طبق گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ۱۵ طرح ضد آمریکایی به زودی در این کمیسیون جمع‌بندی خواهد شد. این ۱۵ طرح مجزا از هم بوده و در قالب یک طرح مطرح نمی‌شود.

جمع بندی ۱۵طرح ضد آمریکایی در کمیسیون امنیت ملی مجلس

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، ۱۵ طرح ضد آمریکایی به زودی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمع‌بندی خواهد شد. این ۱۵ طرح مجزا از هم بوده و در قالب یک طرح، مطرح نمی‌شود.

این موضوع را حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار میزان گفت و تاکید کرد ۱۵ طرح هر کدام ماهیت خاص خود را دارد و بخشی از آن عملی، بخشی حقوقی و بخشی از آن هم به صورت دیپلماسی عمومی مطرح خواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش‌تر - ۲۸ فروردین - به خبرنگار میزان گفته بود کمیسیون به زودی وارد بررسی «۱۵ طرح پیشنهادی علیه آمریکا» خواهد شد و این ۱۵ طرح عمدتا مربوط به الزام دولت به پیگیری در حوزه‌های مختلف اعم از «نقش آمریکا در تروریست سایبری»، «نقش آمریکا در بیوتروریست»، «نقش آمریکا در بحران‌های منطقه» و «نقش آمریکا در نقض معاهدات بین‌المللی» و ... است.

مجلس شورای اسلامی در ابتدای سال ۹۸ و پس از تحریم سپاه پاسداران از سوی آمریکا طرح «اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا» را تصویب کرد. نمایندگان پس از تصویب این طرح شعار «مرگ بر آمریکا» سردادند.

طبق ماده ۲ این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در چهارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند، اقدامات متقابل و قاطع بر اساس این قانون به عمل آورد.

همچنین طبق ماده ۳ این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح موظفند در زمان مقتضی با اقدامات ضروری و هوشمندانه به گونه‌ای عمل کنند که نیروهای آمریکایی نتوانند از هر گونه توان و امکانات علیه منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

شورای نگهبان در تاریخ ۴ اردیبهشت مصوبه مجلس درباره حمایت از سپاه پاسداران را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست و آن را تأیید کردند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.