متولیان کنترل و نظارت بر بازار، با بالا گرفتن التهابات بازار خودرو، سایت‌های ویژه درج آگهی را به‌عنوان یکی از بسترهای اصلی تحرکات دلالان و قیمت‌سازان معرفی کردند تا اینکه سرانجام وب‌سایت‌های شناخته شده در این حوزه از جمله «دیوار» پس از بازگشت مجدد قیمت‌ها به آگهی‌های اینترنتی، دو سه روز پیش، بار دیگر گزینه حذف قیمت را مقابل بازدیدکنندگان قرار داده‌اند.

«توافقی» روی «دیوار»

البته با افزایش شدید قیمت خودرو و برای مثال 50 میلیونی شدن پراید، این تحلیل هم مطرح است که نمی‌توان با قاطعیت گفت آن‌ها که در فضای مجازی به دنبال بازار گرمی و خرید و فروش خودروهای نو و دست دوم هستند، لزوماً دلال هستند، بلکه چه بسیار شهروندانی که برای حفظ ارزش اندک دارایی خود و تبدیل به احسن کردن آن، معاملات خودرویی را گزینه مطمئنی میدانند؛ گزینهای که در هر معامله حداقل دو سه میلیون سود بی‌دردسر عایدشان میکند.

با غبارآلودگی شدید بازار خودرو و افزایش بیش از پیش ابهامات در این بازار، قرار بر این شد که اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو به صورت روزانه لیست قیمتی خودروها را به اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی ارائه دهد تا بر اساس این لیست، قیمت واقعی خودرو محرز و در سایت‌های آگهی‌گیرنده درج شود تا امکان جولان سودجویان و دلالان و قیمت‌سازی‌های کاذب از بین برود.

کسب‌وکارهای نوپا را قربانی نکنید

بر اساس اظهارات سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی، اتحادیه نمایشگاه‌داران در ارائه لیست قیمت تعلل و درنهایت فهرستی شامل قیمت ۲۵ خودرو را به آن‌ها اعلام کرده، حال آنکه حداقل ۲۵۰ برند خودرو دائم خرید و فروش می‌شوند!

به گفته رضا الفت‌نسب، با همکاری نکردن اتحادیه فروشندگان خودرو، امکان قیمت‌گذاری منصفانه در آگهی‌های فروش وجود ندارد. وی گفت: باوجود پیگیری‌های ما، اتحادیه نمایشگاه‌داران اعلام کرد، توان ارائه لیست قیمتی از برند خودروهایی را که بیش از دیگران خرید و فروش می‌شوند، ندارند و حتی گفتند، ما وقت نداریم چنین فهرستی را به سایت‌های آگهی‌دهنده بدهیم.

وی همچنین در گفتوگویی با خبرنگار ما، سایت‌های درج آگهی را تنها ابزاری برای شفافسازی قیمت‌ها دانست و تأکید کرد: ما قطعاً قیمتگذار نیستیم. دادستانی تصمیم گرفته اتحادیه فروشندگان خودرو، مرجع اعلام قیمت باشد، اما این دوستان ابتدا تنها فهرست 40 خودروی داخلی و بعد 25 خودرو را فرستادند. میگویند برای چنین کارهایی وقت نداریم! اما در واقع از زیر بار مسئولیت محوله، شانه خالی میکنند و اگر توانایی ندارند باید اعلام کنند.

الفت‌نسب ادامه داد: البته آن‌ها هم ظاهراً معتقدند اول باید با خوردوسازان مذاکره کنند چون خودروساز، قطرهچکانی عرضه میکند و بازار را به این روز انداخته، پس باید در خصوص قیمت هم پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه کسب و کارهای نوپا و پلتفرم‌های اینچنینی نباید قربانی این دعواها شوند، خاطرنشان ساخت: از سه هفته پیش تاکنون درگیر درج و حذف قیمت‌ها هستیم و به هیچ وجه دوست نداریم تنش تازهای در بازار ایجاد شود، چرا که این سایت‌ها محل مراجعه مردم برای انجام معاملات هستند. اینکه مسئولیت التهاب در بازار را بر گردن فضای مجازی بیندازند، آدرس غلط دادن به مردم است.

 ضرورت اتصال فضای مجازی با سامانههای اطلاعاتی        

سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی ادامه داد: بزودی جلسهای با شورای عالی فضای مجازی، مرکز اصناف و بازرگانان و دادستانی خواهیم داشت تا در این خصوص تصمیم گرفته شود. به گفته وی با احراز هویت افراد در فضای مجازی و حصول اطمینان از جعلی نبودن افراد و قیمت‌ها میتوان به صحت معاملات دست یافت، اما هنوز داده قابل اطمینانی در اختیار اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی قرار نگرفته است.

الفت نسب ادامه داد: برای حذف دلالان از معاملات فضای مجازی، به سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ایران) وزارت ارتباطات و کد شاسی خودرو که در دست راهور ناجاست، نیاز داریم و اگر چنین سامانههایی با ما مرتبط شوند، فضای مجازی حداقل تا 80 درصد از دلالان پاکسازی میشود.

نمایشگاه‌دار، شورای رقابت را متهم میکند

برای کسب اطلاع از دلیل همکاری نکردن اتحادیه فروشندگان خودرو، چندین بار با سعید مؤتمنی، رئیس این اتحادیه تماس گرفتیم اما او بصراحت گفت، مایل به صحبت در این زمینه نیست.

در ادامه سراغ رئیس پیشین اتحادیه و یکی از فعالان صنفی بازار فروش خودرو رفتیم. علی ارسلان منصوری به خبرنگار ما گفت: تا نمایندهای از اتحادیههای صنفی و نهادهای مردمی در شورای رقابت حضور نداشته باشند، قیمتگذاری خودرو با مشکل روبه‌رو است. شورای رقابت قیمتگذار است نه اتحادیه. وقتی تولیدکننده خود، گرانفروش است، چرا نام دلال و اتحادیه را وسط میکشید؟

وی با بیان اینکه اتحادیه همواره با واحدهای صنفی بدون پروانه برخورد و آن‌ها را پلمب میکند، افزود: ما قیمتگذار نیستیم که قیمت اعلام کنیم! واقعیت این است که قیمت‌ها در بازار خودرو، ساعتی تغییر میکند و اتحادیه در آن نقشی ندارد. خودروساز داخلی به‌طور مستقیم زیر نظر شورای رقابت است اما متأسفانه این شورا از حقوق مردم دفاع نمیکند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.