شهرکرد- شهرستان لردگان در حوزه مرکزی زاگرس واقع شده است و لذا وجود افزون بر ۳۶۰ روستا که بیشتر آن ها در مناطق حفاظت شده قرار دارد موجب شده تا به دلیل دخالت های عامدانه و یا از روی اجبار جنگل های آن مورد هجمه قرار گیرد.

تیشه بر ریشه زاگرس/درختان بلوط ایستاده می میرند

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهرستان لردگان با حدود ۱۴۳ هزار هکتار جنگل به عنوان گنجینه درختی چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

در دل جنگل های زاگرس و انبوه درختان بلوط روستائیانی زندگی می کنند که از بسیاری امکانات رفاهی مانند آب و برق محروم هستند و لذا همین کمبود ها موجب شده تا هنوز هم از چوب جنگل به عنوان سوخت برای  گذران زندگی استفاده کنند.

البته این تمام ماجرا نیست زیرا بسیاری از اهالی به ویژه جوانان به دلیل بیکاری و برای کمک به معیشت درختان بلوط را تبدیل به زغال می کنند تا از این تجارت سیاه نانی به دست بیاورند.

حمایت از نهاد های مردمی

طالب حسنی مسئول سازمان مردم نهاد محیط زیست شهرستان لردگان با بیان اینکه افزون بر هزاران نفر در قالب نهاد مردمی و همیار طبیعت در راستای جلوگیری از سود جویی قاچاقچیان با سازمان منابع طبیعی و محیط زیست همکاری دارند اظهار می کند: ما نماینده مردم هستیم  و لذا آن ها انتظار دارند که حرف های آن ها را بدون هیچ کم و کاستی به گوش مسئولین برسانیم اما متاسفانه برخی از مسئولین با ما همکاری لازم را ندارند.

و یبیان می کند: به طور مثال چندی پیش تعداد ۳۰۰ درخت در جنگل های لردگان قطع شد که این مسئله را به گوش رئیس منابع طبیعی رساندیم اما هیچ حمایتی انجام نشد.

وی اذعان می کند: ما بدون هیچ بودجه دولتی از وقت خودمان می گذاریم و از  توانمندی های سازمان های مردم نهاد استفاده می کنیم  اما به جای اینکه مورد حمایت مسئولان قررار بگیریم متاسفانه حتی به دروغ پراکنی نیز متهم می شویم.

منابعی که ذغال می شوند

این گلایه ها در حالی مطرح می شود که رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لردگان از عضویت همیاران طبیعت برای محافظت از منابع طبیعی استقبال کرده و اذعان می کند: جهت کمک داوطلبانه به منظور حفظ و احیا عرصه ها ومنابع طبیعی شهرستان تمامی دوستداران طبیعت می توانند با مراجعه به واحد آموزش و ترویج اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لردگان جهت عضویت و صدور کارت همیار طبیعت اقدام کنند.

آیت حسنی اجرای طرح های ضربتی مبارزه با قاچاق زغال و چوب در سال جاری و همچنین حضور یگان های حفاظتی و استفاده از توان مشارکتی مردم در حفاظت از منابع طبیعی را از مهمترین دلایل کاهش قطع درختان و قاچاق چوب و زغال و همین طور گواه بهره مندی از همیاران طبیعت عنوان می کند و می افزاید: در همین راستا و در سال گذشته بیش از ۴۸۰ فقره  پرونده تخلف، شامل حمل چوب بلوط به میزان ۱۰۸ هزارو ۴۳۰کیلوگرم و حمل زغال بلوط به میزان دو هزار و ۵۹۰کیلوگرم کشف و پرونده تخلف در محاکم قضائی تشکیل شده است.

وی اذعان می کند: متاسفانه افراد فرصت طلب طی سال های اخیر برای تهیه زغال و قاچاق چوب، درختان جنگلی شهرستان لردگان را با تهدید و تخریب روبرو کرده اند و این موضوع یکی از عوامل اصلی و تشدید کننده تخریب در عرصه های منابع طبیعی بخصوص در عرصه جنگلی زاگرس به شمار می‏رود.

وی ادامه می دهد: ساکنان مناطق روستایی و مناطق صعب العبور شهرستان لردگان  به خصوص جنگل نشینان برای تامین گرمایش و همچنین آب گرم، از چوب درختان و زغال درختان استفاده می کردند که در قالب پروژه تغییر الگوی مصرف سوخت نسبت به توزیع آبگرمکن های خورشیدی اقدام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.