البرز- در روزگاری که چشم بر درد دیگران بستن شکل فزاینده ای به خود گرفته هستند خانواده هایی که با گذشت و فداکاری، ترجمان بخشیدنی بی دریغ می شوند و حیاتی دوباره به هم نوع می بخشند وبار دیگر این شعر زیبا را در ذهنمان نقش می بندد که بنی آدم اعضای یکدیگرند.

روایتی تلخ وشیرین از آنهایی که بی‌دریغ زندگی می‌بخشند

قدس آنلاین - گروه استان ها :زهره رزمی آذر: هفدهمین همایش تجلیل از خیرین و خانواده های اهداء کنندگان عضو در استان البرز شامگاه گذشته به میزبانی انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز وبا حضورخانواده های اهداکننده و گیرنده، خیرین و هنرمندان سینما وتلویزیون برگزار شد.

تماشای آه کشیدن های گاه و بیگاه و پاک کردن اشک گوشه چشم مادران داغداری که عزیزی از دست رفته داشتند چقدر سخت بود، خانواده هایی که روشنایی را به خانه خود مهمان کرده بودند و ازچهره هایشان می توانستیم به خوبی مهربانی را ببینیم و بیاموزیم.

خداوند متعال در در سوره مائده آیه ۳۲  قرآن کریم چنین می فرماید که هر کس نفسی را حیات بخشد، مانند کسی است که همه مردم را حیات بخشیده است و این عزیزان گویا بخشش در راه خدا و عشق جاوید را به ارمغان آورده اند.

در جمع مدعوین عکس سامیارکوچک را می بینیم، سامیاری که تازه قدم برداشتن را آموخته بود اما قدم هایش یارای حرکت به سوی بالندگی نداشت و اوبه سوی مرگ روانه کرد.

به سمت مادر می رویم، با بغضی در گلو گفت: سامیار کوچکم فقط ۲۰ ماه داشت در یک مهمانی دراستخر غرق می شود وقتی نجاتش دادیم دیگرعلائم حیاتی نداشت، کاری هم از دست پزشکان ساخته نبود و مرگ مغزی شد.

وی افزود: وقتی پزشکان از ما خواستند اعضا فرزندمان را اهدا کنیم کار بسیار سختی بود اما بالاخره رضایت دادم تا ۴ عضو از اعضا بدنش را اهدا کنند الان وقتی می بینم قلب کودکم در سینه کودکی دیگر می تپد خیلی خوشحال هستم.

در صندلی مقابل عکس دختر زیبایی را میبینم که با لبخند ملیحش نشان از آینده ای روشن را نوید می داد اما روبان سیاه کنار عکس، این تصوررا در ذهن همگان محو می کرد.

 این دختر جوان۲۶ سال داشت و به علت پایین بودن پلاکت خون ومیگرن در اثر تشنج مرگ مغزی می شود، قبل از مرگ خود را عضو انجمن اهدا کنندگان اعضا کرده بود از این رو ۸ عضو از بدنش را اهدا کردند.

در جایی دیگر از سالن تصویر پرهام ۴ ساله ای را میبینیم که بر اثر تصادف مرگ مغزی شد  و۴ عضو از بدنش را به هم سن و سال هایش اهدا می کنند، در این تصادف مادر و برادر نیز در ماشین بودند صدمه می بینند، مادر که در کما بود بعد از چند روز به هوش می آید و خبر پر کشیدن فرزندش را می شنود.

مادر پرهام می گوید: وقتی از کما بیرون آمدم  تصور اینکه من مانده ام و فرزندم از دنیا رفته است و حالا باید رضایت دهم پرهام اعضایش را اهدا کند برایم خیلی سخت بود اما حالا که می بینم قلب فرزندم در قلب مصطفی ۲ ساله می تپد نبودنش تا حد بسیاری مرا تسکین می دهد.

در انتهای سالن عکس سید متین ۲۴ ساله که تنها فرزند خانواده بود به چشم می خورد و مادرغریبانه عکسش را درآغوش کشیده است.

مادر سید متین می گوید: سید متین برای شرکت در مراسم عزاداری شب شهادت حضرت فاطمه (ع)   در جلوی مسجد ایستاده بود یک خودرو پراید به سمت او می آید و سیدمتین را به سمت دیگر خیابان پرت می کند و در جا مرگ مغزی می شود.

وی افزود: وقتی پزشکان پیشنهاد اهدا اعضای او را دادند من تردید داشتم اما پدرش ازمن خواست رضایت دهم چراکه با این کار به چند جوان جان دیگر بخشیدیم.

