قزوین_ قزوین، شهری با دارا بودن موزه ها و بناهای تاریخی، نقش ارزشمندی را در احیای تمدن دارد.

موزه هایی از هزاره های سوم و اول پیش از میلاد در کهن شهر مینودری

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، روز جهانی موزه _ گسترش موزه های دنیا و همکاری همه جانبه ی علمی، فرهنگی و صنعتی در جهت دستیابی به اهداف فرهنگی از طریق هماهنگ ساختن اقدامات بین المللی و تدوین برنامه هایی مؤثر است که دارای خطوط اساسی همکاری مشترک و دو جانبه بین مردم و موزه ها در سطح جهانی باشد.

بر اساس همین عقیده در قطعنامه ی شماره ی پنجِ دوازدهمین مجمع عمومی کمیته ی بین المللی موزه ها ایکوم (ICOM) که در ۲۸ مه ۱۹۷۷ میلادی درمسکو برپا شد، روز ۱۸ مه برابر با ۲۸ اردیبهشت به عنوان روز جهانی موزه ها اعلام شد و از آن سال در روز جهانی موزه درهمه ی کشورهای عضو، مراسمی به مورد اجرا گذاشته می شود.

 این رویداد هر ساله یک موضوع مشخص را برجسته می‌کند و فرصتی را به متخصصین موزه که امکان دیدار مستقیم با مردم را به دست بیاورند و چالش‌هایی که موزه با آن روبرو می‌باشد را برجسته می‌کند؛ در واقع هدف این است که موزه جایگاه خود را به عنوان که یک نهاد غیر خصوصی و دائمی برای عموم مردم به دست بیاورد.

استان قزوین با دارا بودن بیشینه تاریخی و فرهنگی غنی، همواره در طوبل تاریخ توانسته نقش موثر و ارزشمندی را در معرفی ظرفیت های فرهنگی و هنری کشور داشته باشد و این استان از جمله استان های دارای موزه های کهن و قدیمی بوده که از تاریخ به یادگار مانده است.

روز میراث فرهنگی و روز موزه، فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت های میراث دار تاریخ کشور و استانی انس و الفت گرفته با تمدن کهن ایران زمین است؛ قزوین و شهری به وسعت موزه، آب انبار و بناهای تاریخی.

جاذبه های تاریخی قزوین همچون نگینی بر این شهر است که جای جای خیابان های این شهر، دوران های صفوی و قاجاریه را زنده می کند؛ موزه مردم شناسی قجر، موزه قزوین، موزه سنگ و سفال و موزه قزوین هریک نمادی از تمدن ایران اسلامی در کهن شهر مینودری است.

موزه شهر قزوین

وقتی از نخستین خیابان ایران که گذر کنی و به مرکز شهر و میدان آزادی می رسی؛ در شرق دولتخانه صفوی، موزه ای از هزاره های سوم و اول پیش از میلاد به چشم می خورد که اشیای آن به چند گروه تقسیم می‌شوند؛ برخی از این اشیاء که بیشتر ظروف سفالی و اشیای مفرغی است، به هزاره‌های سوم و اول پیش از میلاد تعلق دارند. سایر اشیای این موزه مربوط به دوران اسلامی از قرون اولیه تا عهد معاصر است.

جلوه های دیگری از زیبایی و مهره‌های موزه را می توان در موزه شهر به خوبی دید؛ مهره هایی که زیبایی این بنا را دوچندان می کند.

عمارت چهل ستون یا کلاه فرنگی یکی از آثار مهم دوره صفوی در قزوین است که در وسط باغ بزرگی قرار دارد و تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخ های سلطنتی روزگار شاه طهماسب است؛ از این مکان هم اکنون به عنوان گنجینه (موزه) قزوین استفاده می شود.

جشن حنابندان در موزه شهدای قزوین!

چندقدمی دورتر از نخستین خیابان ایران و درست در حوالی مسجدشهیدثالث و در جوار امامزاده حسین (ع) قزوین و به قول قزوینی ها «شاهزاده حسین»، نزدیک تر که می شوی بو و عطر شهادت بر مشامت می پیچد؛ موزه ای به وسعت شهدا و شهادت.

