۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 656657

اگر بنا به طبقه‌بندی دردهای عاجل این سرزمین و تلاش برای درمان آن‌ها باشد، نتیجه مثنوی هفتاد من خواهد شد، ولی تردید نکنید که در صدر این طبقه‌بندی شما با فاجعه کهنسال و اسفباری با عنوان تولید خودرو مواجه خواهید شد.

وضعیت این بخش چنان رقت‌آور و افتضاح جاری در آن چنان آشکار است که هیچ زبانی از اظهار عجز و تأسف کوتاه نیامده است. از یک کنار همه می‌نالند. قطعه‌ساز، کارگر، تولیدکننده، کارخانه‌دار، فروشنده، خریدار، مدیر، صادرکننده، مصرف‌کننده و... همه و همه زار می‌زنند.

در این میان غریب آن است که هر روز با طلوع خورشید، قیمت‌های این بازار با وجود صد جور نهاد ناظر و قول صد مقام مربوط، بالاتر می‌روند. این آش شله قلمکار وقتی خون مردم را به جوش می‌آورد که آن‌ها دقیق اشکالات را می‌بینند و هوار می‌کشند تا شاید کسی از وزارتخانه مربوط جلوی دلالان و دزدها را بگیرد، اما صدایشان به هیچ کجا نمی‌رسد. هنوز جماعت دنبال هک سامانه واردات خودرو و هجوم شبانه هزاران ماشین لوکس به ثمن بخس به کشورند.

این‌همه سال برای شرح این افسانه نزد مردم کم بود، گویا چند سال دیگر هم لازم است. پاسخ تمام این اما و اگرها در یک جمله آقای «مهدی دادفر» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو است: «خودروسازی ما قاطعانه دست مافیاست!»

این حرف شاید در آغاز زیادی سنگین بیاید، اما به تحولات این بازار در چند ماه اخیر نگاه کنید، آیا مسئول و مدیری را دیده‌اید که از این شرایط اعلام شادمانی کند؟ جلو رسانه‌ها همه آن‌ها بغض می‌کنند و به مردم توصیه می‌کنند خودرو نخرند تا قیمت‌ها به ثبات برسد و قول می‌دهند بزودی دلالان دستشان کوتاه شده و همه چیز به روال پیش بازخواهد گشت. در عمل ولی اتفاق دیگری می‌افتد. پرایدی را که فلان کارمند بی‌پناه قادر بود هنگام قول‌های این مسئول 49 میلیون تومان بخرد، با نوید ایشان منتظر مانده و حالا باید 53 میلیون بخرد! چرا به مردم خیانت می‌کنید؟ چرا نمی‌گویید عده‌ای مفت خور برای حفظ انحصار تولید و عرضه خودرو در مملکت، خون این مردم را در شیشه کرده‌اند.

شما تصور می‌کنید واقعاً مسئولان از آنچه در بازار خودرو می‌گذرد، ناراحتند، به قول «سید میلاد ناظمی» پس از خودتان بپرسید چرا قوانین گمرکی برای ماشین‌های معمولی و مناسب طبقه متوسط این همه وقت است عوض نمی شود، تا قیمت‌ها بشکند؟ اینجاست که به پاسخ می‌رسیم. اینجاست که با کمال حیرت متوجه می‌شویم در فروردین امسال تولید خودرو داخلی نزدیک به نصف شده، اما همزمان واردات خودرو ممنوع اعلام می‌شود.

با کدام عقل؟ استدلالشان صرفه‌جویی ارزی بوده، پس چگونه است همین ارز برای واردات موز و 1000 مورد ابلهانه دیگر به قیمت مناسب تقدیم واردکننده می‌شود، اما برای خودرو که تولید آن‌هم نصف شده و بازار نشئه است، دادن ارز ممنوع می‌شود؟ کاملاً روشن است این دسیسه که بسیار ظاهر الصلاح و منطقی هم به نظر می‌رسد، سبب خواهد شد، ناگهان قیمت خودرو سر به آسمان بزند.

حالا فهمیدید چرا پراید 10 میلیونی در مدت دو سه ماه شده 50 میلیون تومان. دریافتید با دو تا مصوبه چطور حساب‌های بانکی عده‌ای 1000 برابر مملو از پول حرام می‌شود؟ چرا به جای اقلام بی‌مصرف و مضحک، ارز برای واردات خودرو مناسب نمی‌دهید تا قیمت‌ها کاهش یابد و این‌قدر به دروغ به خاطر گرانی جلو مردم گلایه نکنید؟ چرا مردم را بازی می‌دهید؟ به تعبیر امام(ره) بترسید از آن روز...

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • باران ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    0 0
    سر نخ این گرانیهای افسار گسیخته در دست اعتدال و خود حسن روحانی است .