حجت الاسلام والمسلمین محمد تقدیری گفت: رمضان، ماه شهادت یکی از برترین و پاک‌ترین انسانهایی است که نماد واقعی تقوی، عدالت و امانتداری است، یکی از موضوعات مورد توجه امام علی (ع) مقوله اعتماد است چرا که ایجاد و افزایش اعتماد بین آحاد اجتماع موجب استحکام  و وحدت بیشتر افراد جامعه می‌گردد.

امام علی(ع) کامل کننده همه مؤلفه‌های زندگی اجتماعی بشر است/ ۵ چیزی که روز قیامت از ما شفاعت می‌کنند

حجت الاسلام والمسلمین محمد تقدیری معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم (ع)  در گفت‌وگو با قدس آنلاین با بیان اینکه رمضان، ماه شهادت یکی از برترین و پاک‌ترین انسانهایی است که نماد واقعی تقوی، عدالت و امانتداری است، گفت: امام علی(ع) کامل کننده تمامی مؤلفه‌های اجتماعی زندگی بشریت از قبیل حفظ عدالت اجتماعی، پاسداری از حقوق مردم، مردمداری، حمایت از ستمدیدگان و تلاش برای همدلی و وحدت جامعه به شمار می روند. ایشان درآن دوره در راستای حمایت از ستمدیدگان، صندوق ستم‌ پیشگان تأسیس نمودند تا مردم به صورت مستقیم بتوانند شکایت خود را مطرح کنند. یکی از موضوعات مورد توجه امام علی (ع) مقوله اعتماد است، با توجه به آنکه اعتماد سرمایه اجتماعی مهمی در زندگی بشر به شمار می‌رود، ایجاد و افزایش اعتماد بین آحاد اجتماع موجب استحکام  و وحدت بیشتر افراد جامعه می‌گردد.

 وی دراین باره افزود: هر چند در آیات و روایات بر اعتماد به خداوند سبحان و نه غیر از آن، تأکید شده اما اعتماد یک مفهوم اجتماعی و مکمل مقوله مهم کمک رسانی به هم نوع است، از منظر روانی نیز در اجتماع بین افراد باید اعتماد حاکم باشد. اعتماد را با پول نمی‌توان خرید و کاهش اعتماد اجتماعی منجر به افزایش مشکلات اجتماعی می‌شود. ایجاد اعتماد و توسعه آن نیازمند رعایت اولویت‌هایی است که امانتداری یکی از مهمترین آن‌ها به شمار می‌رود، به این معنا که حفظ امانت و رد آن از توصیه‌های اکید انسانی و دینی است.

 استاد حوزه بیان داشت: نقطه مقابل اعتماد، خیانت است که علامت نفاق شمرده شده است. امانت در لغت به معنای آرامش قلبی است لذا از این جهت امین به فردی اطلاق می‌شود که هنگامی که چیزی را به او بسپارند منجر به آرامش خاطر امانت دهنده می‌شود. موضوع امانتداری آن قدر مهم است که آیات و روایات تأکید زیادی بر آن دارند و مردم را به دوری از خیانت تشویق کرده‌اند. خداوند متعال درآیه ۸ سوره مومنین امانتداری را یکی از صفات مومنین عنوان کرده و پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز با بیان این نکته که: ای مردم خدا را خدا را یاد داشته باشید اهمیت مقوله امانتداری را در دین متذکر شده‌اند.

حجت الاسلام تقدیری گفت: رسول خدا (ص) در جمله زیبایی براین مسأله تأکید نمودند که: کامل کن: قرآن، اقوام وخویشان، امانتداری، نبی خدا(ص)  واهل بیت نبی(ع). خداوند متعال بر امانتداری و بازگرداندن امانت به اهلش بسیار توصیه کرده است بنحوی که حتی پیامبر گرامی اسلام (ص) در حجه الوداع در برگزاری آیین‌های حج خطاب به مسلمانان فرمودند: هر کس امانتی نزد خود دارد به صاحبش برگرداند. تاکیدات دین آنقدر درباره امانت و رد آن زیاد است که نشان دهنده عمق اهمیت این مقوله است بنحوی که اسلام بر این نکته تأکید دارد که امانت را برگردانید، کم یا زیاد.  

وی افزود: امام علی (ع) دراین باره فرموده است: سوگند می‌خورم با گوش خودم یک ساعت قبل از رحلت پیامبر از ایشان شنیدم که سه بار به من فرمود: ای ابالحسن امانت را به نیکوکار باشد یا تبهکار، اندک یا بسیار برگردانید. تأکید پیامبر اسلام (ص) قبل از رحلت ازدنیا نشان دهنده اهمیت امانتداری و برگرداندن آن به صاحب اصلی است.در روایات درباره بازگرداندن امانت قیدهای مختلفی آمده بنحوی که بازگرداندن امانت را به خیانتکار یا تبهکار ولو اینکه قاتل انبیاء، فرزندان انبیا یا امیرالمؤمنین باشد تأکید می‌کند، اینکه امانت دهنده مسلمان یا غیر مسلمان است فرق نمی‌کند همه قیدهای دینی بر لزوم رد امانت به عنوان یکی از مسائل اعلای انسانی تاکید می‌کند که امانت گیرنده خوب فردی با فضیلت به شمار می‌رود.  

استاد و کارشناس مسائل دینی در پایان اظهار داشت: عامل مهمی که منجر به امانتدار شدن انسان می شود  ناشی از ایمان واقعی فرد است. پیامبر گرامی اسلام فرمودند شما را از مؤمن خبر می‌دهم. مؤمن کسی است که مؤمنان او را بر جان و مال خود امین بدانند و امام علی (ع) نیزفرمود: دین هر کس قوی شود امانتداری هم در وی قوی می‌شود. امانت داری دارای اثرات و برکاتی است که منجر به افزایش محبت انسان به خدا و رسولش می‌شود, انسان با امانتداری راستگو شده و در مال مردم شریک می‌شود و منجر به نجات از  آتش و رفتن به بهشت می‌شود. امانت داری مؤلفه‌های بسیاری دارد و به هیچ وجه محدود به سپردن مالی به دست کسی نیست بلکه امانات بین انسان و خدا چون انجام  وظایف و واجباتی که برانسان تعیین شده مثل نماز، روزه احکام نیز امانات بین ما و خدا به شمار می روند. میان انسان و دیگران دو مدل امانت هست، در اموال و در اسرار که انسان مؤمن به هیچ وجه نباید اسرار دیگران را افشا کند. همچنین عمر انسان نیز امانتی است که باید به بهترین نحو از آن استفاده کند. آنچه از قدرت، شغل، پست، همسر و فرزندان دست ماست امانت به شمار می‌رود که باید از آن به درستی نگهداری شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.