 مادر سید متین با اشاره به اینکه اکنون قلب پسرم در بدن جوان ۲۹ ساله ای می تپد، افزود: یکی از آرزوهای من این است او را ببینم ولی هنوز در بیمارستان ممنوع الملاقات است.

مادران و پدرانی  که هنوز غربت تلخ  گل های پر پرباغچه های خویش را مزه مزه می کنند در این مراسم کم نبودند و وقتی چهره های خسته آنها را می دیدیم ناخودگاه بغض گلویمان را می فشرد و اشک مان سرازیر می شد.

هر پیوند کلیه ۲۵ میلیون تومان برای خانواده ها هزینه دارد

در حاشیه برگزاری این مراسم فرصتی مهیا شد تا با رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز به گفتگو بنشینیم.

مجید کرمی اظهار کرد: متاسفانه مهاجر پذیری در استان البرز خدمات رسانی در حوزه درمان و بهداشت را با چالش روبرو کرده است چراکه بیشترین حجم خدمات بیمارستانی در بخش دیالیزدر البرز ایجاد شده است اما ازدیاد جمعیت سبب شده تا همچنان تعدادی از بیماران برای دیالیز به تهران بروند.

وی افزود: بیماری کلیه بیماری خاموشی است که تا ۸۰ درصد علائم آن بروز نمی کند از این رو در زمینه برنامه های آموزشی درسطح جامعه بایستی بیشتراطلاع رسانی شود.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز با تاکید براینکه کم تحرکی عامل بسیاری از بیماری ها است، گفت: بازی های رایانه ای برای کودکان بدترین آسیب را به کلیه می رساند همچنین کودکان در معرض بیماری هایی همچون دیابت قرار می گیرند.

کرمی با بیان اینکه مردم باید برای پیشگیری از بیماریهای کلیوی آزمایشات پزشکی را در اولویت قرار دهند، گفت: امروز هر پیوند کلیه ۲۵ میلیون تومان برای خانواده ها هزینه دارد و پس از آن تهیه دارو نیز مشکلات دیگری را به مشکلات بیماران می افزاید.

وی با اعلام اینکه دراستان البرز حدود سه هزار بیمار کلیوی وجود دارد که بیشتر آنان دیالیزی هستند، گفت: امروز فرهنگ اهدای عضو در جامعه باید فراگیر باشد و دراین زمینه اقدامات لازم صورت گیرد چراکه آموزش  وپیشگیری از بیماریهای کلیوی در جامعه ما کمتراست و روز به روز آماربیماران کلیوی بیشتر می شود.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز با اشاره به اینکه بیمارهای کلیوی هزینه بر بوده و مشکلات زیادی برای فرد بیمار و خانواده ها ایجاد می کند، گفت: دراین زمینه مشارکت و حمایت خیرین از این بیماران می تواند به کاهش آلام و مشکلات کمک کند از اینرو انتظار می رود خیرین وارد میدان شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه اهمیت پیوند عضو بسیار زیاد است چون در هر دو تا سه ساعت یک فرد منتظر برای پیوند فوت می‌کند، گفت:این یعنی در ایران هر روز بین ۱۰ تا ۱۲ نفر بر اثر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند

وی تصریح کرد: این در حالی است که هر فرد دچار مرگ مغزی شده می‌تواند حداقل یک و حداکثر هشت و به طور متوسط سه نفر را نجات دهد

کرمی با اعلام اینکه در سال گذشته ۳۸ نفر مرگ مغزی در استان البرز اعضا خود را اهدا کرده اند گفت: علاوه بر پیوند عضو افراد دچار مرگ مغزی، به وسیله پیوند نسوج هم می‌توان ۵۳ نفر را از معلولیت نجات داد.

وی افزود: اگرچه کسی مایل نیست هیچ فردی دچار مرگ مغزی شود اما در واقع این موضوع اجتناب ناپذیر است و انتظار می‌رود فرهنگ جامعه در این خصوص ارتقا یابد.

 و در نهایت اهدا عضو و کمک خیرین به خانواده های بیماران چشم انتظار امید به زنده ماندن و بهبود عزیزانشان را دو چندان می کند و پرداخت هزینه پیوند خدمت بزرگی به بیماران و جامعه است.

حضوردراین مراسم ها با کمک های هر چند اندک، دریایی از محبت و عشق را ایجاد می کند و اگراین رودهای خروشان محبت و حمایت از هر سوی کشور سرازیر شود دیگر شاهد غصه مادران وپدران از درد فرزندان بیمارشان نخواهیم بود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.