیرضایی با اشاره به تحریم ‌های موجود، اظهار کرد: در زمان‌های تحریم‌ها سهم صادرات این استان افزایش می‌یابد، آن هم به دلیل نوع بازاریابی است که در منطقه داریم.

وی با تاکید بر اینکه واردات در کنار صادرات منجر به رونق تجاری می‌شود، افزود: دیدگاهی که در کشور حاکم شده این است که واردات باید کم باشد، اما واقعیت این است که وقتی واردات بیشتر می‌شود به رونق تجاری کمک می‌کند.

رئیس سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی ادامه داد: در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها صادرات و واردات در کشور افت داشته، اما ما در استان شاهد افزایش صادرات بودیم و این افزایش به دلیل تفاوت در نوع تجارتی است که در استان داریم.

علیرضایی افزود: ما در خراسان رضوی به بیش از ۱۰ کشور از جمله افغانستان، ترکمنستان، عراق، امارات، پاکستان، اسپانیا، ویتنام، هنگ کنگ، ازبکستان، ترکیه و هلند صادرات داریم، در حالی که توجه صادراتی کشور تنها به چند کشور خاص محدود است.

وی به میزان صادرات خراسان رضوی به کشورهای هدف اشاره کرد و افزود: ما در سال گذشته، ۱۵۷ میلیون دلار به افغانستان ، ۵۴ میلیون دلار به ویتنام، ۳۶ میلیون دلار به پاکستان و ۱۰ میلیون دلار به عراق صادرات داشتیم.

رئیس سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی عمده‌ترین کالای صادراتی این استان را زعفران فله و بسته‌بندی شده و کف‌پوش عنوان و اظهار کرد: در سال گذشته، ۱۷۷ کیلوگرم زعفران فله به ارزش ۲۲۰ میلیون دلار، ۶۳ کیلوگرم زعفران در بسته‌بندی‌های کوچک به ارزش ۸۶ میلیون دلار و ۸ هزار و ۵۸۱ کیلوگرم کف‌پوش به ارزش ۷۳ میلیون دلار از خراسان رضوی صادر شد.

علیرضایی با بیان اینکه عمده واردات خراسان رضوی از مرزهای دیگر استان صورت می‌گیرد، واردات این استان طی سال ۹۷را ۲۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۳۵۱ میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: براساس آمار گمرکات استان طی فروردین‌ ماه سال جاری ۲۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۹۷ میلیون دلار از گمرکات استان به کشورهای هدف صادر شده، همچنین واردات استان طی این مدت به میزان ۲۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۸میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده است.

وی بیان کرد: امیدوارم با ارتقای سطح کیفی و تنوع بخشی در صادرات کالا در سال ۹۸ بتوانیم به رونق تولید برسیم و بازارهای هدف در سایر کشورها از جمله هنگ‌کنگ و ویتنام را افزایش دهیم.

رئیس سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی نبود زیرساخت‌های ریلی در کشور را از جمله مشکلات صادرکنندگان برشمرد و افزود: ما نیازمند تقویت حمل و نقل کالاهای صادراتی هستیم تا صادرکنندگان ما بتوانند با آسودگی خاطر صادرات خود را انجام دهند.

در ادامه این جلسه مشکلات صادرات ریلی استان از جمله کمبود واگن بررسی شد که عدم امکان سیر واگن‌های ایرانی در شبکه ریلی کشورهای cis، کاهش ترانزیت ریلی از مسیر ایران، کاهش واردات ریلی و کندی سیر واگن‌های روسی از جمله دلایل کمبود واگن مطرح شد، تعمق در شد مباحث مورد نظر در رابطه با صادرات ریلی در جلسه ‌ای با حضور مدیر کل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بررسی شود.

همچنین در ادامه این جلسه بهبود فرآیند برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور بررسی شد.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.