خرم اباد-قدس: کارخانه کاشی بروجرد که زمانی در نوع خود یکی از بهترین واحدهای تولیدی کاشی خاورمیانه به‌حساب می‌آمد و خاک و آب را باهم می‌آمیخت و با آتش کیمیا می‌کرد حال سال‌هاست که به دلیل تعطیلی چرخه تولید خود به دنبال کیمیاگری برای نجات از این وضعیت است.

احیای «کاشی بروجرد» رویایی که به حقیقت نزدیک می شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: هرچند که بنا بر گفته مسئولان صنایع و معادن استان در حال حاضر دوسوم صنایع این استان به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی نیمه فعال‌شده است و سیل اخیر نیز بر بیکاری در استان دامن زده است اما شاید هیچ شخصی فکر نمی‌کرد که کاشی بروجرد که آوازه آن تا آن‌سوی جهان رسیده بود روزی ۱۰۰ کارگر مشغول در تولید خود را خارج  و بر درهای این مجتمع عظیم قفل آهنی بیاویزد.

صنعت کاشی که روزگاری موجب افتخار این خطه از میهن اسلامی بود و در این شهر ۲ کارخانه سامان کاشی و کاشی جم معیشت ۸۰۰ کارگر را با خود گره‌زده بود حالا تبدیل به ۸۰۰ دادنامه در دادگستری شده تا آنجا که افتخار مردم این استان در چند قدمی حراج قرار بگیرد.

 متأسفانه به دنبال تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی بروجرد به دلایل مختلف ازجمله تحریم‌های خارجی، ورشکستگی، بدهکاری به بانک‌ها خانواده‌های کارگران این صنایع نیز با بیکاری سرپرستان خود در شرایط بد اقتصادی به سر می‌برند.

نظر مسئولان

از شرایط اقتصادی، افزایش قیمت مواد اولیه، تحریم‌ها و مشکلات پیش پای صادرات که بگذریم کامران فرشید رئیس سابق اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد در حوزه مشکلات داخلی مدیران پروازی را یکی از عوامل مهم در بیراهه رفتن این کارخانه عنوان می‌کند.

پس از ۲ سال تعطیلی و بیکار شدن ۲۲۰ کارگر در کارخانه کاشی جم حال زمزمه‌هایی برای راه‌اندازی مجدد این واحد صنعتی و تولیدی شنیده می‌شودوی در این راستا ادعا می‌کند: مدیرانی در این کارخانه‌ها سکان هدایت را بر دست داشتند که حتی حاضر نبودند در این شهرستان سکونت داشته باشند.

این در حالی است که هوشنگ بازوند استاندار لرستان به‌دفعات مکرر بانک‌های عامل را به‌عنوان عامل اصلی ورشکستگی صنایع عنوان کرده است.

وی در این رابطه اعتقاد داشت که سود ۱۸ درصدی که فقط روی کاغذ به این مقدار بوده و در عمل افزون بر ۲۳ درصد از صنایع اخذ می‌شود کمر تولیدکنندگان را خم می‌کند و لذا به نظر می‌رسد که پیش‌بینی‌های وی در سال ۹۵ درست سه سال بعد درست از آب درآمد.

مطالبات بر روی زمین‌مانده

علی‌اکبر کایید نماینده کارگران اخراجی سامان کاشی نیز می‌گوید: برای رسیدن به معوقات گذشته که حدود یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان است شکایت کردیم که حکم توقیف اموالی مشخص از کارخانه سامان کاشی بروجرد از سوی رئیس دادگستری بروجرد صادر شد و کارگران اخراجی طبق این حکم می‌توانستند با فروش اموال توقیفی به‌حق خود برسند.

وی بیان کرد: این حکم از سوی دادگستری بروجرد در خردادماه ۹۶ صادر شد و متأسفانه به دلایل مبهمی نافرجام ماند و حکم اجرا نشد.

وی عنوان می‌کند: با صدور نامه ورشکستگی کارخانه مدیر آن دیگر زیر بار نرفت که معوقات کارگران بازنشسته و اخراجی را پرداخت کند.

وی، گفت: بنا بر اعلام مدیر کارخانه، ۷۰ میلیارد تومان بدهی کارخانه است که درخواست ۲۵ میلیارد تسهیلات بانکی داشته است اما با درخواست مدیر موافقت نشده است.

روزنه امید

پس از ۲ سال تعطیلی و بیکار شدن ۲۲۰ کارگر حال زمزمه‌هایی برای راه‌اندازی مجدد این کارخانه‌ها شنیده می‌شود.

عبدالعلی گیوه کی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد در این رابطه می‌گوید: کارخانه کاشی جم مقررشده تا وارد مدار تولید شود و لذا در فاز نخست ۱۰۰ نفر از کارگران اخراجی دوباره بازگشت به کار خواهند شد و انشا الله طی یک سال آینده هم مجدداً همه کارگران دوباره به کار برمی‌گردند.

وی بیان می‌کند: کاشی جم یکی از واحدهای تولیدی و برند در راستای تولید کاشی "کف" است که بازار فروش خوبی دارد و در حال حاضر کارخانه و کوره‌ها در حال آماده شدن برای راه‌اندازی مجدد این کارخانه است.

وی یادآور می‌شود: این واحد تولیدی از ابتدای تیرماه امسال فعال خواهد شد و  فاز اول این کارخانه وارد چرخه تولید می‌شود.

بلاتکلیفی در صنایع

نماینده مردم بروجرد در رابطه با کارخانه سامان کاشی بروجرد به ما می‌گوید: باید بپذیریم که این کارخانه یا مشکل دارد و یا ندارد.

عباس گودرزی اذعان می‌کند: برای یک‌بار هم که شده باید مردم را برای همیشه از بلاتکلیفی بیرون  آورد و لذا اعلام کرد اگر این واحد تولیدی دیگر قادر به ادامه کار نیست و ورشکسته شده قانون در خصوص آن اعمال شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که صنعت را با خود درگیر کرده است بیان می‌کند: بسیاری از واحدهای تولیدی در این استان به‌ویژه بعد از سیل منتظر رسیدن مواد اولیه هستند.

وی اظهار می‌کند: همین بلاتکلیفی آن‌هم در سال رونق تولید ملی موجب شده تا  تولیدکننده ما در بروجرد دستگاه‌های خود را به فروش برساند از این شهرستان مهاجرت کند.

گودرزی می گوید: به‌طور مثال یک واحد تولیدی ما از خارج چند میلیارد دستگاه وارد کرده، الآن همه دستگاه‌های تولیدی او در حال خاک‌خورد است و تأمین مواد اولیه آن بعد از سه ماه فعلاً رفع نشده، اما بااین‌وجود حقوق و بیمه این شرکت به‌روز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.