عرصه بر نخست وزیر رژیم صهیونیستی با توجه به نزدیک شدن پایان مهلت اضافی که برای تشکیل دولت جدید به وی داده شد در سایه اختلافات شدید با احزاب راستگرا تنگ تر می‌شود،.

نزاع احزاب صهیونیست بر سر پست‌های وزارتی ادامه دارد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، احزاب رژیم صهیونیستی بر سر پست‌های وزارتی کلیدی با یکدیگر به  نزاع می‌پردازند که این نزاع و درگیری، مذاکرات تشکیل دولت را به مسئله‌ای دشوار برای بنیامین نتانیاهو تبدیل کرده است.

یکی از نشانه‌های دشواری این ماموریت که در آستانه پایان یافته  است، اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو است که گفته بود مذاکرات برای تشکیل ائتلاف دولتی با احزاب دیگر، تقریبا غیرممکن شده است. وی افزود تمام فراکسیون‌ها، درخواست‌های غیرعملی را مطرح می‌کنند که با یکدیگر تعارض دارد.

این در حالی است که نتانیاهو مدت زمان  اصلی برای تشکیل  دولت را که 28 بود هم از دست داد و رووین ریولین رئیس رژیم صهیونیستی یک مهلت دو هفته‌ای دیگر هم به وی داد تا بتواند به توافق با پنج حزبی که در ائتلاف دولتی شرکت خواهند کرد، دست یابد  این احزاب شامل حزب شاس، یهودت هتوراه، یسرائیل بیتنو، ائتلاف احزاب راستگرا و کولانو هستند.

ترفند نتانیاهو برای کاهش سقف مطالبات احزاب صهیونیست

نتانیاهو با مشکلی در توزیع کرسی های وزارتی روبرو است به طوری که راوی پرتز و بتسلئیل سموتریچ دو عضو کنست خواستار پست‌های آموزش و دستگاه قضایی شده‌اند، در حالی که آویگدور لیبرمن(وزیر جنگ سابق)پست امنیتی را خواستار شده است، علاوه بر آن باید به درخواست موشه کحلون رئیس حزب کولانو اشاره کرد که خواستار پست وزارت دارایی شده است.

سعید بشارات پژوهشگر مسائل رژیم صهیونیستی می‌گوید با وجود دشواری مذاکراتی که بین نتانیاهو و احزاب راستگرا جریان دارد، مسئله در نهایت ممکن است در آخرین لحظات حل و فصل شود، چرا که تاریخ تشکیل دولت‌های سابق نتانیاهو نشان می‌دهد که اختلافات در آخرین لحظات حل می‌شود.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری عربی 21 می‌گوید اظهارات نتانیاهو مبنی بر دشوار بودن مذاکرات و غیر ممکن بودن دستیابی به توافق به تمایل وی برای ترساندن احزاب و وادار کردن آنها به کاستن از سقف خواسته‌هایشان برای تشکیل دولت بر اساس آنچه وی ترسیم کرده و تمایل دارد، قلمداد می‌شود. تمام آنچه ما از نتانیاهو می‌شنویم در حقیقت از باب بزرگنمایی و ارعاب است تا همه از سقف خواسته‌ هایشان کوتاه بیایند، زیرا در  سیاست اسرائیل چیز ثابتی وجود ندارد و همه چیز تابع تغییرات است.

نظیر مجلی کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی می گوید نتانیاهو با دشواری‌ها و مشکلات کلی روبرو است، زیرا همپیمانانش سیری ندارند و اشتهایشان زیاد است،‌آنها خواسته های زیاید مطرح می‌کنند، برخی خواسته‌ها مربوط به وزارتخانه‌هاست که فراتر از حجم و وزن احزاب است و برخی خواسته های سیاسی است که نتانیاهو نمی تواند همه آنها را در حال حاضر اجرا کند.

وی افزود به عنوان مثال باید به خواسته های آویگدور لیبرمن رئیس حزب اسرائیل بیتنو(اسرائیل خانه ما) اشاره کرد که خواستار اشغال مجدد نوارغزه و پایان دولت حماس در آن شده که این درخواست با استراتژی نتانیاهو تناقض دارد.

مجلی در گفت‌وگو با عربی 21 افزود با وجود افزایش احتمالات شکست نتانیاهو در تشکیل دولت، اما زمان همچنان در برابر وی برای دستیابی به توافق با احزاب صهیونیست وجود دارد، تجربه فعلی نتانیاهو در انتخابات گذشته هم تکرار شد که وی مجبور شد به تشکیل دولتی با ائتلاف 61 نماینده کنست روی بیاورد که یک سال بعد، موضوع پیوستن لیبرمن به ائتلاف مطرح شد.

وی ابراز عقیده کرد نتانیاهو هرگز فرصت تشکیل  دولت را از دست نخواهد داد و ممکن است بهای بیشتری را به هر حزب فراتر از آنچه شایسته آن هستند، بپردازد، زیرا وی تشکیل دولت را آخرین پناهگاه خود برای فرار از پیگرد قضایی و اتهامات فساد وارده به خود می‌داند که نزدیک است وی را به زندان بیفکند به همین سبب، نتانیاهو تشکیل دولت را تنها فرصت برای تغییر قوانین اسرائیل به گونه‌ای می‌داند که در آینده به وی مصونیت بالایی داده و عدم پیگرد وی را تضمین کند.

با وجود متناقض بودن خواسته‌های احزاب با یکدیگر، این کارشناس امور رژیم صهیونیستی می‌گوید نتانیاهو تاکتیک ایجاد راه حل های میانه رو و به تاخیر انداختن مسائلی را که اختلافات زیادی درباره آن وجود دارد، در پیش خواهد گرفت تا در نهایت بتواند دولت راستگرای افراطی را تشکیل دهد که انتظار می‌رود اساس آن همانند دولت سابق باشد.

اگر نتانیاهو در تشکیل دولت شکست بخورد، چه پیش خواهد آمد؟

مجلی در پاسخ به  این سئوال که در صورت شکست نتانیاهو در تشکیل دولت، تکلیف چه خواهد بود؟ پاسخ می ‌دهد سرنوشت مکلف شدن برای تشکیل دولت به رئیس رژیم صهیونیستی برمی گردد و وی به نوبه خود یکی از اعضای کنست را مامور خواهد کرد و این بار به وی فقط 28 روز مهلت خواهد کرد بدون  اینکه آن را تمدید کند و در صورتی که وی شکست بخورد، انتخابات مجدد برگزار خواهد شد. در  این زمینه ممکن است ریوولین(رئیس رژیم صهیونیستی)، عضو دیگری را از همان حزب نتانیاهو(لیکود) مامور تشکیل دولت کند که احتمال می‌رود «جدعون ساعر» باشد که دیدگاهش متفاوت از نتانیاهو است یا ممکن است فردی از حزبی دیگر همچون بنی گانتس را مامور تشکیل دولت کند، گانتس رهبری ائتلاف آبی-سفید را برعهده دارد.

خاطر نشان می شود حزب لیکود از احزاب راستگرای رژیم صهیونیستی در انتخابات اخیر کنست در آوریل گذشته، 35 کرسی کسب کرد، ائتلاف آبی-سفید مهمترین رقیب نتانیاهو  به ریاست بنی گانتس رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش رژیم هم 35 کرسی به دست آورد، اما گانتس تنها توانست حمایت 45 نماینده کنست را کسب کند، در حالی که نتانیاهو موفق به کسب حمایت 65 نماینده کنست در رقابت برای تشکیل دولت شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.