ماه رمضان در کشورهای مختلف با آداب و رسوم خاصی همراه است که برخی از این آداب و رسوم عجیب است.

عجیب‌ترین سنت‌های رمضانی در کشورهای اسلامی/ از برجی که سه افطار دارد تا لباس عروس برای روزه‌اولی‌ها

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین؛ روزه داری در ماه مبارک رمضان یکی از مهمترین ارکان اسلام و فریضه ای الهی برای تمام مسلمانان است. خداوند متعال در حدیثی قدسی در باب روزه ماه رمضان می فرماید: تمام اعمال انسان برای خود اوست جز روزه که آن برای من است و خود من پاداش آن را می‌دهم.

علی رغم اتحاد مسلمانان در مورد این فریضه الهی اما در مدت زمان آن بسته به هنگام طلوع و غروب آفتاب اختلاف وجود دارد.

از عجیب ترین اتفاقات ماه رمضان، وجود سه زمان افطار در برج خلیفه در شهر "دبی" می باشد. به گونه‌ای که خورشید پس از غروب برای طبقه های پایانی، تا چند دقیقه بعد برای طبقه‌های بالایی می‌تابد و سپس غروب می‌کند. براین اساس، علما از ساکنان طبقه هشتم تا پانزدهم خواسته‌اند تا دو دقیقه پس از ساکنان طبقه پایینی و ساکنان طبقه پانزدهم به بعد سه دقیقه پس از آن افطار کنند.

هر کشوری نیر در ماه مبارک رمضان آداب رسوم خاص خود را دارد که در برخی از کشورها این آداب و رسوم عجیب است:

پاکستان: کودکی که برای اولین بار روزه می‌گیرد، برای او جشنی به مانند جشن عروسی گرفته می شود و کودک در این جشن لباسی شبیه لباس عروس با تزیینات طلایی برتن می‌کند.

مالزی: در این کشور، زنان مابین زمان افطاری و سحری در خانه‌ها می‌چرخند و به قرائت قرآن می پردازند. در روستاها نیز مردم به صورت گروهی افطار می کنند و همگی افطار خود را به اشتراک می گذارند.

اوگاندا: در اوگاندا مردم در تمام فصول سال، چه ماه رمضان در تابستان واقع شود و چه در زمستان، به دلیل برابری ساعات روز و شب و واقع شدن این کشور در خط استوا، ۱۲ ساعت روزه دار هستند.

اندونزی: دولت اندونزی در هفته اول ماه مبارک رمضان مدارس را تعطیل و به جای آن برنامه‌های مذهبی، مراسم افطاری و کلاس‌های اجتماعی برگزار می‌کند.

ترکیه: پس از اثبات رؤیت هلال ماه مبارک رمضان در ترکیه، صدای کل و شادی از خانه‌ها برخاسته و در منازل از مشک، عنبر و گلاب استفاده می‌شود.

موریتانی: مردم موریتانی در ماه مبارک رمضان، کل قرآن را در یک شب ختم می‌کنند و مردان آنها پیش از حلول این ماه موهای سر خود را می‌تراشند تا همزمان با ماه مبارک رمضان دوباره رشد کند و به آن "موی رمضان" می‌گویند.

تایلند: در تایلند هر خانواده مسلمان باید به مناسبت ماه مبارک رمضان چیزی را قربانی کند که فقرا به قربانی کردن یک پرنده بسنده می کنند. مردان نیز از طعامی که همسرشان طبخ کرده نمی‌خورند و فرد دیگر باید آن غذا را بخورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.