موزه شهدای قزوین، همان موزه ای که وقتی داخل آن می شوی، «بالام جان های قزوینی»، جشن حنابندان های رزمندگان و نوشیدن شربت شهادت در ذهنت تداعی می شود و انگار در لحظه تو هم در جنگ بودی و صدای بمباران های دشمن و «یاحسین» گفتن های شهدا را می شنوی.

 بنای این موزه در کنار گلزار شهدای استان قزوین و در نزدیکی آستان مقدس امامزاده شاهزاده حسین (ع) واقع شده است که آثار موزه شهدا شامل دست نوشته ها، آثار مکتوب، شناسنامه، لباس و وسایل شخصی شهید رجایی، اولین رئیس جمهور شهید ایران اسلامی، لباس و وسایل خلبانی، تصاویر بجا مانده، کتاب خاطرات و دست خط ارزشمند مقام معظم رهبری در عظمت شهید بابایی و تصاویر، لباس، دست خط، مدارک، اسناد و تصاویر استقبال مردم از ورودش پس از ۸ سال اسارت به قزوین و تصاویر بیش از ۷۰ شهید روحانی استان، بخشی از وسایل، لباس و آثار بجای مانده ازآنان در این موزه نگهداری می شود.

 در این موزه همچنین، تصاویر، وسایل و آثار شخصی، لباس و مدارک بیش از ۵۰ شهید مبارز با رژیم ستم شاهی، تصاویر و ماکت کعبه، وسایل و آثار، لباس و دست نوشته های بجا مانده از شهدای جریان سرکوب حجاج مظلوم ایران در عربستان سعودی، تصاویر، آثار و وسایل، لباس، دست نوشته ها و وصیت نامه شهیدانی که توسط منافقین کوردل به شهادت رسیدند، تصاویر، وسایل ورزشی، مدارک شناسایی، کاپ ها و مدال ها و مدارک مربوط به افتخارات ورزشی، تصاویر، آثار هنری، مدارک هنری، دست نوشته ها و وسایل هنری، تصاویر مدارک تحصیلی، کارت های شناسایی و تخصصی، وصیت نامه ها و لباس شهدا، تصاویر، معرفی ویژگی ها، لباس، آثار و مدارک بجا مانده و وصیت نامه آنان و مجموعه عکس هایی از تصاویر ماندگار و دیدنی شهدا در کنار عکس های رزمندگان در تابلوهای نفیسی در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.

این موزه باتوجه به نزدیکی به جوار امامزاده حسین (ع) استقبال مناسبی را به خود اختصاص می دهد و می توان گفت که یکی از ارزشمندترین موزه های شهر به شمار می رود.

موزه ای به نام مردم در قدیمی ترین حمام قزوین

در نقطه ای دورتر از مرکز شهر و در گذر از خیابان امام خمینی، به محله و کوچه ای نام آشنا می رسی؛ خیابانی که محل زندگی مردم اصیل قزوین در دوره ای بود و کمتر کسی هست که این محله را نشناسدغ محله عبیدزاکان، همان محله ای که بزرگان قدیمی قزوین در آن می زیسته اند و با دارا بودن مردمان اصیل و البته بنای تاریخی ارزشمند، به یادماندنی است.

حمام قجر، نام آشنایی است که یکی از کهن ترین و بزرگترین گرمابه های شهر قزوین که به دستور شاه عباس دوم و توسط امیر گونه خان از سرداران و امرای وی ساخته شده و نخست حمام شاهی نام داشته است و این حمام قدیمی ترین حمام موجود در قزوین به شمار می آید و ساخت ان به سال ۱۰۵۷ هجری قمری می رسد.

این حمام به مدت ۳۵۰ سال مورد استفاده بود ولی بعد از مرمت به مردم شناسی تبدیل شد. تفاوت این حمام با بقیه حمام هایی که به موزه مردم شناسی تبدیل شده اند این است که علاوه بر موضوع حمام رفتن، جلوه های دیگری از تاریخ اجتماعی قزوین را در سه بخش تالار اقوام، آداب و رسوم و مشاغل به نمایش گذاشته است.

حمام قجر به دلیل دارا بودن معماری زیبا هرسال میزبان علاقمندان بسیاری است.

به گزارش قدس، روز میراث فرهنگی و روز موزه بهانه ای است تا بر تمدن گذشته خود مروری داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.