سمنان-دفن غیراصولی زباله‌ها در استان‌های شمالی کشور و تعلل درراه اندازی کارخانه‌های بازیافت و یا زباله‌سوز دامن بسیاری از جنگل‌ها و مناطق بکر را گرفته است.

زباله های مازندران به سمنان رسید

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه حجم زباله‌ها در استان‌های شمالی به‌قدری است که این مشکل به دامنه برخی استان‌ها ازجمله سمنان نیز کشیده است و مناطقی ازجمله مهدی‌شهر را با خود درگیر کرده است.

«فولاد محله» و «اگره» نام روستاهایی در شمال مهدی‌شهر است که حالا به دلیل انباشت بیش‌ازحد زباله‌های استان مازندران داد اهالی را درآورده و موجب آلودگی بسیاری از منابع شده است.

فولاد محله یکی از روستاهای مهدی‌شهر  و در فاصله ۷۵ کیلومتری مرکز استان سمنان  جمعیتی بالغ‌بر سه هزار نفر را در خود جای‌داده است.

دفن نامناسب زباله در مناطق شمالی استان سمنان حال موجب شده تا نه‌تنها رد پای زباله چهره ناپسندی را از خود در برابر دید گردشگران بروز دهد بلکه شیرابه‌های رهاشده در محیط مراتع و چشمه‌های آب ازجمله چشمه « باداب سورت» را تهدید به آلودگی کند.

تهدید بهداشتی

علی حیاتی یک از کارشناسان بهداشت در این رابطه به ما می‌گوید: روزانه ده‌ها کامیون زباله از مرکز استان مازندران در حوالی روستاهای مرزی شهرستان مهدی‌شهر انباشت می‌شود که این امر باعث نارضایتی شدید روستاییان ساکن این مناطق شده است.

روزانه ده‌ها کامیون زباله از مرکز استان مازندران در حوالی روستاهای مرزی شهرستان مهدی‌شهر انباشت می‌شود که این امر باعث نارضایتی شدید روستاییان این مناطق شده استوی با اشاره به این موضوع که در چند سال گذشته نامه‌نگاری‌های قابل‌توجهی با اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران و سمنان برای رفع این چالش انجام‌شده اما تاکنون برای رفع این چالش اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

وی  ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه شغل بیشتر ساکنان این مناطق کشاورزی و دامداری است، شیرابه‌های حاصل از انباشت زباله در میان‌مدت به سفره‌های آب‌های زیرزمینی نفوذ کرده و باعث آلوده شدن محصولات کشاورزی و شیوع بیماری‌های واگیردار بین دام و انسان می‌شود

وی هشدار می‌دهد: اگر برای دفن مناسب پسماند در این منطقه اقدامی نشود در آینده‌ای نزدیک آب آشامیدنی در روستاهای «فولاد محله» «اگره» و «سرخ گریه» از توابع شهرستان مهدی‌شهر آلوده می‌شود و تهدیدی برجان و سلامت این مردم خواهد بود.
وی تأکید می‌کند: در حال حاضر بوی بسیار بد زباله در روستاهای بالادستی باعث گلایه مردم این مناطق شده است.

تلاش‌های بیهوده

مردم که در این راستا بارها با راه‌اندازی پویش‌های متعدد خواستار جلوگیری انباشت غیراصولی زباله شدند اما ظاهر تلاش آن تاکنون  بی‌نتیجه مانده است.

مسئولان این استان و هم‌چنین استان مازندران که از تبعات دفن غیراصولی و خسارت‌های جبران‌ناپذیری در این راستا باخبر بودند در سال ۱۳۸۹ تصویب کردند تا احداث نیروگاه زباله‌سوز در مرکز استان مازندران برای جلوگیری از انتقال زباله از ساری به مناطق بکر مهدی‌شهر در شمال استان سمنان در دستور کار قرار بگیرد اما به دلایل نامشخص بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز این طرح مهم منطقه‌ای به بهره‌برداری نرسیده و مشکل هم چنان لاینحل مانده است.

البته مدیرکل جدید حفاظت محیط‌زیست استان سمنان که در روزهای پایانی سال گذشته سکان هدایت و حراست از محیط‌زیست را بر دست گرفته است در این رابطه می‌گوید: در این راستا به‌شدت پیگیر توقف انتقال زباله از استان مازندران به‌منظور دفن در فولاد محله هستیم و اعتقادداریم که باید این مهم با یک برنامه‌ریزی صحیح و در اسرع وقت به سرانجام برد.

حل مشکل

 امیر عبدوس اظهار می‌کند: جمع‌آوری ، حمل و انباشت غیراصولی زباله از استان مازندران به نقاط مرزی و شمال استان سمنان بر اساس معیارهای روز دفن زباله انجام نمی‌شود و تاکنون برنامه‌های متعددی به مسئولان بالادستی به‌منظور عبور از این بحران پیشنهادشده است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان تصریح  می‌کند:  شیرابه‌های زباله در کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی مؤثر است و اگر برای رفع این بحران اقدامی نشود این زباله‌ها چهره زشتی به اراضی ملی استان می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: عملیات ساخت نیروگاه زباله‌سوز در شهرهای ساری و نوشهر به‌زودی اجرا می‌شود که با اجرای این طرح در مرکز استان مازندران، انتقال زباله از ساری به فولاد محله متوقف خواهد شد.

عبدوس با اشاره به طرح‌هایی برای تکمیل نیروگاه زباله‌سوز در مرکز استان مازندران بیان می‌کند: با تکمیل آن برنامه انتقال زباله از ساری به مناطق بکر شمال مهدی‌شهر بعد از سال‌ها به پایان می‌رسد

وی می‌گوید: با ساخت این نیروگاه روزانه ۴۵۰ تُن زباله در مرکز استان مازندران فرآوری می‌شود و مردم اهالی شمال مهدی‌شهر از گزند بسیاری از بیماری‌ها و تخریب محیط‌زیست به‌واسطه انباشت زباله در امان خواهند ماند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان می‌افزاید: طرح احداث نیروگاه زباله‌سوز در ساری با شرکتی که برای ساخت این نیروگاه در تهران فعالیت می‌کرد خواهد بود

وی اطمینان خاطر می‌دهد: برنامه انتقال زباله از مرکز استان مازندران به فولاد محله با برنامه‌ریزی اصولی متوقف شود و این اداره کل پیگیر این موضوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.