دبیر شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی با بیان اینکه نیاز نقدینگی واحدهای تولیدی براساس تورم و مشکلات اقتصادی افزایش یافته است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توان پرداخت تسهیلات بانک‌های این استان به 150 هزار میلیارد ریال در بخش‌های مختلف اقتصادی افزایش یافته است.

توان تسهیلات‌دهی بانکی در خراسان رضوی به 150 هزار میلیارد افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین ، حسن مونسان ظهر امروز در نشست فعالان اقتصادی کاشمر با اشاره به اینکه بیان  درددل‌ها و دغدغه‌ها حق طبیعی شما است، گفت: اگرچه  مسایل و مشکلات زیادی امروز در بخش تولید وجود دارد، اما واقعیت امر این است که بتوانیم حتی یک قدم رو به جلو برای رفع این مشکلات برداریم.

باید زنجیره بروکراسی اداری کشور اصلاح شود

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی با بیان اینکه ممکن است بسیاری از مشکلاتی که مطرح می‌شود گاها در توان ما نباشد و رفع آن نیز امکان‌پذیر نباشد، افزود: در این راستا باید زنجیره بروکراسی اداری کشور اصلاح شود تا بتوانیم همه در پنجره واحد خدمات‌رسانی خدمت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه معتقد هستیم امکان حرکت برای عبور از مشکلات و رفع مسایل و معضلات وجود دارد، بیان کرد: اگر انتظار داشته باشیم تمام مسایل و مشکلات یک روزه و یک شبه حل شود طبیعتا دور از انتظار است، ولی باید با باور قلبی تلاش و پیگیری کنیم، چراکه کشور متعلق به خودمان است.

مونسان با اشاره به تشکیل و فعال‌سازی دبیرخانه شورای هماهنگی بانک‌ها در خراسان رضوی به منظور برنامه‌ریزی و هماهنگی بیشتر، افزود: اگر چه در این شورا تلاش می‌شود با برنامه‌ریزی و هماهنگی بتوانیم شرایط و زمینه را برای ارائه خدمت مطلوب‌تر فراهم کنیم، اما حق مداخله در امور اجرایی بانک‌ها را نداریم.

وی ادامه داد: امسال در راستای سیاست‌های حاکمیتی نظام به تاسی از فرمایشات رهبری مبنی بر حمایت تولید، اشتغال و نیز در راستای سیاست استاندار خراسان رضوی در چارچوب مثلث اقتصادی، برای اولین بار در استان برنامه عملیاتی شبکه بانکی را در بخش‌های مختلف تدوین کردیم.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی با اشاره به پرداخت 335 هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی شبکه بانکی این استان، یادآور شد: 82 هزار میلیارد ریال تسهیلات خالصی بود که پرداخت شد.

مونسان با بیان اینکه نیاز نقدینگی واحدهای تولیدی براساس تورم و مشکلات اقتصادی افزایش یافته است، ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توان پرداخت تسهیلات بانک‌های خراسان رضوی به 150 هزار میلیارد ریال افزایش یافته تا به متقاضیان واجد شرایط در بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت شود.

 موانع، بیشتر مانع رونق تولید می‌شوند تا منابع

وی با اشاره به اینکه سال گذشته با حضور بالاترین مقام اجرایی استان، بخش خصوصی، شورای گفت‌وگو، بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق گفت‌وگو با برگزاری جلسات متعدد نسبت به آسیب‌شناسی این حوزه اقدام شد، گفت: پس از بررسی و شناسایی مشکلات، برنامه استراتژیک براساس سند بالادستی تدوین و اولویت‌های استان تدوین شد، به طوری که مقرر شد اولویت‌ها و نیازهای شهرستان‌ها نیز توسط فرمانداران مشخص و اعلام شود.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی با بیان اینکه واگذاری املاک تملیکی بانک‌ها برنامه‌ریزی شده است، افزود: امروز در بحث تأمین منابع مشکلی نداریم، اما با آسیب‌شناسی که صورت گرفته، اعتقاد ما بر این است که امروز موانع، بیشتر مانع رونق تولید می‌شوند تا منابع.

