زاهدان- گشت‌وگذار در استان سیستان و بلوچستان که به‌واقع حکم گردشگری در یک قاره را دارد و تمامی چهارفصل را می‌توان در آن تجربه کرد تجربه‌ای بی‌نظیر است به‌ویژه دیدار از نخستین چشم مصنوعی جهان و شهر سوخته و یا قدم زدم در قله آتش‌فشانی نیمه فعالی چون تفتان اما باوجود ظرفیت‌های گردشگری یک مشکل نهفته در جاده‌های ارتباطی این استان تبدیل به غده‌ای چرکین شده است که نیازمند جراحی است.

جدال جاده‌های سیستان و بلوچستان با قانون‌گریزی

قدس آنلاین-گروه استان ها: قاچاق سوخت و هم‌چنین قاچاق انسان سال‌هاست که براین استان هزینه‌های گزافی را تحمیل کرده است.

در جاده‌های جنوبی استان و به‌ویژه جاده‌هایی مه مناطق مرزی منتهی می‌شود خودروهایی با سرعت‌های لجام‌گسیخته و بدون پلاک راهنمایی و رانندگی شمارا به حاشیه می‌رانند که یا حامل سوخت قاچاق و یا افزون بر ۱۰ تبعه غیرمجاز  هستند.

بسیاری از سود جویان که نمی‌خواهند رد پایی از تخلف خود بر جای بگذارند و یا قانون را برنمی‌تابند با پوشاندن پلاک خودرو و یا مخدوش سازی آن جاده‌ها را درمی‌نوردند و فرار از قانون را عملی افتخارآمیز می‌دانند و این درست نکته‌ای است که جان بسیاری از انسان‌های قانون‌مدار، خانواده‌ها و یا گردشگران را به مخاطره می‌اندازد.   

بنا بر گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان در حال حاضر آمار تلفات انسانی در حوادث جاده‌ای این استان به دلیل پدیده قاچاق بسیار زیاد است و در تخطی از سرعت مجاز، رتبه اول کشور را دارد.

تخریب بیت‌المال

تعداد تصادفات جاده‌ای، جان باختن در سر صحنه، آتش‌سوزی خودروها هنگام برخورد به دلیل حمل سوخت، واژگونی خودروهای حامل تبعه غیرمجاز تنها بخشی مشکلات گریبان گیر جاده‌های این استان است.

متأسفانه بسیاری قاچاقچیان سوخت در طول مسیر برخی از علائم رانندگی را برای گمراه کردن مأموران آتش می‌زنند .

ازآنجاکه استفاده از گالن‌های پلاستیکی برای قاچاقچیان در هنگام دستگیری درد ساز می‌شود و بر اساس تعداد آن‌ها  جریمه و صورت‌جلسه توسط نیروهای انتظامی صادر می‌شود لذا قاچاقچیان؛ سوخت قاچاق را درون کیسه‌های پلاستیکی جابه‌جا می‌کنند.

قاچاقچیان با بهره‌گیری از این شیوه در هنگام تعقیب و گریز با نیروهای انتظامی نسبت به پاره کردن مشک‌ها و جاری ساختن سوخت قاچاق بر کف جاده اقدام می‌کنند تا پس از دستگیری مدرکی برای اثبات جرم باقی نماند اما حکایت جاده‌ای لغزنده و به دنبال آن واژگون شدن خودروهای سواری بیگانه و تخریب آسفالت همچنان در این محورها باقی است.

خسارت غیرقابل‌جبران

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان اظهار می‌کند: میزان خسارتی که خودروها و موتورسیکلت‌های حامل قاچاق سوخت به مسیرهای مواصلاتی استان وارد می‌کنند بسیار زیاد است اما خسارت‌های جانی که به‌واسطه قاچاقچیان سوخت به جامعه وارد می‌شود، به‌هیچ‌عنوان قابل قیاس با میزان خسارت‌های مالی نیست.بسیاری از سود جویان که نمی‌خواهند رد پایی بر جای بگذارند و یا قانون را برنمی‌تابند با پوشاندن پلاک خودرو جاده‌ها را درمی‌نوردند و جان رانندگان را به مخاطره می‌اندازد  

علی خانقایی بابیان اینکه در طی سال گذشته قریب به ۹ هزار نفربر اثر حوادث جاده‌ای، در نقاط مختلف استان دچار مجروحیت و یا صدمات جدی شده و تعدادی نیز جان خود را از دست دادند ابراز می‌کند: طی سال گذشته تعداد ۹۴۶نفر در سوانح جاده‌ای سیستان و بلوچستان جان خود را از دست دادند که از این تعداد  ۱۸۰نفربر سر صحنه و براثر حادثه‌آفرینی خودروهای سوخت کش دار فانی را وداع کردند.

وی با اشاره با مجروحیت و معلولیت هشت هزار در طی سال‌های گذشته ابراز می‌کند: خسارت‌های ناشی از بی‌توجهی به قانون به‌هیچ‌وجه قابل جبران نیست.

خانقایی بابیان اینکه  متأسفانه در حال حاضر شاهد سوق پیدا کردن جامعه به نهادینه شدن یک فرهنگ ضد ارزش به نام مخدوش سازی و یا بستن پلاک‌ها در سطح سیستان و بلوچستان می‌باشیم.

 وی در این رابطه با تعجب اظهار می‌کند: حتی افرادی  که با خانواده خود در حال تردد در مسیرهای مواصلاتی استان هستند نیز معتقدند که اگر پلاک مخدوش و یا بسته شود، کسی به خودروی آن‌ها کاری ندارد.

وی ابراز می‌کند: در این راستا ضرورت دارد تا برای پیشگیری و هم جلوگیری از حوادث احتمالی آینده با جدیت و یا برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی سایر دستگاه‌های متولی وارد میدان شده و به این خسارات جبران‌ناپذیر پایان دهند.

برخورد می‌کنیم

خودروهای لجام‌گسیخته در جاده‌های سیستان و بلوچستان که با سرعت‌های غیرمجاز و بیش از ۱۵۰ کیلومتر در ساعت و آن‌هم شب‌ها با چراغ خاموش و روزها با پلاک مخدوش جاده‌های این استان درمی‌نوردند و این موضوع تا آنجا حساس برانگیز شده که احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان را نیز در کمیسیون هماهنگی، نظارت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان به واکنش واداشت.

استاندار در این نشست اظهار کرد: با قاچاقچیانی که اقدام به حمل سوخت می‌کنند و با این کار مخل آرامش شهروندان شده‌اند برخورد قانونی می‌شود.

 حال باید دید که مسئولان این استان در راستای تحقق این وعده تا چه حد جدی بودند و این خواسته ساکنان سیستان و بلوچستان را تا چه حد جامه عمل می‌پوشانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.