رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۹۰ درصد موارد فشار خون بالا ناشناخته است و تنها در ۱۰ درصد موارد ریسک‌فاکتورهایی چون استرس و ... منجر به ایجاد فشار خون می‌شوند.

۹۰ درصد دلایل فشار خون بالا ناشناخته است
 
به گزارش قدس آنلاین،‌ محمد دارابی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن «هفته بسیج ملی کنترل فشارخون» برگزار شد در رابطه با راه‌اندازی کمپین فشارخون اظهار کرد: وزیر بهداشت، کمپین بسیج ملی کنترل فشار خون بالا را مطرح کردند و این کمپین از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ تیرماه توسط وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اجرایی خواهد شد. 
وی افزود:‌ فشارخون بالا بیماری خاموشی است که منجر به عارضه‌های گوناگون و گاهی مرگ می‌شود. هرچند این بیماری، ریسک‌فاکتوری قابل تغییر است و می‌توان با تشخیص فشار خون بالا بسیاری از بیماری‌ها را کنترل کرد. تلاش ما این است تا بسترسازی و فرهنگسازی لازم و اطلاع‌رسانی درباره این بیماری صورت بگیرد.
دارابی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های ما در استان تعداد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فرد بالای 30 سال با این طرح، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. هدف ما از اجرای این طرح آگاهی‌رسانی به افرادی است که دارای فشارخون بالا هستند. در این راستا در پایگاه‌های نماز عید فطر کنترل فشار خون برای افراد انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه «در سال ۲۰۱۷، تعداد ۱۰ میلیون نفر در دنیا بابت فشارخون بالا فوت شدند» گفت: براساس بررسی‌های انجام شده در سال ۹۵ ،۹۷ هزار نفر مبتلا به فشارخون در ایران بودند. باید توجه داشت که 60 درصد افرادی که دارای فشارخون بالا در ایران هستند،‌از بیماری خود ناآگاهند و تنها ۵۰ درصد آن‌هایی که نسبت به بیماری خود اطلاع دارند از داروی فشارخون استفاده می‌کنند. باید توجه داشت تنها ریسک‌فاکتور تغییر بیماری‌های قلبی و عروقی کنترل فشار بالا خون است.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: تلاش داریم تا با فرهنگ‌سازی ۳۰ درصد از مصرف نمک را در استان کاهش دهیم. هدف دیگر این طرح، کاهش ۲۵ درصدی شیوع فشارخون در میان مردم است، همچنین ۸۰ درصد مردمی که دارای فشارخون بالا هستند داروهای موردنیازشان در دسترشان قرار گیرد و درنهایت ۷۰ درصد از افرادی که زمینه فشار خون بالا دارند نیز شناسایی شوند و اقدامات پیشگیرانه برایشان انجام شود.
دارابی تصریح کرد: ۹۰ درصد موارد فشار خون بالا ناشناخته است و گاهی ارثی است و تنها در ۱۰ درصد موارد ریسک‌فاکتورهایی چون استرس و ... منجر به ایجاد فشار خون می‌شوند. 
وی با بیان اینکه ۱۵ درصد جوانان ما دارای بیماری چاقی هستند خاطرنشان کرد: مصرف روغن‌های اشباع، استرس و... می‌توانند ریسک فاکتوری برای بیماری فشارخون بالا باشند.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.