مونسان با تأکید بر اینکه منابع بانکی در حقیقت متکی به منابع مردم است و در این راستا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توانسته‌ایم در خراسان رضوی این مشکل را برطرف کنیم، افزود: اگر در شبکه بانکی مدیران شجاعت نداشته باشند، قطعا یک پرونده بسته و منجر به پرداخت تسهیلات نمی‌شود.

99 درصد واحدهای اقتصادی استان استاندارد نسبت مالکانه را ندارند

وی با اشاره به اینکه بیش از 22 مورد موانع اساسی، حیاتی و کلیدی در شبکه بانکی احصا شده است، خاطرنشان کرد: اگر تنها بخواهیم ضوابط و قوانین الزام‌آور نسبت مالکانه برای واحدهای تولیدی را در نظر بگیریم، بعید می‌دانم 99 درصد واحدهای اقتصادی این استاندارد را داشته باشند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی با بیان اینکه وجود یکسری قوانین انضباطی، بانک‌ها را مکلف می‌کند، گفت: اگر تنها بخواهیم  این موضوع نسبت مالکانه را در پرداخت تسهیلات لحاظ و رعایت کنیم باید تمام پرونده‌ها را ببندیم.

مونسان حبس منابع را مشکل شبکه بانکی دانست و اظهار کرد: منابعی که از سوی مردم وارد شبکه بانکی می‌شود باید در گردش و چرخش پولی باشد، اما متأسفانه مطالبات معوقی که در بانک‌ها ایجاد شده منجر به کاهش توان بانک‌ها در پرداخت تسهیلات شده است.

وی با تأکید بر اینکه در خراسان رضوی بانک‌ها با مشکل مطالبات معوق روبه‌رو هستند، افزود: اگر پولی که تزریق می‌شود، برگشت داده نشود، قطعا بانک‌ها نیز برای پرداخت تسهیلات قدرتی ندارند.

ضرورت تسهیل‌گری برای کارآفرینان و بخش تولید

فرماندار کاشمر نیز در این نشست با اشاره به اینکه در اوضاع و احوال اقتصادی و بی ثباتی که در بازار وجود دارد وظیفه ماست که برای کارآفرینان و بخش تولید تسهیل‌گری کنیم، گفت: در این راستا باید فارغ از مباحث، جریانات و سلایق سیاسی در کنار یکدیگر باشیم تا بتوانیم گام های اثرگذاری در رونق تولید برداریم.

محمد علی نبی پور با تأکید بر اینکه همه دستگاه های اجرایی و دولتی موظف هستند در راستای تسهیل گری کار کارآفرینان تسریع کنند، یادآور شد: تعلل مدیران در حوزه که بخواهند نسبت به موضوع تسهیل گیری بی تفاوت باشند پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه برگزاری این جلسات در راستای کمک به رونق تولید و رفع مشکلات واحدهای تولیدی است، ابراز کرد: قرار نیست تمام مشکلات واحدهای تولیدی در این جلست حل شود، بلکه تلاش مان این است با برنامه ریزی و پی گیری های مستمر بتوانیم شرایط مطلوبی برای ادامه فعالیت واحدهای تولید فراهم کنیم.

فرماندار کاشمر بر ضرورت مشارکت مردم و بهره گیری از منابعی که در اختیار مردم قرار دارد تأکید کرد و خاطر نشان کرد: با طرحی که از سوی استاندار ارائه در قالب مثلث اقتصادی ارائه شده است، تلاش می کنیم با فراهم کردن بستر،  تلاش مان این است شرایط حمایت دستگاه های اجرایی و دولتی را از واحدهای تولیدی فراهم کنیم.

پرداخت 16 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در کاشمر

وی با اشاره به پرداخت 16 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در این شهرستان یادآور شد:  این میزان تسهیلات برای راه اندازی و فعالیت 180 طرح اشتغالزایی در نقاط روستایی پرداخت شده است.

نبی پور با بیان اینکه در پرداخت تسهیلات اشتغال، موضوع انحراف همواره به عنوان یک دغدغه مطرح و با تشکیل کمیته بازرسی مورد پی گیری قرار گرفته است بیان کرد: از میان 180 طرح اشتغال روستایی، تنها حدود 5 طرح انحراف داشته است که با شناسایی این موارد به دنبال به هدایت یا به روزکردن تسهیلات آن هستیم.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.