نشریه «تاگس شاو» با اعلام اینکه سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه کره شمالی و ونزوئلا بی‌نتیجه بوده، تاکید کرد افزایش فشارها نمی‌تواند ایران را به میز مذاکره برگرداند.

نشریه آلمانی: فشار حداکثری ترامپ تاکنون در قبال هیچ کشوری جواب نداده است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، نشریه آلمانی تاگس شاو با اعلام اینکه سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه کره شمالی و ونزوئلا بی نتیجه بوده تاکید کرد این تصور که با افزایش فشارها می‌توان ایران را به میز مذاکره برگرداند، اشتباه است.

تاگس شاو نوشت ترامپ گمان می‌کند با افزایش حداکثری فشار به ایرانی‌ها می‌تواند نظر آن‌ها را به مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک و نقش آفرینی منطقه‌ای‌ جلب کند. با این حال به نظر می‌رسد این محاسبات اشتباه است و در دنیای واقعیت منطق «فشار حداکثری» نتیجه‌ای به همراه نداشته است. همانطور که این سیاست در مورد کره شمالی و ونزوئلا نتیجه نداد، در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز بی ثمر خواهد بود.

بنابر این مطلب، ایران در مرکز منطقه‌ای ناآرام قرار گرفته است: افغانستان در شرق، عراق و سوریه در غرب و یمن به خاطر تجاوز عربستان سعودی. این نشریه وجود چنین شرایطی را موجب افزایش نفوذ ایران در این کشورها ارزیابی و از آن به عنوان گسترش حضور منطقه‌ای تهران یاد کرد.

تاگس شاو یادآور شد اروپایی‌ها برخلاف آمریکا که با خروج از برجام و اعمال فشار بر ایران برای به ادعای واشنگتن «دستیابی به توافقی بهتر»، سیاستی غیرواقعی را دنبال می‌کند، توجه خود را بر واقعیت‌های موجود معطوف کرده اند. از همین رو آن‌ها ساز و کار مالی «اینستکس» را برای ادامه مراودات با ایران طراحی کرده و در تلاش هستند برای این منظور مسیری بدون اتکا به دلار و سیستم بانکی معمول ایجاد کنند.

در همین حال هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در مصاحبه با روزنامه آلمانی «پاساوئر نوین پرسه» از سیاست آمریکا در اعمال فشار حداکثری علیه ایران انتقاد کرد.

او گفت: «راهبرد آمریکا در اعمال فشار حداکثری [علیه ایران] کارایی ندارد. خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران برای ما قابل درک نیست. بر خلاف رئیس جمهور آمریکا، اروپا کاملا بر این باور است که راهبرد فشار حداکثری کارایی ندارد. اروپا به جای جنگ لفظی بر مذاکره تاکید دارد.»

ماس در ادامه اعلام کرد ایران باید به اجرای تعهدات خود بر اساس برجام همچنان ادامه دهد و در این زمینه هیچ تخفیفی وجود ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.